100% Getest: Cube Agree C:62 SLT Disc

De vijftien fabrikanten die zich inschreven voor de Verkiezing van de Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! zorgden voor een bont allegaartje van testfietsen. Van pure aeroracers tot gravelbikes en ongeveer alles wat daar tussenin kan zitten. Cube leverde de Agree C:62 SLT Disc aan.

11/01/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: David Stockman

Het gamma racefietsen van het Duitse Cube steekt logisch in mekaar. Begint de modelnaam van de fiets met ‘Litening’, dan heb je met een op onversneden snelheid gerichte racefiets te maken. Begint de modelnaam met ‘Attain’, dan sta je voor een fiets die de nadruk legt op comfort en endurance. De Agree slaat de brug tussen de Attain en de Litening zodat je in alle comfort op lange afstand snelheid moet kunnen maken. Of anders gezegd: een mix van comfort, endurance en race.

Visueel is de Agree C:62 een geval apart. Want enerzijds zijn de framevormen heel geslaagd met een aantal opmerkelijk scherpe hoeken en een anders dan ander kruispunt van bovenbuis, zitbuis en staande achtervork. Mocht je alle frames van de fiets die deelnemen aan de verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! ongelakt naast mekaar zetten, je haalde de Cube er meteen uit want het frame is beslist geen geval van dertien in een dozijn. Haaks op die in het oog springende framevormen staat de wel heel sobere, donkere en zelfs wat saaie kleurstelling. Een combinatie van matzwarte lak met glimmend zwarte letters is wel héél erg op safe spelen. Bekijk je het van de positieve kant, dan is het een kleurstelling die over dertig jaar nog altijd ‘neutraal’ zal zijn en op een zwarte fiets kan je met eender welke kledingset op pad zonder er uit te zien als Pipo de Clown. De overgang van de naar achter wat uitgerekte vorkkroon richting onderbuis is fraai gedaan, de in de bovenbuis uitgespaarde aluminium ring waarmee de ronde 27,2 mm carbon zadelpen in het frame wordt geklemd sluit jammer genoeg wat minder netjes aan op het geheel.

Opmerkelijke knik in de staande achtervork, full Ultegra Di2 en fraaie combo van wielen en banden: weinig op aan te merken.

Kleine prijs, grote kwaliteit

Voor 3.499 euro wordt het Twin Mold frame en de full carbon vork met 12 mm steekassen afgewerkt met een bijna hallucinant goede onderdelenmix. Voor dat geld krijg je immers een complete Shimano Ultegra Di2 groep. Als je ziet dat sommige aeroframes uit de verkiezing van racefiets van het jaar voor meer dan 5.000 euro verkocht worden en het nog met kabelbediende Shimano Ultegra derailleurs moeten stellen, dan sprokkelt de Cube hier op vlak van prijs/kwaliteit een pak punten. De 50/34 kettingbladen in combinatie met de 11-32 cassette en de twee 160 mm rotors geven aan dat de Agree C:62 SLT Disc eerder ‘op veilig’ is afgemonteerd. Met het compact crankstel en de ruim gespreide cassette kom je elke col boven, met de twee grote remschijven daal je elke berg daarna veilig en comfortabel af.

Voor de verdere afwerking van de fiets monteert Cube flink wat spullen van het Duitse Newmen. Dat bedrijf levert de carbon zadelpen, de aluminium stuurpen, het carbon zadel en de Newmen Evolution SL R.32 wielset. Verdomd fraaie wieltjes met 32 mm hoge tubeless compatibel aluminium velgen die niet van de allerlichtste zijn (765 gram voor het voorwiel en 865 gram voor het achterwiel), maar die omwille van hun piekfijne afwerking wel aan een adviesprijs van 700 euro worden verkocht. Waarmee ze beslist op hun plaats zitten in de 3.499 euro kostende Cube Agree C:62 SLT Disc. Helemaal rozengeur en maneschijn is de Cube niet want de Shimano Di2 junction unit hangt nog lelijk onder de stuurpen (terwijl die tegenwoordig ook onzichtbaar in de dop van de rechter stuurhelft van worden weggewerkt) en de balhoofdbuis zal je met een stuk heldere folie moeten beschermen tegen schade door de kabelboom die er langs schuurt. Volledig in lijn met de laatste trends lopen de kabels en leidingen wel netjes door het frame en de vork. Compleet weegt de fiets 7,76 kilo en dat is een nette waarde in deze prijscategorie.

COMfort, geen KOMsport

Vanaf de eerste meter voel je dat deze Cube gebouwd is in functie van comfort. Hoewel er slechts 25 mm brede Continental GP 4000 banden om de Newmen velgen liggen, worden de trillingen prima gedempt en ook het dikke, rubberachtige Cube Grip Control stuurlint ligt heel prettig en comfortabel in de hand. In afdalingen is de Agree C:62 SLT Disc stabieler dan een goederentrein en je kachelt er probleemloos je kilometers op weg. Overall voelt het frame voldoende stijf aan, ga je bergop of in de sprint keihard aan het stuur trekken en sleuren, dan had de balhoofdpartij misschien een tikkeltje stijver gemogen. Al ben je de fiets dan eigenlijk al een beetje ‘verkeerd’ aan het gebruiken want de geometrie nodigt met zijn kortere bovenbuis en hogere balhoofdbuis meer uit tot een sportief-recreatief gebruik dan tot pure KOMmenpakkerij. Wie klachten heeft over Shimano Ultegra Di2 moet eens bij de dokter langs om zich te laten behandelen voor chronische muggenzifterij.

Conclusie

Veeg je alles bij mekaar, dan kan je de Cube Agree C:62 SLT weinig verwijten, op voorwaarde dat je de fiets benadert als een comfortracefiets uiteraard. Wat leidt tot de begrijpelijke vraag “Waarom staat deze fiets dan niet in de top drie van de verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!? Het antwoord blijkt uit de juryrapporten. Zonder rekening te houden met de prijs, belandde de Cube ongeveer halfweg het peloton testfietsen. Omdat de fiets nagenoeg geen enkele steek laat vallen, maar je evenmin van je sokken blaast. Kijk je niet naar de prijs, dan is het een typische Duitse fiets: degelijk en goed gebouwd, met een scheutje minder salsa dan sommige andere merken. Het is pas nadat we de correctiefactor die rekening houdt met de prijs toepasten, dat de Cube een aantal plaatsen hoger op de eindrangschikking klom en nèt buiten de top drie belandde. Want als je de prijs er bij pakt, liggen de kaarten van de Cube Agree C:62 SLT anders en wordt hij bijzonder interessant. In de eerste plaats voor budgetbewuste klanten die liever niet opvallen in de massa.

Alle details over de fiets vind je op de site van Cube.

Tags:

Gerelateerde artikels