100% Getest Cycliq Fly6 & Fly12

Steeds meer mensen kiezen voor de fiets om de verplaatsing tussen woonst en werkplaats af te leggen. Of dat nu met een mountainbike, racefiets, stadsfiets of e-bike is, we kunnen het alleen maar toejuichen. Jammer genoeg is zo’n verplaatsing niet altijd een even veilige onderneming. Wanneer het zou mislopen, kan je echter goed geholpen zijn met de beelden van de Fly6 en Fly12-dashcams van Cycliq.

06/09/2018 - Tekst: Gilles Bultinck // Foto's: Gilles Bultinck

In auto’s zijn dashcams ondertussen al lang geen bijzonderheid meer. Steeds meer wagens zijn uitgerust met een cameraatje dat je rit registreert. In verzekeringskwesties kunnen de beelden immers bewijsmateriaal van onschatbare waarde zijn en voor de fietser is dat niet anders. Toen Kingsley Fiegert enkele jaren geleden tijdens een fietstocht vanuit een wagen met een katapult beschoten werd, kon hij niets bewijzen. Daar ontstond het idee om – in eerste instantie voor achteraan – een dashcam te ontwikkelen op maat van fietsers. Na een crowdfundingsactie werd al snel de Cycliq Fly6 geboren, niet veel later kwam daar de Fly12 camera voor voorop de fiets bij.

Toen Fiegert zijn plannen uittekende, kwam hij onmiddellijk tot de conclusie dat fietsers geen behoefte hebben aan nog een apparaat (en dus extra gewicht) aan de zadelpen of op/onder de cockpit. Daarom integreerde hij meteen een meer dan degelijke verlichting in Cycliq’s Fly6 en Fly 12. De beelden worden opgenomen op een microSD-kaart. Die hoeft zelfs niet over een fantastisch groot geheugen beschikken want dankzij de “video looping” worden de oudste beelden steeds gewist om plaats te maken voor de laatste opnames. Wanneer je toch betrokken mocht geraken in een crash, detecteert de camera dit en blokkeert hij de beelden in het geheugen, zodat deze niet gewist worden.

Met een weer- en waterbestendige behuizing, meer dan zeven uur autonomie en 600 lumen (vooraan) en 100 lumen (achteraan) verlichting ga je met de Fly6 en Fly12 in ieder geval met een gerust gevoel op weg. Bovendien beschikken beide camera’s over een ‘home’ functie. Die zorgt ervoor dat de camera zichzelf uitschakelt bij een lage batterijspanning, waardoor je nog een half uur kan fietsen met de verlichting aan. Dankzij de quick release bevestigingen met 1/8ste draai monteer en demonteer je beide camera’s letterlijk in een handomdraai. Naast de standaard stuurbevestiging komt de Fly12 met een adapter die je kan monteren op een standaardbevestiging voor action camera’s zoals die van bijvoorbeeld GoPro. Handig en erg degelijk. Omdat er tegenwoordig zoveel verschillende formaten en vormen van zadelpennen zijn, doet de Fly6 het met de 1/8ste bevestiging op een velcrostrip die je op maat kan aanpassen. Werkt perfect, maar oogt net iets minder netjes.

Zowel de Fly6 als Fly12 laat zich eenvoudig bedienen met slechts twee knoppen. Daarnaast kan je indien gewenst ook een afstandsbediening met ANT+-gegevensoverdracht gebruiken. Je kan de camera’s met 1080 pixels HD camera en audio naast hun functie als dashcam ook voor je plezier gebruiken als dashcam. Hiervoor levert Cycliq zelfs software die het bewerken en delen op sociale media erg eenvoudig maakt. Bovendien kan je de Fly12 vooraanzichtcamera GPS-gewijs ook koppelen aan je Strava-activiteiten, wat leuk is om je rit te herbeleven. Al lenen de Fly12 (195 gram en 289 euro) en de Fly6 (112 gram en 179 euro) zich qua prijs en gewicht beter tot hun kerntaken. Het registreren van verkeerssituaties dus.

Alle info op de site van de fabrikant.

Tags:

Gerelateerde artikels