100% Getest: De Rosa Protos

Dit jaar reden drie profteams ((Israel Cycling Academy, Caja Rural en Nippo Vini Fantini) op de Protos, het vlaggenschip van De Rosa. De Rosa importeur Bici Mondo stelde ons voor het Rondje Zeeland een Protos met Campagnolo Super Record 12 speed samen.

07/11/2018 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Joost De Bock

De Protos kan je zowel in schijfrem- als velgremversie kopen. Opmerkelijk is dat Danilo en Cristiano De Rosa hun topmodel niet in een specifiek vakje willen onderbrengen. “Het Protos frame is een allrounder die zowel professionele renners, gepassioneerde granfondorijders als amateurs zal bekoren”, zo staat het op de website. Met 920 gram voor het frame en 370 gram voor de vork kan je een lichtgewicht klimfiets opbouwen (onze testfiets woog exclusief pedalen 7,15 kilo), maar met de kabels door het frame en de vorkkroon die een beetje in de onderbuis overloopt zitten er ook aerokantjes aan het Protos platform. De carbon aero zadelpen wordt met een wig vanaf de bovenkant van de zitbuis vast gezet en de welvingen in de balhoofdbuis en de manier waarop de staande achtervork in de bovenbuis overgaat is om duimen en vingers bij af te likken. Te koop in een ruim kleurenaanbod zou de combinatie van diep blauw met fel oranje niet mijn keuze zijn. Want hoewel de oranje zadelpen en de oranje streep op het frame de mooie overgang van bovenbuis naar staande achtervork accentueren, vind ik het wat goedkoop ogende oranje vloeken bij het schitterende diepe blauw. Maar goed, over kleuren en smaken discussiëren we niet, uiteraard. Italianen zijn niet alleen stylisten, ze zijn ook enorm fier en vermoedelijk is dat de reden waarom je de familienaam De Rosa ontelbare keren op de fiets aantreft. Ettelijke keren op het frame, maar ook op de bidonhouder, het zadel, de sticker die de rechter liggende achtervork beschermt tegen schade van de ketting en zelfs op de topkap van het balhoofdstel. Wie je dus vraagt van welk merk jouw fiets is, die is ofwel stekeblind, oliedom of een flauwe plezante.

Een topframe als de Protos werk je niet met onderdelen van minderwaardige kwaliteit af, dus koos importeur Bici Mondo voor een Campagnolo Super Record 12-speed groep met 53/39 crankstel, een stel Campagnolo Bora Ultra 50 wielen met Vittoria Corsa bandjes, een Deda Zero 100 stuur en stuurpen en een Selle Italia SLR zadel, uiteraard met De Rosa er op gedrukt. Hoewel die SLR beslist geen comfortzadel is, valt het comfort op de Protos absoluut niet tegen. De soepele Vittoria banden filteren al veel trillingen weg en hoewel De Rosa niet aangeeft of en zo ja op welke manier het frame comfortabeler is gemaakt, voelt de Protos beslist niet ‘bonkerig’ aan. De zithouding is wel die van een koersfiets met een flink gestrekte positie. De balhoofdbuis is laag zodat ik toch wat spacers onder de stuurpen liet zitten.

De Campagnolo Bora Ultra wielen zijn absoluut top en passen perfect in de Protos. Want het frame wil er bij elke pedaaltrap stevig tegenaan en daar doen de lichte en belachelijk goed gelagerde wielen nog een schepje bovenop. De eerste paar pedaalomwentelingen volstaan om op snelheid te komen waarna er genoeg ‘loop’ in de fiets zit (de soms onverklaarbare mix van geometrie en materiaalkeuze) om de vaart er in te houden. Met de 12-speed cassette heb je weer een kroontje meer onder de duim zodat je de versnelling nog dat tikkeltje preciezer kunt afstemmen op je snelheid. Afremmen met de testfiets in natte omstandigheden vereiste aandacht omdat de Bora Ultra wielen (een setje uit 2017) nog niet voorzien waren van de AC3 groeven die je wel aantreft op de Bora Ultra wielen van modeljaar 2018. De Campagnolo Super Record derailleurs schakelen direct en trefzeker, met een duidelijke klik in de hendel en een klak van de derailleur terwijl je nog altijd veel kroontjes in één keer zwaarder (vier kroontjes) en lichter (vijf kroontjes) kunt schakelen. De afschakelknop aan de binnenkant van de Ergopower rem/schakelgrepen werd groter, maar hou bij de montage van de rem/schakelgrepen wel een beetje rekening met de grootte van je handen en je favoriete handpositie op het stuur. Denk je daar niet over na, dan zou het kunnen dat eigenaars van kleinere handen de afschakelknop niet goed kunnen bedienen als ze met de handen onder in de beugel fietsen. Het stuurgedrag van de De Rosa Protos is dat van een koersfiets: direct en precies. Nerveus wordt het evenwel nooit zodat de Protos inderdaad ook prima inzetbaar is voor marathonritten.

Italiaanse klasse heeft zijn prijs en in het geval van de De Rosa Protos frameset moet er 4.190 euro op tafel komen. De prijs van de frameset voor schijfremmen en velgremmen is identiek en telkens worden het frame en de voorvork vergezeld van een balhoofdstel, zadelpen en de wig waarmee je de zadelpen vast zet. Een dergelijk topframe aankleden met budgetspulletjes is uiteraard geen optie, maar daar was de De Rosa liefhebber uiteraard ook al zelf achter gekomen. Alle extra info vind je op de site van De Rosa.

Outfit check

Helm: BBB Tithon - Bril: NRC X1 - Jack: Sportful Fiandre Extreme Neoshell - Lange broek: Sportful Fiandre NoRain Team - Sokken: BioRacer aero - Schoenen: Ekoï R4

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest Vergelijkingstest Apex Aerodyne Disc - Jan Janssen Virage: Oranje boven?
30/05/2018 - Bart De Schampheleire

Vergelijkingstest Apex Aerodyne Disc - Jan Janssen Virage: Oranje boven?

Een halve eeuw geleden won Jan Janssen de Tour de France en na zijn geslaagde loopbaan op de racefiets besloot Janssen om als fietsfabrikant aan een tweede carrière te beginnen. Opgericht is in 1972 is er bij Jan Janssen Bikes een massa kennis aanwezig, maar hoewel het fietsenmerk Apex pas een handvol jaar geleden werd opgestart, kan ook de familie Van Tuyl terugvallen op een pak ervaring in de fietsenbranche. We zetten twee topfietsen uit de beide collecties tegenover mekaar: de Apex Aerodyne en de Jan Janssen Virage.

Getest 100% Getest: Isaac Boson Disc. Afscheid van een kennis.
16/05/2018 - Frederik Backelandt

100% Getest: Isaac Boson Disc. Afscheid van een kennis.

Herinnert u zich de najaarseditie van Grinta! (nummer 64 om precies te zijn) waarin we onze ‘winterbrigade’ voorstelden? De Grinta!-kernredactie ging toen met drie testfietsen de winter in: een Ednine strandracer, een Specialized crossfiets en een racefiets. De Isaac Boson Disc werd mijn winter- en voorjaarsfiets. Met de zomer voor de deur is het tijd om afscheid te nemen. Afscheid van … een kennis.

Getest 100% Getest: Specialized Venge. TERUG NAAR DE BASIS
03/07/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Specialized Venge. TERUG NAAR DE BASIS

Toen Specialized in 2011 de eerste Venge aero racefiets voorstelde, bedacht de Amerikaanse fabrikant daar de slogan ‘More bike than aero’ bij. De Venge ViAS die het merk met de grote S als logo in 2015 voorstelde focuste keihard op aerodynamica zodat een aantal andere parameters onderbelicht bleven. De Venge van de derde generatie waarop Grinta! recent het WK-parcours van Innsbruck kon verkennen is weer ‘More bike than aero’.

Getest 100% Getest: Wilier Cento1 Hybrid
07/11/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Wilier Cento1 Hybrid

Wie zich herinnert dat de huidige partij Groen in 1979 als Agalev werd opgericht, is sowieso een potentiële koper van een Wilier Cento1 Hybrid wegens oud genoeg. Agalev was de afkorting van ‘Anders GAan LEVen’ (later werd er ook ‘Anders Gaan Arbeiden, Leven En Vrijen’ van gemaakt, LOL), voor wie op een racefiets met elektrische trapondersteuning rijdt zou ik een nieuwe partij willen oprichten: Agafiets. Van ‘Anders Gaan Fietsen’.