100% Getest: Factor ViSTA

Factor mag dan al een lange achtergrond hebben als fabrikant van high-end framesets voor andere merken, als fietsenmerk is Factor nog relatief jong. De sponsoring van het AG2R – La Mondiale team gaf de bekendheid van Factor een flinke boost en nu werkt Factor aan de uitbreiding van het gamma. De ViSTA is hun eerste gravelbike en typisch Factor: technisch, anders en duur.

12/11/2018 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: David Stockman

Op de Factor ViSTA word je de Lucky Luke van de gravelrijders: sneller dan je schaduw...

Gravel is hotter than hot zodat elke fietsfabrikant zich een punthoofd piekert over hoe hij die markt het best kan betreden. Speel je op safe, dan springt je eenheidsworst er niet uit en kan je enkel concurreren met de prijs, maar het warm water nog een keer uitvinden om met een vernieuwende gravelbike op de proppen te komen is anderzijds ook niet zo eenvoudig. Allemaal kopzorgen die finaal een heel breed en divers aanbod opleveren, van gravelbikes die eigenlijk comfortracers met iets bredere banden zijn tot creaties die met 2,25” brede noppenbanden heel dicht bij de mountainbike aanleunen.

Is het geen plaatje? De vormen zijn verfijnd, de voortrein indrukwekkend, de kleurstelling gewaagd.

Wat je zelf doet, doe je beter

Bij Factor draait alles rond R&D en eigen productie zodat ze net wat meer tools in handen hebben om iets anders te doen dan al de rest. De ViSTA is dan ook niet te vergelijken met eender welke andere gravelbike op de markt. De massieve onderbuis, de laag aangezette staande achtervork, de flat mount nokken voor de remklauwen en de soepele carbon zadelpen zijn mooi, maar vind je ook op een massa andere gravelbikes terug. De OTIS-AR voortrein met externe vorkpijp is wél een eyecatcher van formaat en de muisgrijze kleurstelling die de Volkswagen groep de voorbije jaren populair maakte (verschillende modellen van Volkswagen, Audi en Skoda kan je in dit grijs kopen) doen de hoofdjes wèl allemaal omdraaien. En dat mag ook want voor de frameset (frame + vork + zadelpen + vaste unit van stuur en stuurpen + Ceramicspeed lagers in bracket en balhoofd) heb je als klant toch al 4.749 euro euro opgehoest. Dan is het wel leuk als je fietsmakkers het opmerken dat je een nieuwe fiets hebt gekocht.

De hoogte van de voortrein is instelbaar, maar een iets vlakkere stuurpen zou de sportiviteit van het pakket sowieso ten goede komen.

Met 8,15 kilogram is de Factor ViSTA in de set-up zoals Grinta! de fiets testte lekker licht. Factor legt in de communicatie rond de ViSTA heel erg de nadruk op de aandacht voor aerodynamica bij de ontwikkeling van deze fiets, al moet je daar niet te veel belang aan hechten. Aerodynamica wordt pas belangrijk als je snel fietst (wielrennen dus), bij eerder ‘trage’ disciplines zoals gravel riding zit het voordeel van de aandacht voor aerodynamica er vooral in dat je een mooiere fiets krijgt. Met dank aan de vloeiende framevormen en de geïntegreerde kabels. De OTIS-AR voortrein is niet alleen visueel bijzonder, ook technisch valt het systeem met niks wat we al kennen te vergelijken. De vaste combinatie van stuur en stuurpen (te koop met een 40, 42 en 44 cm breed stuur en een stuurpen van 90 tot 130 mm, oplopend per tien millimeter) wordt met vier grote schroeven rechtstreeks op de vorkpijp geschroefd. De vier schroeven worden met een carbon kapje netjes afgedicht zodat je van de bovenkant niks ziet zitten, lekker clean dus. Om de hoogte van het stuur aan te passen kan je de spacers van onder de stuurpen halen, maar dan moet je het stuur wel met kortere bouten op de vorkpijp vast zetten (de bouten worden in verschillende lengtes bij het frame geleverd).

Elk voordeel heb' ze nadeel. (Of was het andersom?)

De externe vorkpijp gaf Factor de kans om de kabels heel eenvoudig het frame in te leiden, maar de medaille heeft jammer genoeg ook een keerzijde. Zo moest Factor links en rechts op de balhoofdbuis rubber dopjes voorzien, een soort van ‘bumpers’ die schade aan het frame moeten voorkomen als je ten val komt en het stuur bruusk tot zijn maximale uitslag wordt gedraaid. Die maximale stuuruitslag is in het geval van de ViSTA ook beperkt. Hinderlijk tijdens het fietsen is die beperkte stuuruitslag niet, de fiets transporteren (in de koffer van je auto of in een travel case als je naar de luchthaven trekt) zal in de meeste gevallen de demontage van het stuur vereisen. En ja, dat gaat snel (topkap los met één schroefje en dan het stuur er met vier bouten af halen), maar het is en blijft natuurlijk een oplossing van een extra probleem dat Factor zelf gecreëerd heeft.

Met de externe vorkpijp oogt de fiets vooraan heel apart. Let op de rubber bumpertjes op de zijkanten van de balhoofdbuis. en de onzichtbare kabels.

Het eerste wat opvalt als je met de Factor ViSTA wegrijdt is de kolossaal stijve voortrein. Hoe hard en hoe lomp je ook aan het stuur trekt en sleurt: de voorkant van de fiets geeft geen krimp. Logisch eigenlijk want van stuur tot steekas zit je met één directe constructie. Ik vrees in de eerste off-road bocht met een zijdelings te stijve voorkant te maken te krijgen, met een naar buiten dribbelende voorband als gevolg, maar dat blijkt gelukkig niet het geval te zijn. Ongetwijfeld het resultaat van het gebruik van een doordachte carbon lay-up voor de voorvork. Dat Factor bij al zijn R&D inspanningen niet alleen naar het visuele en de prestaties kijkt, maar ook het gebruiksgemak in overweging neemt is absoluut lovenswaardig. Zo vind je op de voor- en achtervork nokjes om spatborden te monteren, jammer genoeg wordt de schroefdraad echter op geen enkele manier afgedicht zodat zich daar al snel vuil zal ophopen.

Dribbelaar

De vrees voor de naar buiten dribbelende fiets komt niet alleen van het aparte framedesign, mijn eerste en voorlopig ook enige kennismaking met Black Inc wielen (het huislabel van Factor) was vooral hard van aard. Ik herinner mij een koers op knalharde, vijftig millimeter hoge Black Inc wielen waar ik enorme moeite had om een snelle bocht op kasseien te nemen omdat de fiets de neiging had om de bocht uit te stuiteren. Gelukkig zijn de Black Inc 30 wielen die speciaal voor de ViSTA werden ontwikkeld simpelweg subliem. De 30 millimeter hoge tubeless ready carbon velgen met 30 millimeter breedte ter hoogte van de velg zijn licht en sterk waardoor de fiets heel snel accelereert en je niet constant met de schrik zit dat bij een onzacht contact met een boomwortel de carbonsplinters je om de oren zullen vliegen. Door de breedte van de velg staat de band er heel bol op zodat de officieel 33 mm brede Vittoria Terreno Dry band in werkelijkheid bij een bandenspanning van 2 bar een forse 36 mm breed is. Dat zorgt enerzijds voor meer comfort en grip, tegelijk wordt ook duidelijk dat frame en vork toch iets meer bandenvrijheid hadden mogen hebben. Volgens Factor kan je tot 38 mm brede banden monteren, al zullen die in combinatie met de brede velgen de ruimte in frame en vork helemaal opgebruiken zodat je bij het eerste akkefietje al lakschade dreigt te veroorzaken. Leuk is trouwens ook dat Factor op verschillende zones van het frame zwarte accenten in puntjes aanbracht (veel zwarte puntjes dicht bij mekaar = zwartere tint, minder zwarte puntjes verder van mekaar = grijzere tint). Dat geeft het frame een frivoler karakter en kan in het geval van lakschade de schade minder opvallend maken. Een beetje zoals de wit/zwarte camouflageprints die voor prototypes van nieuwe auto’s worden gebruikt.

Sublieme wielen met prima banden zolang de ondergrond droog ligt. De laag aangezette achtertrein zorgt voor extra comfort.

Wiebel, wiebel, don't stop moving...

De zithouding op de Factor ViSTA is aan de korte kant en hoewel met de verschillende stuur/stuurpen combi’s iedereen een correcte positie zou moeten kunnen vinden, had de stuurpen wat mij betreft wat vlakker mogen staan. Nu wijst de stuurpen een graad of tien naar boven en in combinatie met de hoge balhoofdbuis zorgt dat voor een heel hoge voorkant van de fiets waardoor even snel over een boomwortel wippen net een tikkeltje lastiger wordt. Zowel vooraan als achteraan is het comfort meer dan prima, het fi’zi:k Aliante zadel vind ik niet ideaal voor off-road gebruik omdat ik door de licht ronde vorm van het zadel een beetje van links naar rechts zit te wiebelen. Al blijft de beoordeling van een zadel uiteraard heel persoonlijk. De vlakke bovenkant van de OTIS-AR stuur/stuurpen combo is niet te groot zodat je er nog vlotjes met je handen omheen kunt en dat is wel zo prettig. De vaste stuur/stuurpen vereist wel een specifieke houder voor je fietscomputer. Opmerkelijk voor een moderne gravelbike: het stuur heeft geen flare zodat de stuuruiteinden niet naar buiten wijzen. Het bovengemiddelde comfort heeft de Factor ViSTA ook aan zijn soepele Vittoria Terreno Dry banden te danken die -zoals reeds gezegd- op de 30 mm brede velgen een stuk breder uitvallen dan de opgegeven 33 mm. De grip op droog gravel is prima, van zodra er wat vochtigheid aan te pas komt zijn de rubbers echter al snel het noorden en alle andere windrichtingen kwijt. Maar goed, er staat niet voor niets ‘Dry’ in de modelnaam. Factor focust bij de verkoop op de framekit en wat zij het ‘rolling chassis’ noemen: de framekit aangevuld met de Black Inc 30 wielset waar je in totaal 5.999 euro voor neertelt. Volledig met Shimano Dura-Ace Di2 afgewerkt wordt een adviesprijs van 9.599 euro gemeld. Onze testfiets had een mechanische Shimano Ultegra aandrijving (50/34 voor en 11-30 achter) met hydraulische schijfremmen en 160 mm rotor voor en 140 mm rotor achter. Hoewel er op die aandrijving helemaal niks aan te merken valt, is dat wel het ‘minimum’ wat je op dit platform kunt monteren. Op een rolling chassis van 5.999 euro moet je echt geen Shimano 105 of Sram Apex schroeven…

Conclusie

De conclusie is een beetje van ja en nee. Want als je 5.999 euro op tafel hebt gegooid voor een framekit + wielset, dan mag je daar wel kritisch tegenover gaan staan. De Factor ViSTA is in de eerste plaats mooi en anders, maar gelukkig ook goed. De fiets stuurt neutraal, is heel comfortabel en het siert Factor dat ze ook de praktische kant van de zaak (nokken voor spatborden, gaten voor Di2 voorzien) niet over het hoofd zagen. Het aero riedeltje is leuk om op te scheppen tegenover je vrienden, maar voegt in werkelijkheid enkel schoonheid aan het pakket toe. De Black Inc 30 wielen passen perfect bij deze fiets en zijn sowieso een interessante upgrade voor iedereen die al een gravelbike heeft en die wil opleuken met een strakke, lichte wielset. Al zal ook hier de kostprijs van de wielen de bepalende factor zijn…

Outfit check

Helm: Giro Synthe

Bril: Alba Optics Delta

Jacket: Santini Beta Winter

Broek: Santini Eureka Thermal Bib Shorts

Beenstukken: Santini Eureka

Sokken: Sporcks Marie Blanque (kleur: red wine)

Handschoenen: Grip Grab (oud model, niet meer in gamma)

Alle info over de Factor fietsen vind je hier.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Rose Backroad Ultegra. Op alle paden thuis
30/10/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Rose Backroad Ultegra. Op alle paden thuis

Met de Xeon Disc had Rose al een belachelijk goede carbon crossfiets met schijfremmen in het gamma die de Duitsers met een paar kunstgrepen (stuurtje, bandjes, aandrijving) ook in gravelversie aanboden. De nieuwe Backroad schuiven ze in de eerste plaats als een gravelbike naar voor, al is hij met een reeks gelijkaardige aanpassingen ook als crossfiets te koop. “Hmm, dat vraagt om een stevige test”, dachten we…