Deel dit artikel:

100% Getest: Everysight Raptor smartglasses

We zitten al een tijdje in het era van virtual reality, augmented reality, robots en dies meer. Maar zo snel als we als mens kunnen denken en fantaseren, zo snel zijn die gedachten en fantasieën nog niet in reality omgezet. Toch gaan we stap voor stap naar een meer elektronica-gedreven wereld. Ook als fietser. De laatste nieuwigheid zijn smartglasses voor fietsers. We testten de Raptor GPS-bril van het Israëlische bedrijf Everysight.

Van fietscomputer naar fiets-GPS naar GPS-bril: de Everysight Raptor is voorlopig de laatste stap in de evolutie van apparaten om je trainingsgegevens te registreren. De Raptor is een bril die trainingsinfo in je blikveld projecteert. Op het zogenaamde Heads Up Display (HUD, een technologie die al tientallen jaren in F-16’s wordt gebruikt en ook in auto’s zijn weg heeft gevonden) zie je snelheid, afstand, trapfrequentie en andere variabelen naar keuze. Je hoeft dus niet meer op je fietscomputertje te kijken, maar ziet al rijdend wat je wil weten, met slechts een kleine shift van de focus van je ogen. Interessant natuurlijk, kijk maar op het filmpje helemaal onderaan!

Zoals steeds vaker het geval bij high-tech artikelen is het uitpakken van de Raptor al een leuke ervaring op zich. Eerst moet je een folie verwijderen, dan twee zegels, dan een luxe kartonnen sleuf, nog een zegel, een doos-hoog deksel optillen en dan pas ligt daar het brillenetui met de Raptor erin. De doos zelf heeft nog een onderste verdieping, met daarin de snelstartgids, een USB-kabel en een adapter. Dan de bril: het is een uit de kluiten gewassen verschijning, maar hij torst dan ook een dik pak elektronica mee. Aan boord: GPS, een HUD (Heads Up Display), foto/videocamera, touchbar, muziekbox, microfoon, 16 GB flash-geheugen, en spraakbediening.

Foto’s: Eerst cellofaan verwijderen, dan een sleuf, dan een deksel en dan ligt daar het etui.

Foto’s: De doos zelf heeft een dubbele dubbele bodem.

Een high-tech apparaat als dit bedienen, lukt niet zonder leercurve. Een eerste videotutorial op de Raptor zelf maakt je bekend met de verschillende tap- en swipe-bewegingen die er zijn. Je bedient de Raptor namelijk via het rechter brillenpootje, dat aanraakgevoelig is. Tappen en swipen maar! Toch moet je na die on-board uitleg ook nog aan de slag met de verschillende instructievideo’s die je vindt op support.everysight.com. Het zijn duidelijke filmpjes en als het te snel gaat, kun je altijd nog de tekstuele uitleg op dezelfde webpagina doorlezen. Het kost wat tijd allemaal want je moet ook een app downloaden op je smartphone (onontkoombaar anno 2018) en een account aanmaken bij Everysight. Maar als de techniek dan ook naar behoren werkt, is dat helemaal niet erg. Dan krijg je juist zin om te ontdekken wat er allemaal kan met de Raptor. Hij speelt bijvoorbeeld muziek af als je dat wil. Er zit een foto/videocamera op en natuurlijk kun je er ook mee navigeren. Om bestanden in de verschillende mappen op de Raptor te krijgen moeten Mac-gebruikers eerst een AndroidFileTransfer-app installeren (de Raptor draait op Android) maar dat is een eitje, zo gepiept. Vervolgens kun je in je Verkenner gewoon klikken en slepen naar de betreffende mappen op de Raptor. Bijvoorbeeld MP3’s op de bril zetten, zodat je je favoriete muziek kunt beluisteren. Supergemakkelijk en superhandig.

Net zo gemakkelijk is het koppelen met een ANT+ cadanssensor (of elke andere soort sensor). Peulenschil en dat doet je vertrouwen in de bril groeien. Het werkt gewoon allemaal! Ook de batterijduur krijgt een pluim. Op een mountainbiketoertocht in Barchon nabij Luik (schitterende omgeving trouwens) ging de Raptor voor een lange rit mee. 55 km in ruim 3 uur. Geen punt voor de accu, na afloop was er nog 57% battery life aanwezig, zelfs na veelvuldig filmen onderweg. Everysight claimt een batterijduur van 8 uur, maar zo lang ging ik nu ook weer niet op de fiets zitten…

Foto: De volledige inhoud van de verpakking.

Navigeren

Op Gpsies.com maakte ik snel een korte route rondom thuis aan, met flink wat bochten erin. Downloaden naar de Mac als GPX-bestand, en dan weer uploaden naar je account op go.everysight.com. Vervolgens synchroniseren met de Everysight-app op je smartphone en dan uploaden naar de Raptor zelf. Klinkt behoorlijk omslachtig, maar werkt in de praktijk vrij snel allemaal. Ik kreeg er in elk geval niet de kriebels van want elke eerste poging om een extra GPX toe te voegen, lukte.

Met de gedownloade kaarten van België en Nederland in het geheugen van de Raptor kun je samen met de GPS altijd vooruit. Een eerste ritje (in het donker) van 1,6 km door nabijgelegen straten ging dan ook lekker vlot. Je kiest de gewenste route, tikt op de touchbar om te starten en via een op je scherm geprojecteerd (rudimentair) kaartje zie je prima waar de volgende bocht of afslag eraan zit te komen. Je hoeft niet meer ieder moment een blik naar onder te werpen op je fiets-GPS op het stuur, maar focust gewoon op het HUD. Gevaar is wel dat je vooral focust op het helverlichte display en dat je de perifere omgevingsfactoren (denk aan ander verkeer, de weg overstekende katten e.d.) niet meer zo aandachtig opmerkt, omdat je geconcentreerd bent om de juiste weg te blijven volgen. Ook hier: na een gewenningsperiode heb je daar minder last van.

Enige gedownloade GPX-routes verder blijkt het een echte stap vooruit in fietscomfort dat je niet meer op je GPS-schermpje op je stuur hoeft te turen om de volgende afslag te weten. Vooral in een nieuwe omgeving fietst het veel meer ontspannen omdat je eigenlijk nooit meer te ver doorrijdt, om moet keren of moet stoppen om te spieden waar het gewenste pad nu precies voert.

In zonlicht is de HUD iets minder goed afleesbaar, want dan vloeit het felle geelgroene licht een beetje weg, maar niet storend. Zie je het echt niet meer goed, dan hou je je hand even voor je bril, en hup, daar is de scherpte weer.

Het is wel een bril met ‘body’, die Raptor.

Doorontwikkeling

Hoe nuttig en aanvullend de Raptor ook is, je merkt ook dat het een eersteling is die nog wel wat doorontwikkeling kan gebruiken. Het gewicht ligt met 98 gram flink wat hoger dan dat van een doorsnee bril (25-35 gram) en dat weegt na enige tijd wel door op je neus. Al zeg ik er meteen bij dat je daar ook redelijk rap aan went. Lastiger is de pasvorm, of beter: het gebrek aan instelbaarheid. De pootjes zijn star, niet op maat te buigen en ook redelijk groot omdat er flink wat elektronica is in ondergebracht. Omwille van de omvang van de pootjes zitten ze bij de meeste fietshelmen behoorlijk te wringen. Vooral de eerste ritten had ik daar wel wat ‘drukpuntpijn’ van. De Raptor zou bijzonder veel prettiger zitten als je de pootjes netjes achter je oren kon buigen/haken. En dan zou hij ook niet de neiging hebben om af te zakken tijdens het fietsen.

Een andere vaststelling is dat de Raptor voor mountainbikegebruik net iets minder geschikt is dan voor op de weg. Tussen de bomen is het meestal donker, wat goed is voor de zichtbaarheid van de HUD, maar in plaats van de donkere lens op de testbril, had ik liever een fotochromatische lens gehad, waarmee je in het bos meer ziet. Verder hangt op technische secties, vooral in afdalingen, waar je hypergeconcentreerd naar obstakels scant, de HUD-info geregeld in de weg, juist omdat de gegevens zo helder zichtbaar zijn tegen een donkere achtergrond. Daar is gelukkig al wel een oplossing voor: je roept ‘Go Everysight’ om de spraakbediening te activeren, en dan ‘Screen off’, en weg is je HUD-info. Met opnieuw ‘Go Everysight’ uitspreken komt de info weer terug! Er zijn nog vijftien andere spraakcommando’s, waarvan ik ‘Record Video’ en ‘Take Picture’ het meest gebruikte, om mijn handen aan het stuur te kunnen houden en toch beeldmateriaal vast te leggen.

Opladen en bestanden overzetten gaat via USB.

Het tappen en swipen op het aanraakpootje gaat in principe prima, maar soms kan de techniek niet thuisbrengen wat je precies bedoelt met je aanrakingen. Vooral bij het afsluiten van een rit moest ik vaak meerdere keren tappen en terugswipen en opnieuw beginnen om het Save Ride commando op te roepen. Wellicht dat een firmware-update dat in de toekomst kan verhelpen, of je koopt de aparte bedieningsunit voor op je stuur erbij. Dan ben je helemaal van het swipen af.

Als laatste puntje zou ik graag wat meer de look and feel van een echt high-tech product zien en voelen. De Raptor voelt meer plastic dan kunststof aan (ook al is het frame van het bekende materiaal TR90 Grilamid), en dat is gewoon jammer. Hij moet 749 euro opbrengen en voor dat geld mag de styling toch wel wat hipper. De lens kan in deze prijscategorie jammer genoeg niet bekoren. Gelukkig is hij wel afneembaar, en er is een heldere lens verkrijgbaar; verbeterde opties in de toekomst mogen dus geen probleem vormen.

De enorme omvang van de Raptor blijkt in de praktijk niet al te opvallend. Een paar keer switchte ik bij een groepsrit onaangekondigd van bril, van reguliere lichtgewicht fietsbril naar de Raptor, en telkens merkte niemand iets op tot ik er terloops de nadruk op legde. Dan was het ineens van ‘wow, wat is dat allemaal!?”

Conclusie

Ik kan de Raptor van Everysight wel smaken. Vooral bij het navigeren heeft de bril toegevoegde waarde en is hij veiliger en handiger dan een standaard fiets-GPS. De bediening is goed uitgewerkt en functioneert van meet af zoals het hoort, al moet je het apparaat eerst leren bedienen. Als foto-/videocamera kan de Raptor ook iets betekenen, maar wat mij betreft vooral om indrukken van je fietsavonturen door te sturen naar familie en vrienden. Video’s maken is een vak waar ik me niet meer in heb verdiept sinds mijn GoPro in 2012 van zijn houder brak en ergens op de Strade Bianche terecht kwam. De Raptor verleidde me er niet toe om daar verandering in te brengen, al blijven herinneringen voor persoonlijk gebruik natuurlijk altijd leuk. De Raptor gaat ongetwijfeld nog geüpdatet worden en dat kan alleen maar meer fietsplezier en –gemak betekenen!

De fraaie website van Everysight vind je hier.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE