100% Getest: Focus Izalco MAX Disc 9.9

Mocht je onder internationale fietsjournalisten een enquête houden naar de racefietsen waarmee ze het liefst rijden of gereden hebben, dan mag je er zeker van zijn dat de merknaam Focus een aantal keer zal vallen. Toen Focus nog Team Gerolsteiner sponsorde was hun Izalco al een belachelijk goede, allround inzetbare racefiets waarna AG2R - La Mondiale de vederlichte en superstrakke Izalco MAX ter beschikking kreeg. En nu, nu is er de nieuwe Izalco MAX Disc…

01/03/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: David Stockman

De stamboom

Eerlijk is eerlijk, ik behoor zelf ook tot het clubje van fietsjournalisten dat een boon heeft voor de Focus Izalco racefiets. De eerste Izalco was sterk genoeg om over de kasseien mee te vlammen, strak genoeg om mee te sprinten en licht genoeg om mee te klimmen. Enkel de lelijk boven de rechter liggende achtervork gevoerde derailleurkabel was een afknapper, maar het fietsmerk uit Cloppenburg pakte dat visuele probleempje aan bij een eerste upgrade van de Izalco. Toen Focus de Izalco verving door de Izalco MAX, kwam de focus (sorry voor de woordspeling) nog meer op het lage gewicht te liggen, zonder dat de framestijfheid en de bijzonder speelse en scherpe stuureigenschappen verloren gingen. Toen Focus vorig jaar aankondigde dat er een nieuwe Izalco MAX kwam en die veel meer aero zou worden, hield ik mijn hart vast. Want het zou niet de eerste leuke koersfiets zijn die door toevoeging van een lepel aerodynamische ingrepen veranderde in een logge bak met het stuurgedrag van een goederentrein. De Izalco MAX Disc 9.9 voert de Izalco Maxen van de jongste generatie aan.

Van je sokken

De Korte Groenhovestraat is een asfaltweggetje van twee keer niks dat vlak langs de afrit van de E403 in Torhout ligt. Er ligt een Strava-segmentje van ochottekes zeshonderd meter met een hoogteverschil van amper acht meter, maar op een steenworp van mijn huis is het verkeersarme weggetje ideaal om een pittige intervaltraining af te werken onder de noemer ‘Recept voor choco in 1 uur’. En zo vroeg in het voorjaar is het prettig om eens helemaal van je sokken geblazen te worden. Niet door de conditie want daar is nog veel werk aan, maar door de Focus Izalco MAX Disc 9.9. In het voorbije uur heeft de fiets bewezen een waardige Izalco MAX te zijn want met zijn 7,45 kilo is het naar aeronormen een best lichte fiets. Ook de stijfheid is gebleven want iedere keer als ik elke spiervezel aan het werk zet om de de Korte Groenhovestraat naar boven te rammen, lijkt de Focus me treiterend ‘Is dat alles wat je in huis hebt?’ in het oor te fluisteren. Ik ga gretig op de uitdaging in, probeer de volgende ronde nog meer vermogen op de pedalen te zetten en weer geeft de Izalco MAX geen krimp. Exact 2,4 kilometer recuperatietijd heb ik tussen elke ‘beklimming’ van de Korte Groenhovestraat die na een rondje of twaalf als een mini-Poggio begint aan te voelen. Op de ellendig slechte betonplaten van de Korenbloemstraat spaart de Focus mijn lijf en leden, de snelle opeenvolging van bochten aan de Ruitjesbosstraat snijdt de Izalco MAX scherper aan dan een vers geslepen scalpel. En met de wind op de Ventweg Noord een beetje in het voordeel kan ik op die vlakke asfaltstrook flink wat meters maken. Wat een fiets…

Links zoals je de Focus Izalco MAX Disc 9.9 hoort te berijden: full gas. Rechts zoals het niet hoort: handjes bovenop.

Geen deuk in een pakje boter

Het frame van de Izalco MAX Disc valt in niks meer te vergelijken met die van zijn voorgangers, behalve dan dat carbon nog altijd het basismateriaal is. De voorvork is kaarsrecht en de diameter van de vorkpoten is tussen vorkkroon en steekas bijna constant, zoals bij wel meer moderne aerofietsen draait de lip achteraan de vorkkroon een beetje mee in de onderbuis. De Di2 junction box zit in een luikje bovenaan de onderbuis, aan de ietwat aparte ‘deuk’ in de balhoofdbuis moet je visueel een beetje wennen. De balhoofdbuis is trouwens laag en de vlakke bovenbuis lang want de Izalco MAX wil in de eerste plaats een koersfiets zijn, met de klemtoon op koers. De aero carbon zadelpen wordt vanaf de bovenkant van de bovenbuis met een interne wig in de zitbuis geklemd, de ranke staande achtervork is wat lager aangezet zoals dat bij wel meer moderne aero racers het geval is. Anders dan anders is dat de staande achtervork en de kroon van de voorvork boven de banden nogal hoekig zijn afgewerkt en dat ziet er best cool uit. De aero balhoofdspacers klikken open zodat je niet de hele voortrein van de fiets uit mekaar moet halen als je het stuur wat hoger of lager wil zetten, de kabels en leidingen zitten netjes weggewerkt in de Focus carbon stuurpen die wel flink aangespannen moet worden om niet door te glijden op de vorkpijp. De kleurstelling van de fiets is een zaak van haat of liefde want zilvergrijs met zacht groen en zwart is beslist geen alledaagse combinatie. Maar het is weer eens iets anders dan mat zwart of de klassieke combinatie van zwart met wit en een streepje rood.

De Di2 junction unit wordt in de onderbuis weggewerkt, het RAT-systeem is misschien wel het snelste om wielen mee in een frame te zetten.

Waar voor je geld

Voer je een maximumprijs van 9.000 euro in, dan kan je op tweedehands.be kiezen uit 25.243 auto’s. Heb je evenveel centen opzij gelegd voor een nieuwe fiets, dan mag je wel het beste van het beste verwachten. De Focus Izalco MAX Disc 9.9 ontgoochelt niet met een volledige Shimano Dura-Ace aandrijving met Di2 elektronische derailleurs en hydraulische schijfremmen. Met een 52/36 crankstel en een 11-30 cassette kan je overal uit de voeten, wie de Izalco MAX voor wedstrijdgebruik inzet zal ongetwijfeld voor een cassette met een dichtere spreiding van de versnellingscombinaties gaan. Schakelen met Dura-Ace Di2 is een absoluut genot, met dank aan de snelle en trefzekere schakelacties en de bijna eindeloze instelmogelijkheden van de Japanse elektronicawinkel. Wat de diameter van de remschijven betreft spelen de Duitsers op veilig met zowel vooraan als achteraan een 160 mm exemplaar, op een fiets in maat medium had dat achteraan gerust een 140 mm exemplaar mogen zijn. De DT-Swiss ARC 1450 Dicut wielen met 48 mm hoge carbon velgen worden met 12 mm steekassen in het frame geklemd. Focus’ gepatenteerde RAT-systeem (Rapid Axle Technology) is met de combinatie van een zwaluwstaart en een bajonetsluiting één van de snelste, zo niet hét snelste systeem om een schijfremwiel met steekassen te plaatsen. De zwaluwstaart op het einde van de steekas door de uitsparing in de moer van de vorkpoot steken, een kwart slag draaien, terugtrekken en het hendel overhalen volstaat om het wiel in het frame te borgen. Het systeem vereist enige gewenning en handigheid, maar eens je er mee vertrouwd bent vraagt een mens zich af waarom de rest van de wereld zo ingewikkeld in mekaar steekt. Het enige jammere aan het hele systeem is dat de hefboom op de as wel heel groot is en dat stuk gewelfd metaal stoort toch een beetje op een fiets die verder zo aerodynamisch mogelijk werd ontworpen.

Easton EC90 aero stuur, heerlijke wielen met gedateerde banden en een uitmuntend Prologo Dimension zadel.

Onder in de beugel

Voor wielen met 48 millimeter hoge velgen valt de 1.577 gram van de DT Swiss ARC 1450 wielset best mee en de wielen zijn lekker strak zonder overdreven hard aan te voelen. Hou er wel rekening mee dat je de zijwind op de hoge velgen en de remschijven zijn werk voelt doen. De Continental GP4000S II banden kregen tot voor kort het label ‘prima’ opgekleefd, sinds de GP4000S II overklast wordt door de nieuwe GP5000 veranderde de waardering van de GP4000S II naar ‘vervang de banden door de GP5000 en hou de GP4000S II voor je trainingskilometers”. Standaard wordt de fiets op 25 mm brede banden geleverd en 28 mm zal ook wel lukken, maar dat zal dan meteen ook de maximale ‘bandbreedte’ zijn die je in de Focus Izalco MAX kunt gebruiken. Het Prologo Dimension zadel is van het moderne type: kort en breed dus, met een prima ondersteuning van het zitvlak en veel comfort. Ook het rubberachtig aanvoelende Focus stuurlint tilt het comfort naar een hoger niveau omdat de trillingen gedempt worden en de grip op het stuur vergroot. Het Easton EC90 Aero stuur is bovenaan niet zo extreem afgeplat en oversized zodat je er nog met je handen omheen kan, de combinatie van een aero stuur met een klassieke Focus stuurpen zorgt er ook voor dat je alle mogelijkheden behoudt om de fiets vooraan helemaal aan je lichaamsbouw en voorkeuren aan te passen. Enig minpuntje aan het Easton EC90 Aero stuur is dat je bij een sprintje met de handen onder in de beugel zal ervaren dat je polsen tegen de bovenkant van het stuur aan botsen. En dat is niet zo fijn…

Two of a kind: voor snelle jongens met kennis van zaken en die meer geven om kwaliteit dan om imago. (Foto rechts: Volkswagen)

Conclusie

Op een paar details na (de vorm van het stuur en de ‘gedateerde’ banden) is de Focus Izalco MAX Disc 9.9 een parel van een fiets. Omdat het nog altijd een échte Focus Izalco MAX is: licht, strak, scherp sturend en naar pure koersfietsnormen nog vrij comfortabel. Het grootste en meteen ook enige probleem van de Izalco MAX Disc 9.9 is de merknaam Focus die er voor staat. Want wie 8.999 euro in de schuif heeft liggen om aan een fiets te besteden, die denkt in de eerste plaats aan fietsmerken met een hoge wauw-factor. Concreet: de Specializeds, Cannondales en andere BMC’s en Pinarello’s van deze wereld. Vergelijk je de Focus Izalco Max Disc 9.9 met een auto, dan kom je ergens bij een Volkswagen Golf R uit. Die is voor zijn geld ook bloedsnel en uitzonderlijk goed uitgerust, maar mensen die dik 40.000 euro aan een sportwagen willen spenderen kijken dan ook vaak eerder in de richting van een (tweedehands) Porsche of een Audi TT. Vergelijk je evenwel de Focus Izalco MAX Disc 9.9 met een racefiets met een gelijkwaardige afmontage van die wauw-merken, dan ben je met de Focus nog altijd ruim duizend euro goedkoper af. En kies je voor de Focus, dan maak je hetzelfde statement als wanneer je voor de Golf R gaat: je weet wat goed is…

Alle details van de Focus Izalco MAX Disc 9.9 vind je hier.

Outfit check

Helm: Specialized Evade II

Bril: Oakley Radar EV

Shirt: Q36.5 Hybrid Que

Lange broek: Q36.5 Winter Tights

Sokken: Shimano S-Phyre

Schoenen: Diadora Vortex Comp N

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Lapierre Xelius SL 700 Disc CP
08/03/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Lapierre Xelius SL 700 Disc CP

In 2016 werd de Lapierre Xelius SL 700 in België uitgeroepen tot Race Bike of the Year en de Grinta!-juryleden waren toen onder de indruk van de allround inzetbaarheid van de fiets. Vorig jaar kreeg de Xelius SL een flinke update/upgrade die de fiets volgens Lapierre nog beter maakte. Maar omdat wij dergelijke stellingen niet zomaar geloven, gaven we de Lapierre Xelius SL 700 Disc SP een paar weken flink de sporen.