100% Getest: Decathlon Triban 520 RC

“Wat mag je van een gravelfiets van 1.000 euro verwachten?” en “Mag je een fiets uit die prijscategorie überhaupt op dezelfde manier beoordelen als een gravelbike van vijfduizend euro?” zijn de vragen die door mijn hoofd flitsen als we met de kernredactie op pad gaan voor onze jaarlijkse fietstocht. Deze keer allen op de gravelbike en ik heb bewust voor de Decathlon Triban RC 520 gekozen.

06/08/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Thomas De Boever

Ik heb om meerdere redenen voor de Triban RC 520 gekozen. In de eerste plaats omdat ikzelf heel nieuwsgierig ben naar wat de fiets in zijn mars heeft. Als fietsjournalist ben je immers al snel verwend, als je van de ene exclusieve fiets naar de volgende mag overstappen is het risico reëel dat je wat voeling verliest met het instapsegment. Door de Triban 520 RC over vijftig kilometer uitdagende gravelpaden in de Vlaamse Ardennen te jagen wil ik weten wat de offroad capaciteiten zijn van een gravelfiets van 1.000 euro. Tegelijk kies ik voor de Triban 520 RC om mijn gasten op de rit van vandaag een beetje te sparen. Want stel dat straks die Triban geweldig door de mand valt, dan hoop ik dat met mijn beetje offroad ervaring te kunnen opvangen. Ik geef de fiets om die reden liever niet in handen van een collega die voor het eerst gravel rijdt. Want als die de hele rit maar niks vindt, dan zou het eventueel aan de ondermaatse prestaties van de fiets kunnen liggen…

Creatief

Krijg je van de grote baas van Decathlon de opdracht om een gravelbike te bouwen die een prijskaartje van 1.000 euro zal krijgen en waarop nog een centje verdiend moet worden, dan weet je dat je creatief zal moeten zijn in je zoektocht naar een evenwicht tussen prijs en kwaliteit. De basis van de 520 RC is een frame van 6061 T6 aluminium dat er beslist niet verkeerd uitziet. OK, de kabels lopen allemaal buitenlangs en de lasnaden hadden wat properder gekund, maar de laag aangezette staande achtervork ziet er niet verkeerd uit, alle nokken en ogen voor spatborden en bagagedragers zijn aanwezig en de combinatie van de zwarte bovenbuis / staande achtervork en het verniste onderframe ziet er wel fraai uit. Voor een frame in maat medium geeft Decathlon een gewicht van 1.780 gram op, het alu kader wordt gekoppeld aan een voorvork met carbon vorkpoten en aluminium vorkpijp. De wielen worden nog met klassieke snelspanners in frame en vork geklemd, de remklauwen worden op post mount nokken gemonteerd wat er toch wat minder net uitziet vergeleken bij flat mount nokken.

Creatief (bis)

De creativiteit bij de opbouw van een budgetvriendelijke fiets speelt niet alleen bij de ontwikkeling van het frame, je hebt ook wat vindingrijkheid en veel kennis van zaken nodig om een scherp geprijsde onderdelenmix samen te stellen die nog functioneert ook. Voor de Triban 520 RC koppelt Decathlon een Shimano RS 510 compact crankstel (50/34) aan een 11-speed 11-32 CS-H110 cassette van Microshift. De X11 ketting komt van bij KMC, voor de derailleurs en de rem/schakelgrepen put Decathlon uit de Shimano 105 groep. Vanuit de Shimano 105 rem/schakelgrepen vertrekken niet alleen de derailleurkabels, maar ook de remkabels die de TRP HY/RD hydraulische remklauwen aansturen. Jawel, dat lees je goed: terwijl bij volledige hydraulische remsystemen de plunjer meteen in de remgreep verwerkt zit, worden de TRP HY/RD hydraulische remklauwen door klassieke remgrepen met gewone stalen remkabels bediend. Noem het een soort van tussenoplossing tussen volledig hydraulische en volledig mechanische remsystemen.

TRP HY/RD remklauwen op post mount nokken, Hutchinson Overide banden rond tubeless ready velgen en een Shimano 105achterderailleur op een Microshift cassette.

Met alles er op en aan

Voor de verdere afwerking van de fiets kan Decathlon ruim in eigen magazijn shoppen. De aluminium zadelpen en het ErgoFit zadel komen net als het aluminium stuur, de alu stuurpen en de Triban Tubeless Ready wielen uit het eigen Decathlon huis. Als gravelbike wordt de Triban 520 RC voor 1.000 euro met 35 mm brede Hutchinson Overide banden en een Triban stuur met flink wat flare geleverd. Wie de fiets enkel op de weg wil gebruiken, dan de Triban 520 RC voor 850 euro als commuterfiets bestellen. Dan wordt het stuur vervangen door een normaal, smal koersstuur (zonder flare dus) en liggen er Triban Resist+ banden om de wielen. De verdere afmontages zijn identiek. Merk trouwens op dat de fiets inclusief een hele hoop accessoires wordt geleverd. Met voor- en achterlicht, reflectoren in de wielen en pedalen met voethaken is de Triban 520 RC meteen klaar voor gebruik.

Met flair en flare

Budgetvriendelijk en duurzaam zijn twee begrippen die vaak nog vrij goed samen gaan, budgetvriendelijk en licht zijn twee termen die veel minder frequent in één zin voorkomen. Dat geldt ook voor de Triban 520 RC die in maat medium (zonder pedalen) een stevige 10,3 kilo op de weegschaal zet. Dat gewicht situeert zich in grote mate bij de wielen (Decathlon claimt een gewicht van 2.000 gram voor de wielen, dat is dan exclusief banden, cassette en remschijven) en laat zich van bij de eerste trap op de pedalen voelen. De Triban 520 RC gaat een beetje sloom van de plaats en op licht hellende stroken voel je dat je flink uit je pijp moet komen om de fiets op tempo te houden. Al heel snel kom je er achter dat je meer moet schakelen om met een lichtere versnelling omhoog te fietsen. Beter zo dan proberen om elke helling op een grote versnelling naar boven te rammen want met die manier van fietsen ben je binnen de kortste keren pompaf. Op vlak wegdek kan je de fiets beter op tempo houden, in afdaling voelt de Triban dan weer ultra stabiel aan. De snelst sturende gravelbike van het moment is de Triban 520 RC zeker niet, maar op een jaagpad langs een rivier is het best plezant om in de beugels van het brede stuur met flink wat flare te duiken en je bovenbenen het volle pond te laten geven. Het Triban stuur ligt prettig in de hand en het Triban ErgoFit zadel is een pak comfortabeler dan zijn eenvoudige looks vooraf doen vermoeden.

Limiet

Op vlot rollende gravelpaden trekt de Triban zich nog dapper uit de slag, eens je de zwaardere offroad stroken opzoekt loop je dan echter al snel tegen de limieten van de fiets aan. De Hutchinson Overide banden hebben een heel licht profiel en omdat de fiets niet tubeless wordt geleverd (de wielset is wel tubeless ready), moet je wat meer druk in de banden steken om stootlekken te voorkomen. Dat zorgt er voor dat de fiets op zwaardere keienpaden al snel aan het stuiteren gaat en op steile beklimmingen moet je ver naar achter gaan zitten om genoeg druk op het achterwiel te houden om daarmee een doorslippende achterband te voorkomen. In de afdalingen moet je dan weer alle zeilen bij zetten om de fiets rond de grootste stenen en putten heen te sturen, waarbij het heel brede stuur wel helpt als nuttige hefboom. De remkracht en dosering van de TRP HY/RD klauwen volstaan voor recreatief gebruik op light gravel, drijf je de snelheid op dan moet je ver genoeg voor je uit kijken om in geval van nood tijdig te kunnen remmen. Ga je er op uitdagend terrein wat sportiever tegenaan, dan moet je best veel schakelen om de gang er in te houden en dat mist zijn effect op de aandrijving niet. De veer in de Shimano 105 derailleur met lange kooi is heel soepel waardoor de ketting op zwaar terrein stevig op en neer klappert. Na de eerste - weliswaar intensieve - testrit drong een bijstelling van de derailleurs zich sowieso al op.

Conclusie

Lijkt het bovenstaande allemaal niet zo positief, dan moet je de zaken wel in hun juiste context plaatsen en nuanceren. Met zijn 1.000 euro is de Triban 520 RC nog altijd zeshonderd euro goedkoper dan de tweede goedkoopste gravelbike uit onze testvloot, de Canyon Grail AL 7.0 SL. Vergelijk je de prijs van de Triban 520 RC met die van de duurste testfiets (de Specialized Diverge Expert van 4.799 euro), dan is het verschil gigantisch. En ja, dat verschil in prijs vertaalt zich in een verschil in kwaliteit, dat is zo logisch als pompwater. Ben je van plan om wekelijks een offroad toertocht te gaan rijden met je nieuwe gravelbike, dan is de 1.000 euro die je aan de Triban 520 RC besteedt weggegooid geld. Want de fiets is niet levendig genoeg om je week na week fietsplezier op de technische paden te bezorgen en de onderdelenmix is niet opgewassen tegen die wekelijkse marteling. Weet evenwel dat Decathlon van de 520 RC nu ook een Limited Edition aanbiedt die ook al voor 1.000 euro aangekleed is met een Sram Apex 1X aandrijving in combinatie met 650b wielen en WTB Resolute banden. Die Triban 520 RC Limited Edition lijkt al iets beter opgewassen tegen het zwaardere offroad werk.

Ben je op zoek naar een heel scherp geprijsde no nonsens stadsfiets/randonneur waarmee je ook af en toe eens een onverhard wegje kunt meepikken, dan liggen de kaarten al helemaal anders. En is de keuze voor de Triban 520 RC best verdedigbaar.

Alle details van de fiets vind je hier.

Outfit check

Helm: Smith Network - Bril: Smith Attack Max - Shirt: Q36.5 Pinstripe - Broek: Specialized Demo Pro Shorts - Handschoenen: GripGrab Vertical - Sokken: Moose.eu - Schoenen: Mavic Allroad Pro - Rugzak: Touratech Hydration Pack

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Rose Backroad Ultegra. Op alle paden thuis
30/10/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Rose Backroad Ultegra. Op alle paden thuis

Met de Xeon Disc had Rose al een belachelijk goede carbon crossfiets met schijfremmen in het gamma die de Duitsers met een paar kunstgrepen (stuurtje, bandjes, aandrijving) ook in gravelversie aanboden. De nieuwe Backroad schuiven ze in de eerste plaats als een gravelbike naar voor, al is hij met een reeks gelijkaardige aanpassingen ook als crossfiets te koop. “Hmm, dat vraagt om een stevige test”, dachten we…