Deel dit artikel:

100% Getest: Enigma Corsa-wielset

Met Parijs-Roubaix voor wielertoeristen en de echte Helleklassieker op de kalender de komende dagen, namen we nog eens een stel lekker klassieke wielen onder de loep. We gingen op pad met de Corsa wielset van het Belgische Enigma, dat wielen bouwt in het Waalse Eigenbrakel, in de schaduw van de Leeuw van Waterloo.

De naam Enigma klinkt misschien niet meteen bekend in de oren, maar het wielenmerk vloeit voort uit Sonic Wheels. Die zag je een tien à vijftien jaar geleden vaak opduiken in de vorm van betaalbare wielen met carbonvelgen. Naar die betaalbaarheid streeft nu ook Enigma.

Sober maar goed, én licht

Het resultaat is een aluminium wielset die behalve de zelf te kiezen nippelkleur amper opvalt. En dat is niet eens negatief. Terwijl het in de fietsgroep lijkt alsof de anderen met die blitse aerowielen een oneerlijk voordeel hebben, bol je rustig rond met een heerlijke licht lopende wielset die helemaal mee is met de innovaties van het moment. De bredere velg zorgt voor stabiliteit en dankzij de tubeless montage, in ons geval met een setje 25 mm Schwalbe Pro One rubbers, is het comfort op Vlaamse wegen ongekend. Al kan het gerust nog breder voor wie dat wenst. Doordat de Corsa’s vlotjes onder de 1500 gram duiken, trek je na iedere bocht bovendien minstens zo snel op als de concurrentie.

Velgremmen zijn niet dood

Hoewel we meer en meer fietsen met disc brakes zien verschijnen, is de velgrem nog niet dood. Sommige fietsers zijn zo gehecht aan hun frame, dat ze eerder een upgrade van groepset en wielen verkiezen in plaats van het hele tuig buiten te gooien. Anderen opteren dan weer voor fietsen met velgremmen omdat het gewicht doorgaans lager is dan bij schijfremmen, of omdat wielwissels met een quick release net iets sneller en vlotter kunnen verlopen. En dan zijn er nog de ‘die hards’ die niet willen weten van geklungel met lawaaierige remschijven. Iedereen heeft wel een reden om te kiezen voor het een of voor het ander. Vandaar ook dat de Corsa’s hun plaats nog hebben in het gamma van Enigma.

Conclusie

We moeten bekennen dat we de laatste jaren nog weinig met lage velgen gereden hebben. Carbon velgen in verschillende hoogtes zijn al lang geen luxe upgrade meer, maar behoren steeds vaker tot het aanbod wanneer je een fiets als totaalpakket aankoopt. Het argument van extra comfort, waardoor ze vroeger steevast werden ingezet in bijvoorbeeld kasseiklassiekers, gaat tegenwoordig ook niet meer helemaal op. Dat probleem wordt immers netjes ondervangen door steeds breder wordende banden. Liefst dan nog op wat lagere druk en in tubeless setup. Waarom zou je dan toch voor de 24 mm hoge Enigma Corsa wielen kiezen? Ze zijn toch net dat tikkeltje robuuster. En doordat de velgen tubeless ready zijn en een velgbreedte van 23 mm hebben, zijn ze helemaal mee met de tijd. Ondanks het feit dat 590 euro voor een wielset al best wat geld is, zijn de Corsa’s nog steeds beduidend goedkoper dan carbon wielsets.

Leuk extraatje, momenteel zijn de Schwalbe Pro One banden, tubeless of met binnenbanden, inbegrepen in de prijs. Hiermee verkleint Enigma de stap tussen een standaard setje fabriekswielen en hun eigen Corsa’s.

Prijs: 590 euro – Meer info op de website van Enigma Wheels.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE