100% Getest: E-vers Primo

Het aantal fietsschoenen dat de voorbije jaren de richting van onze redactie uitkwam, is niet te tellen. Zo nu en dan zit daar dan een paar tussen dat op de nodige ‘ooooh’s’ of ‘aaaah’s’ kan rekenen. Schoenen die doen wat ze moeten doen, maar ook dat tikkeltje extra hebben. De Primo’s van het Duitse merk E-vers hebben dat extraatje. Na ruim duizend testkilometers met een paar witte Primo’s kunnen we (eindelijk) tot een enkele duidelijke conclusies komen.

04/11/2019 - Tekst: Frederik Backelandt // Foto's: Marco Mertens

Cross Functional Closure

We hadden de schoenen voor het eerst gespot bij Cyclewear in Budel. Ze intrigeerden meteen. Niet door hun opvallende looks – wel integendeel, het design is heel (misschien zelfs té) ‘minimalistisch’ – wel door de gebruikte sluittechnologie. Er zit een velcro op de neus van schoen terwijl de Atop-draaisluiting op de wreef een bijzonder mechanisme aan het werk zet. E-vers noemt het CRX, de afkorting voor ‘Cross Functional Closure’. Je voet wordt niet alleen naar beneden en tegen de zool gedrukt, ook je hiel wordt als het ware in de hak van de schoen gepusht omdat de dunne kunststof veter onder de hak van de schoen door loopt. CRX… marketingsnufje, horen we u al denken? Nee, niet alleen dat. CRX is echt wel functioneel… Ooit al meegemaakt dat, bij het krachtig trappen, je hiel als het ware ‘loskomt’ van de schoenzool (en op en neer schuift)? Ik wel. Het zorgt voor krachtverlies of alleszins toch een verminderde trapefficiëntie. Dankzij de CRX-technologie bij de E-vers Primo schoenen is hier geen sprake (meer) van.

Geboren in een schoendoos

CRX is een uitvinding van Johannes Steuerwald, het brein achter E-vers en een absolute schoenenexpert. “Ik ben geboren in een schoendoos”, dixit Steuerwald. Het enige minpuntje aan de CRX-sluiting is de lichte gebruiksschade die de kabeltjes veroorzaken telkens wanneer je de schoen aanspant. Het schuren van de kabels tegen het witte leder van de schoenen laat sporen na. Bij de zwarte en rode uitvoering van de Primo zal dat allicht minder opvallen.

In het granfondopeloton

Naast het overtuigende sluitsysteem is de structuur van de schoen heel solide. De schoenen zijn robuust en vrij breed. Met z’n 330 gram (per schoen, in maat 42) zijn de Primo’s geenszins van de lichtste, zeker niet als je weet dat bijvoorbeeld Giro schoenen van 150 gram per slof aanbiedt. Van zijn gewicht moet E-vers het niet hebben, wel van zijn prestaties – over de trapefficiëntie hadden we het al – en zijn comfort. De schoenen zijn bui-ten-ge-woon comfortabel. Ze zijn gemaakt in Italië en vervaardigd uit zacht leder in combinatie met materialen die zich makkelijk aan de vorm van de voet aanpassen. Het kan geen toeval zijn dat deze schoenen vooral worden gespot in het granfondopeloton, ook bij de toppers. Granfondisti rijden bijzonder veel kilometers en stellen daardoor prijs op comfortabele en kwalitatieve schoenen die tegen een stoot kunnen. Granfondorijders zijn doorgaans ook veeleisende mensen, dus als de schoenen in het granfondopeloton populair zijn, dan mag je er vanop aan dat de lat hoogt ligt. Toen ik de schoenen voorbije zomer gebruikte, vreesde ik dat ze net iets te warm zouden zijn. Een vooroordeel, zo bleek al snel want de sloffen zijn meer dan voldoende geventileerd.

Conclusie

Alle lof voor de E-vers Primo-schoenen. Ze brengen iets nieuws in de al verzadigde fietsschoenenmarkt. Het is geen pure marketing, er zit knowhow achter en het werkt. De Primo’s zijn sterk, duurzaam en comfortabel. Gewicht is voor de Duitsers bijzaak, een hoger comfort en een verbeterde trapefficiëntie zijn de punten waarop de fabrikant inzet. Als ze nu ook nog eens wat doen aan hun wel héél sobere designs (sinds de lancering van de Primo in 2016 bleef de schoen onveranderd), dan zit het helemaal snor. In de nabije toekomst wil E-vers zijn Primo ID-aanbod verder uitbouwen met een complete schoen op maat. Nadat je bij een E-vers dealer je voeten 3D hebt laten scannen, krijg je de schoenen geleverd met custom binnenzolen. Dat is echter nog toekomstmuziek want eerst zijn er (meer) verkooppunten met opgeleide verkopers voor E-vers nodig in de Benelux. Voorlopig zijn de schoenen enkel online te bestellen. Ze kosten 369 euro en zijn beschikbaar in zwart, wit en rood. Wie later een paar full custom Primo’s bestelt, zal daar 699 euro moeten voor neertellen. Meer informatie op www.e-vers.com

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Mavic Allroad Pro schoenen
16/09/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Mavic Allroad Pro schoenen

Dat ze bij Mavic de gravelscene au serieux nemen blijkt uit het feit dat de Franse wielenbouwer en kledingfabrikant al twee jaar op rij een specifieke perspresentatie van gravelproducten op poten zette. Ook wel een beetje omdat de mannen van Mavic zelf bijzonder graag met de gravelfiets rijden, maar minstens evenzeer omdat het gamma gravelproducten van Mavic boomt. De Allroad Pro schoenen konden we na het gravel perskamp half juni meenemen voor een duurtest en hebben ondertussen een paar duizend kilometer op de teller.