100% Getest: ERE Research Genus SL30 carbon wielen

Het Nederlandse ERE Research zette een tweetal jaren geleden als bandenmerk zijn eerste stappen op de markt, maar breidde zijn gamma nu uit met enkele wielsets. Wij mochten de afgelopen weken ontdekken of de Genus SL30 carbon wielen ook een ‘Genuss’ waren op onze Vlaamse wegen!

20/05/2020 - Tekst: Bart Vandermaelen

Na de banden, nu de wielen

Een tijd geleden stelden we de Genus-banden van ERE Research al aan je voor. Het merk trok aanvankelijk met zes types banden naar de consument. Begin dit jaar brak echter een nieuw hoofdstuk aan in de bedrijfsgeschiedenis: ERE lanceerde drie reeksen wielen die dezelfde naam dragen als enkele van de banden. Filosofie hierachter: wielen en banden moeten volgens de fabrikant als één geheel beschouwd worden. De Explorator-wielen zijn de alu instapmodellen. Daarboven vind je de Omnia-wielen, die we in het carbon middensegment kunnen onderbrengen. En de carbon topmodellen die bij ERE van de band rollen (hoewel: deze wielen zijn handgemaakt), krijgen de naam Genus opgekleefd. Al deze wielsets komen in twee kleurstellingen: ‘albi’ met witte en rode decals en ‘obscurus’ met glanzend zwarte decals. Ze zijn wel enkel verkrijgbaar voor schijfremmen.

Genus SL30: lage velgen voor allround inzetbaarheid

Het is met zo’n setje Genus-wielen dat we de Vlaamse Ardennen onveilig mochten maken. Lees: veel slechte wegen, draaien en keren, heuvel op en af. Om dit gevarieerde terrein te tackelen, kregen we de SL30-variant toegestuurd. Wielen met een vrij lage velghoogte van 30 mm dus. Naast de Genus SL30, heb je ook nog de keuze uit de Genus CL45, met een velghoogte van 45 mm of de Genus AE65 met 65 mm hoge velgen. Voor wie graag het gevecht met de klok aangaat, is er ook nog de Genus AE00: een vol achterwiel.

Naast 30 mm hoog, zijn de carbon velgen van de Genus SL30-wielen ook 28 mm breed en hebben ze een interne breedte van 19 mm. Ze zijn dus voorzien op wat bredere banden die je rit extra comfortabel kunnen maken.

ERE raadt het gebruik aan van buitenbanden tussen 26 en 30 mm breed, maar elke bandenmaat tussen 23 en 36 mm past op deze tubeless ready wielen. Wil je ook effectief tubeless gaan rijden? Dan is de combinatie met de Genus-banden van ERE een aanrader, want die zijn zo ontworpen dat hun soepele Kevlar hieldraad perfect aansluit op de velg én tegelijk zijn ze vrij makkelijk te monteren.

Traditioneel gebouwd

Om ook de wielnaven een paar grammen af te slanken, is het centrale gedeelte tussen de naafflenzen van carbon. In die naven zitten industrielagers die netjes zijn afgedicht én die je voor een meerprijs van 200 euro kan laten vervangen door keramische exemplaren. De inbouwbreedtes zijn standaard: 100mm voor- en 142 mm achteraan, met ruimte voor 12 mm steekassen. Werkt jouw fiets met een quick release-systeem, dan is er een adaptersetje met andere asdoppen beschikbaar. De Shimano-cassettebody heeft een ‘4-pawl ratchet’-systeem dat de achternaaf op vier plaatsen aangrijpt wanneer je begint te trappen. Vanuit de naafflenzen vertrekken zowel in het voor- als het achterwiel 24 stalen straight-pull spaken. Het spaakpatroon is zowel voor- als achteraan, links en rechts een vrij traditioneel ‘kruis over twee’ en de spaaknippels zijn zichtbaar, waardoor je ze ook aan de buitenkant van de velg kan bijstellen mocht dat ooit nodig zijn .

Fijne upgrade

De Genus SL30-wielset klokt aan onze weeghaak af op 1525 gram, uiteraard zonder banden, remschijven en cassette. Netjes, maar ook niet meteen een resultaat waarmee je bij de WeightWatchers op daverend applaus wordt getrakteerd. Al moet het gezegd: wij monteerden deze wielen in onze Merida Scultura 5000, ter vervanging van de alu Merida Expert SL wielen die zo’n 150 gram zwaarder zijn, en die afslankkuur merk je meteen in het rijgedrag van de fiets.

Jezelf even lanceren na een stoplicht gaat een stuk flukser, op ellendige stukken vals plat of half verrotte betonplaten is de loop van de fiets opvallend beter en ook het rijcomfort mag er wezen. De Genus-wielen zijn voldoende stijf, maar zeker niet overdreven, waardoor ze ook voor trillingsdemping zorgen. Vooral in combinatie met iets bredere banden: wij fietsten met de 28 mm brede Genus-banden. Wat dat betreft zijn deze wielen een mooie upgrade voor wie zijn - eerder gemiddeld geprijsde - koersfiets van een extra dosis schwung en panache wil voorzien. Knal je al eens graag rond de kerktoren tijdens een kermiskoers? Dan ben je eerder gebaat bij de extra stijfheid die de varianten met hogere velgen (de CL45 of AE65) zullen bieden.

Tot slot: de combinatie van lage velgen, mat zwarte decals en het vrij traditionele spaakpatroon maakt van deze SL30-wielen niet meteen de grote blikvangers op je fiets. Maar dat kan je natuurlijk ook als een typisch gevalletje van ‘less is more’ bekijken. En de lage velgen hebben natuurlijk, naast het lagere gewicht, ook het grote voordeel dat ze amper zijwindgevoelig zijn. Daarom konden de ontwerpers van ERE de velgen ook vrij hoekig houden, waar ze bij de Genus CL45 en AE65-wielsets de hogere luchtweerstand moeten counteren met een bollere vorm.

Conclusie

Deze allround inzetbare wielset stemde ons tijdens de soloritten in volle corona-lockdown best gelukkig. Zeker wanneer je een setje ‘middenklassewieltjes’ vervangt door deze ERE’s, zijn de Genus SL30-wielen een goeie upgrade. Ze dragen heel duidelijk bij aan de reactiviteit van je fiets en dat is prettig op bochtige, heuvelachtige parcoursen waar je je altijd weer in gang moet slingeren. Je kan het rijplezier nog wat opkrikken door bredere banden te monteren én ze tubeless te zetten: met minder gewicht en minder bandendruk, verkrijg je dezelfde rolweerstand en meer comfort. Qua looks springen de Genus SL30’s er misschien niet echt uit, maar ze doen  wat ze moeten doen: jou dat extra tikkeltje panache bezorgen!

De adviesprijs van deze wielset is 1399 euro. Naast een nette wieltas, vervangspaken en -nippels en de nodige spacers, krijg je er voor die prijs ook een setje binnenbanden, ventielverlengers én Genus-buitenbanden (700 x 28c) bij. Alle info vind je op de website van ERE Research.

Links: de Genus SL30-wielset in 'Obscurus'-versie, rechts met de 'Albi'-decals.

- Voldoende stijf voor extra reactiviteit tijdens je trainingen.
- Voorzien op tubeless gebruik met bredere banden voor extra comfort.
- Wielen zijn meteen recht: geen spaken die tijdens de eerste ritten nog in positie springen.
- Qua looks blijven ze een klein beetje onder de radar.
- Geen tubeless ventielen meegeleverd.

Tags:

Gerelateerde artikels