100% Getest: Cervélo S3

Cervélo is als fietsfabrikant nog geen 25 jaar oud, maar het parcours dat het Canadees-Nederlandse bedrijf aflegde is zonder meer indrukwekkend. Op zoek naar de redenen van dat succes, kwam ik uit bij een bijzondere mix van ingenieurschap én een streven om de zaken helder en duidelijk te houden. Allemaal begrippen die perfect van toepassing zijn op de Cervélo S3.

06/05/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: David Stockman

Aanvankelijk focuste Cervélo zich op de productie van tijdrit- en triatlonfietsen, ondertussen zitten er ook flink wat racefietsen in het gamma dat bijzonder simpel is opgedeeld. In de R-reeks vind je de klassieke racefietsen, alle modellen uit de C-reeks leggen de nadruk op comfort terwijl de bolides uit de S-reeks stuk voor stuk aeroracers zijn. Bij elke modelnaam wordt de letter van de reeks gevolgd door een cijfer en ook daar is allemaal simpel: een S5 staat boven een S3 en een S3 staat boven een S2. Zo eenvoudig kan het zijn.

Velg- en schijfrem

Hoewel de spectaculaire S5 sinds zijn introductie eind vorig jaar met de meeste aandacht ging lopen (die fiets komt deze zomer in Grinta! 74 aan bod), werd ook de S3 flink onder handen genomen om de fiets nog aerodynamischer te maken en een betere balans te vinden tussen stijfheid en comfort. Het zwaar oversized BBRight bracket bleef aan boord, maar de buisvormen werden allemaal wat aerodynamischer en alle kabels lopen nu helemaal binnendoor. Dat laatste geldt toch voor de schijfremversie van de S3. De S3 is er ook nog met velgremmen waarbij er nog wel wat kabels buiten het frame lopen. (De S5 is er enkel met schijfremmen, de S2 enkel met velgremmen.) Vergeleken bij de vorige versie van de S3 is vooral de vorm van de onderbuis opvallend want terwijl die onderbuis vroeger gewoon recht was, werd er voor de nieuwe een uitsparing voor het voorwiel voorzien.

Blitz of discreet

Vind je de combinatie van zwart met fluo geel en witte letters een beetje over the top (wij niet trouwens), dan kan je nog altijd een S3 bestellen in een tijdlozere en rustigere combinatie van zwart met rood en grijs. De integratie van de kabels is subliem en het frame is tot in de details perfect afgewerkt. De bidonhouder op de onderbuis kan je in een hoge of lage positie monteren, wil je het stuur hoger of lager zetten dan hoef je dankzij een slim systeem met openklikkende spacers niet de hele voortrein opnieuw op te bouwen. Afgemonteerd met een Shimano Ultegra aandrijving (52/36 kettingbladen, 11-30 cassette) en hydraulische schijfremmen uit dezelfde groep (160 mm rotors voor en achter) wordt de fiets voor 4.499 euro op een stel DT Swiss P1800 wielen met Conti Grandprix 25 mm brede banden gezet. Op de rechter liggende achtervork is een rubber bescherming aangebracht om lakschade door een klapperende ketting te voorkomen en ook onder de voorderailleur zit een kettingvanger om schade aan de bracketpartij te verijdelen. Rond het Cervélo carbon aerostuur wordt Cervélo stuurlint gewikkeld, op de oversized carbon zadelpen (die met een wig aan de voorkant in de zitbuis wordt geklemd) staat een Prologo Dimension zadel.

Slimme voorbouw met netjes geïntegreerde kabels en een perfecte overgang tussen vorkkroon en onderbuis.

Racefiets van het Jaar

Werd deze fiets in Nederland tot Racefiets van het Jaar verkozen, dan leerde de Belgische verkiezing ‘Racefiets van het jaar – Powered bij Grinta!’ ons dat ‘middenklasse aeroracers niet altijd een streepje voor hebben. En sorry dat we 4.499 euro als ‘middenklasse’ moeten omschrijven, maar de moderne aeroracers zijn nu eenmaal reteduur met fietsen van tienduizend euro en meer als paradepaardjes. Aeroframes zijn duurder om te produceren en de drang naar integratie van kabels en onderdelen heeft zijn invloed op het gewicht, vandaar dat aeroracers uit de middenklasse vaak vrij zwaar zijn en daardoor niet bepaald fluks accelereren. De Cervélo S3 dreigt in datzelfde bedje ziek te zijn want 8,60 kilogram is niet meteen vederlicht.

Overal goed

En dan ga je met de Cervélo S3 op pad en wordt ineens alles anders. De zithouding is sportief, maar zeker niet extreem zodat je het probleemloos een uurtje of vijf volhoudt in het Prologo Dimension zadel dat zonder twijfel bij de beste zadels hoort die je momenteel kunt vinden. Het comfort van de S3 is voor een aeroracer uitzonderlijk goed en wel in die mate dat de S3 ons wapen werd voor de Ronde van Vlaanderen Cyclo. Voelt die 8,60 kilogram (zonder pedalen en accessoires zoals volle bidons, uiteraard) aan de hand nog zwaar aan, dan heb je er op de weg amper last van omdat er een bijzonder goede ‘loop’ in de fiets zit. Die ‘loop’ valt lastig te omschrijven, maar is het resultaat van geometrie, comfort en stijfheid. Als de Cervélo-marketingjongens poneren dat ze voor de S3 op zoek gingen naar de perfect mix van stijfheid, comfort en snelheid, dan geef ik de ingenieurs een dikke onderscheiding voor het resultaat van hun inspanningen.

Handjes onder in de beugel en kilometers aan een stuk rammen: dààr is de Cervélo S3 voor gemaakt.

Het beste steekassensysteem en het beste zadel van het moment: de Cervélo S3 laat weinig of geen steken vallen.

Limieten

De Shimano Ultegra aandrijving werkt feilloos en met de 160 mm remschijven voor en achter heb je altijd genoeg remkracht en dosering achter de hand. En van je handjes gesproken: het Cervélo carbon aerostuur ligt prettig in de hand omdat de overkant niet te zwaar oversized werd gemaakt. De 31,7 mm ronde buis links en rechts van de stuurpen is handig om een fietscomputer met een klassieke outfront montagebeugel te plaatsen. De volledige geïntegreerde kabels vergemakkelijken dan weer een poetsbeurt van de fiets na een smerige rit, alleen jammer dat er in de bovenbuis één kabel op slecht wegdek een beetje aan het rammelen ging. Dat je ondanks de perfecte integratie van vorkkroon en onderbuis toch de volledige stuuruitslag aan beide kanten kunt benutten is een groot pluspunt van de Cervélo S3 want op dat vlak stoten veel concurrerende frames letterlijk en figuurlijk op hun limieten.

RATjes

Krijg je voor 4.499 euro een prima aeroracer, dan smeekt de Cervélo S3 wel om betere wielen en banden. De combinatie van DT Swiss P1800 met Conti Granprix is weliswaar bomb proof, ze tempert wel de sportiviteit van de S3. Merk trouwens op dat de wielen met RAT steekassen in het frame worden geklemd. Het RAT systeem (Rapid Axle Technology) werd aanvankelijk door Focus ontwikkeld, maar nu Focus en Cervélo onder dezelfde PON-holding vallen mogen ook de Canadese fietsen gebruik maken van dit eenvoudige en snelle systeem van steekassen. Door op de as vleugelvormige merktekens aan te brengen konden de Cervélo ingenieurs het Focus-idee trouwens nog verfijnen en verbeteren want als je weet dat de ‘chevrons’ bovenaan moeten staan, dan zit het hendel van de snelsluiting altijd meteen op zijn plaats en wissel je wielen in een oogwenk.

Zo kort draaien is een kunstje dat veel moderne aeroracers niet voor mekaar krijgen omwille van een beperkte stuuruitslag.

Conclusie

De Cervélo S3 is in deze versie zonder enige twijfel een terechte Nederlandse racefiets van het jaar. Want de fiets ziet er niet alleen snel uit, hij is ook prima afgewerkt, rijdt comfortabel, stuurt scherp en voorspelbaar en je kan er op alle terreinen mee uit de voeten. De P1800 wielen blijven een beetje onder de maat, maar het probleem is dat er tussen deze S3 en de versie met Novatec carbon wielen en Shimano Ultegra Di2 aandrijving een gat van 1.800 euro zit (met Novatecs en Ultegra Di2 kost de S3 6.300 euro). Dus zal je zelf moeten bedenken welke strategie je hanteert. Je spaarvarken meteen helemaal leeg knijpen en voor de S3 met Novatec carbon wielen en Shimano Ultegra Di2 gaan, of je ‘beperken’ tot de S3 met DT Swiss P1800 wielen en mechanische Shimano Ultegra onderderalen en in het volgende jaar nog een kleine duizend euro bij mekaar zien te sparen om van je S3 een échte kruisraket te maken. Maar de basis, die is sowieso subliem.

Alle details van de fiets vind je hier.

Outfit check

Helm: Specialized Evade II Bril: Tifosi Alliant Shirt: Grinta! Gruppo Sportivo by Bioracer Broek: Grinta! Gruppo Sportivo by Bioracer Sokken: Grinta! by MB Wear Schoenen: Specialized S-Works S7 Road Fluo gele kettingwas: WendWax

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Pinarello Prince Disk
15/01/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Pinarello Prince Disk

De Prince was binnen het Pinarello-gamma altijd al de alleskunner van het pak en is tegenwoordig in drie verschillende versies te koop. De Prince FX heeft een iets agressievere geometrie om de Italiaan wedstrijdklaar te maken, de gewone Prince en de Prince Disk moeten het vooral van hun allround inzetbaarheid hebben. Voor de verkiezing ‘Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!’ gingen we met de Prince Disk op pad.

Getest 100% Getest: Specialized Roubaix
10/04/2019 - Bart De Schampheleire / Joyce Verdonck

100% Getest: Specialized Roubaix

Vijftien jaar geleden stelde Specialized zijn eerste comfortracefiets voor en die kreeg de naam ‘Roubaix’ opgekleefd. In het voorbije anderhalve decennium werd de Roubaix meermaals vernieuwd, maar de fiets bleef ook indruk maken in de Helleklassieker want sinds de eerste Specialized Roubaix op de markt verscheen zegevierde de fiets zes keer op de Vélodrome André Pétrieux. Komende zondag starten alle door Specialized gesponsorde profrenners op de nieuwste Specialized Roubaix die sinds vandaag ook in de winkel staat.

Getest 100% Getest: Focus Izalco MAX Disc 9.9
01/03/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Focus Izalco MAX Disc 9.9

Mocht je onder internationale fietsjournalisten een enquête houden naar de racefietsen waarmee ze het liefst rijden of gereden hebben, dan mag je er zeker van zijn dat de merknaam Focus een aantal keer zal vallen. Toen Focus nog Team Gerolsteiner sponsorde was hun Izalco al een belachelijk goede, allround inzetbare racefiets waarna AG2R - La Mondiale de vederlichte en superstrakke Izalco MAX ter beschikking kreeg. En nu, nu is er de nieuwe Izalco MAX Disc…