100% Getest: De Rosa Protos

Dit jaar reden drie profteams ((Israel Cycling Academy, Caja Rural en Nippo Vini Fantini) op de Protos, het vlaggenschip van De Rosa. De Rosa importeur Bici Mondo stelde ons voor het Rondje Zeeland een Protos met Campagnolo Super Record 12 speed samen.

07/11/2018 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Joost De Bock

De Protos kan je zowel in schijfrem- als velgremversie kopen. Opmerkelijk is dat Danilo en Cristiano De Rosa hun topmodel niet in een specifiek vakje willen onderbrengen. “Het Protos frame is een allrounder die zowel professionele renners, gepassioneerde granfondorijders als amateurs zal bekoren”, zo staat het op de website. Met 920 gram voor het frame en 370 gram voor de vork kan je een lichtgewicht klimfiets opbouwen (onze testfiets woog exclusief pedalen 7,15 kilo), maar met de kabels door het frame en de vorkkroon die een beetje in de onderbuis overloopt zitten er ook aerokantjes aan het Protos platform. De carbon aero zadelpen wordt met een wig vanaf de bovenkant van de zitbuis vast gezet en de welvingen in de balhoofdbuis en de manier waarop de staande achtervork in de bovenbuis overgaat is om duimen en vingers bij af te likken. Te koop in een ruim kleurenaanbod zou de combinatie van diep blauw met fel oranje niet mijn keuze zijn. Want hoewel de oranje zadelpen en de oranje streep op het frame de mooie overgang van bovenbuis naar staande achtervork accentueren, vind ik het wat goedkoop ogende oranje vloeken bij het schitterende diepe blauw. Maar goed, over kleuren en smaken discussiëren we niet, uiteraard. Italianen zijn niet alleen stylisten, ze zijn ook enorm fier en vermoedelijk is dat de reden waarom je de familienaam De Rosa ontelbare keren op de fiets aantreft. Ettelijke keren op het frame, maar ook op de bidonhouder, het zadel, de sticker die de rechter liggende achtervork beschermt tegen schade van de ketting en zelfs op de topkap van het balhoofdstel. Wie je dus vraagt van welk merk jouw fiets is, die is ofwel stekeblind, oliedom of een flauwe plezante.

Een topframe als de Protos werk je niet met onderdelen van minderwaardige kwaliteit af, dus koos importeur Bici Mondo voor een Campagnolo Super Record 12-speed groep met 53/39 crankstel, een stel Campagnolo Bora Ultra 50 wielen met Vittoria Corsa bandjes, een Deda Zero 100 stuur en stuurpen en een Selle Italia SLR zadel, uiteraard met De Rosa er op gedrukt. Hoewel die SLR beslist geen comfortzadel is, valt het comfort op de Protos absoluut niet tegen. De soepele Vittoria banden filteren al veel trillingen weg en hoewel De Rosa niet aangeeft of en zo ja op welke manier het frame comfortabeler is gemaakt, voelt de Protos beslist niet ‘bonkerig’ aan. De zithouding is wel die van een koersfiets met een flink gestrekte positie. De balhoofdbuis is laag zodat ik toch wat spacers onder de stuurpen liet zitten.

De Campagnolo Bora Ultra wielen zijn absoluut top en passen perfect in de Protos. Want het frame wil er bij elke pedaaltrap stevig tegenaan en daar doen de lichte en belachelijk goed gelagerde wielen nog een schepje bovenop. De eerste paar pedaalomwentelingen volstaan om op snelheid te komen waarna er genoeg ‘loop’ in de fiets zit (de soms onverklaarbare mix van geometrie en materiaalkeuze) om de vaart er in te houden. Met de 12-speed cassette heb je weer een kroontje meer onder de duim zodat je de versnelling nog dat tikkeltje preciezer kunt afstemmen op je snelheid. Afremmen met de testfiets in natte omstandigheden vereiste aandacht omdat de Bora Ultra wielen (een setje uit 2017) nog niet voorzien waren van de AC3 groeven die je wel aantreft op de Bora Ultra wielen van modeljaar 2018. De Campagnolo Super Record derailleurs schakelen direct en trefzeker, met een duidelijke klik in de hendel en een klak van de derailleur terwijl je nog altijd veel kroontjes in één keer zwaarder (vier kroontjes) en lichter (vijf kroontjes) kunt schakelen. De afschakelknop aan de binnenkant van de Ergopower rem/schakelgrepen werd groter, maar hou bij de montage van de rem/schakelgrepen wel een beetje rekening met de grootte van je handen en je favoriete handpositie op het stuur. Denk je daar niet over na, dan zou het kunnen dat eigenaars van kleinere handen de afschakelknop niet goed kunnen bedienen als ze met de handen onder in de beugel fietsen. Het stuurgedrag van de De Rosa Protos is dat van een koersfiets: direct en precies. Nerveus wordt het evenwel nooit zodat de Protos inderdaad ook prima inzetbaar is voor marathonritten.

Italiaanse klasse heeft zijn prijs en in het geval van de De Rosa Protos frameset moet er 4.190 euro op tafel komen. De prijs van de frameset voor schijfremmen en velgremmen is identiek en telkens worden het frame en de voorvork vergezeld van een balhoofdstel, zadelpen en de wig waarmee je de zadelpen vast zet. Een dergelijk topframe aankleden met budgetspulletjes is uiteraard geen optie, maar daar was de De Rosa liefhebber uiteraard ook al zelf achter gekomen. Alle extra info vind je op de site van De Rosa.

Outfit check

Helm: BBB Tithon - Bril: NRC X1 - Jack: Sportful Fiandre Extreme Neoshell - Lange broek: Sportful Fiandre NoRain Team - Sokken: BioRacer aero - Schoenen: Ekoï R4

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Cannondale SuperSix EVO
28/06/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Cannondale SuperSix EVO

Cannondale is de jongste tijd met een redelijk indrukwekkend offensief bezig want zowat in alle sectoren van mountainbike over E-bike, gravel en race kwamen ze de voorbije maanden met interessante nieuwe fietsen. Zo testten we vorig jaar de nieuwe F-Si hardtail mountainbike met de opmerkelijke Lefty-vork, recent gingen we met de Topstone Carbon gravelracer met achtervering aan de slag en op 8 juli kunnen we hier nog een nieuwe Cannondale racefiets presenteren. Maar deze keer draait het hier allemaal om de SuperSix EVO, een fiets die om een update smeekte.

Getest 100% Getest: Pinarello Prince Disk
15/01/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Pinarello Prince Disk

De Prince was binnen het Pinarello-gamma altijd al de alleskunner van het pak en is tegenwoordig in drie verschillende versies te koop. De Prince FX heeft een iets agressievere geometrie om de Italiaan wedstrijdklaar te maken, de gewone Prince en de Prince Disk moeten het vooral van hun allround inzetbaarheid hebben. Voor de verkiezing ‘Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!’ gingen we met de Prince Disk op pad.