100% Getest: Focus Paralane² 9.8

Focus was de eerste fietsfabrikant om met Fazua in zee te gaan voor de creatie van een E-racefiets. Het leverde Focus in 2017 een Eurobike award op voor zijn ‘Project Y’ fietsen, Grinta! ging in en rond Girona (zie de reportage ‘Hotspot’ in Grinta! 71) met de Paralane² 9.8 aan de rol.

13/12/2018 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Michaël Salens

Nog een keer die kloteberg op? Geen probleem met de Paralane².

Nog één keer

“Nog één keer, alstublieft”, is zowat de meest gehoorde zin tijdens een fotoshoot. Omdat de fotograaf nog een iets beter standpunt heeft gevonden, omdat er bij de vorige passage juist een auto door het beeld reed of omdat hij nog even iets aan de instellingen van zijn fototoestel wil veranderen. Daar word je als redacteur/fotomodel dan meestal nog kregelig over, zeker als je foto’s aan het maken bent op een ellendig steile klim als de Rocacorba in de buurt van het Catalaanse Banyoles. Deze keer kan het mij echter geen fluit schelen hoeveel keer fotograaf Michaël nog wil dat ik dit stuk van de klim rij. De batterij van mijn Focus Paralane² 9.8 is nog lang niet leeg en ik heb zelf ook tijd zat. Dus nog maar een keer? Geen probleem!

Ongemerkt elektrisch

Deze ochtend heeft in het centrum van Girona geen mens gemerkt dat ik met een racefiets met elektrische trapondersteuning op weg ben. De 60 Nm sterke Fazua Evation motor en de bijhorende batterij van 250 Wh zitten onzichtbaar in de onderbuis en bracketpartij van de Paralane² verstopt, enkel de bedieningsunit op het stuur verraadt dat er ‘iets’ met deze fiets aan de hand is. Al is ‘verraden’ een groot woord want de bedieningsunit ziet er vanop een afstandje uit als een fietscomputer, dus verdacht is hij allerminst.

Kleine controle-unit links op het stuur, grote batterij in de onderbuis, elegant FSA carbon crankstel.

Trapezium

Voor 7.199 euro is de Focus Paralane² 9.8 een bijzonder fraaie fiets met hoogwaardige onderdelen. Het frame is mooi gemaakt en de champagnekleur geeft de E-racer een stijlvolle uitstraling. Shimano Ultegra Di2 derailleurs zijn ook al niet verkeerd en de twee 160 mm grote remschijven zijn een juiste keuze, gezien het extra gewicht van de fiets (zonder pedalen 13,6 kilogram) heb je graag een stel wat grotere rotors om de boel tijdig gestopt te krijgen zonder dat de remschijven alle kleuren van de regenboog uitslaan. Het crankstel is een FSA carbon exemplaar en de DT Swiss RR521 wielen hebben 32 mm hoge velgen. Net als Focus is ook BBB een onderdeel van de PON-holding, vandaar dat de Paralane² 9.8 een aluminium stuur en dito stuurpen van BBB kreeg aangemeten. Ogen die twee eerder gewoontjes, dan is de carbon BBB CPX Plus zadelpen met opmerkelijk gat onder de zadelbrug wel een fraaie aanvulling op het totaalpakket. Bekijk je de fiets in frontaal aanzicht, dan komt de trapeziumvorm van de balhoofdbuis terug in de zadelpen en dat ziet er wel leuk uit. Aandacht voor detail en technologie is er ook want de Shimano Di2 bedieningsunit zit mooi weggewerkt in de rechter stuurdop, de wielen worden met Focus’ gepatenteerde en tamelijk geniale RAT systeem in frame en vork geklemd. RAT staat voor Rapid Axle Technology en combineert een steekas met het systeem van een ‘zwaluwstaart’. In plaats van eindeloos rondjes te draaien met de steekas om ze vast te schroeven, volstaat het om de steekas door de RAT-pat te duwen en daarna een kwart slag te draaien: klaar is Kees!

Opmerkelijke zadelpen, betrouwbare schijfremmen en een geniaal RAT-systeem voor de steekassen.

Tijd voor de afdekkap

Qua rijgevoel is de Paralane² 9.8 vergelijkbaar met de Pinarello Nytro die we tijdens de Dolomiti Experience testten en waarvan u het verslag in Grinta! 70 kon lezen. Dat de rijsensaties op de beide fietsen dicht in mekaars buurt liggen komt uiteraard omdat dezelfde Fazua Evation aandrijfunit wordt gebruikt en die aandrijving is toch bepalend voor het rijgevoel van een fiets. Ook de gewichten van 13,5 kilo voor de Nytro en 13,6 kilo voor de Paralane² 9.8 liggen heel dicht bij mekaar. Jammer is dat Fazua nog altijd de afdekkap voor het batterijcompartiment in het frame niet klaar heeft, een kap die het mogelijk moet maken om in alle weersomstandigheden een ritje zonder trapondersteuning te maken. Want door de batterij uit de fiets te halen, maak je die in één klap 2,5 kilogram lichter. Net zoals bij de Nytro wek je de Paralane² 9.8 tot leven door eerst de batterij los te klikken (met een grote drukknop op de onderbuis) en de batterij te activeren. Nadat je de batterij terug in de onderbuis van het frame hebt geklikt, kan je met de unit op het stuur de gewenste trapondersteuning kiezen (groen = 125 Watt, paars = 250 Watt, rood = 400 Watt). Uit het aantal lampjes dat nog brandt (elf stuks in totaal) kan je afleiden hoeveel jus er nog in de batterij zit. De verschillen tussen de drie rijmodi zijn duidelijk voelbaar, eens je harder dan 25 kilometer per uur rijdt is het dan weer helemaal aan jou en je beentjes om de fiets op tempo te houden. Een afstand opgeven die je met één batterijlading kunt afwerken is onbegonnen werk want daarin spelen te veel factoren mee (het gewicht van de fietser, hoeveel vermogen je zelf levert, hoeveel ondersteuning je van de motor vraagt, hoe steil de weg op loopt, hoe hard de wind in het nadeel blaast), maar als je een beetje verstandig met de fiets omspringt hou je het zeker een kleine dag in het zadel uit.

OK, de  Focus Paralane² 9.8 is iets zwaarder dan een gewone koersfiets, maar je gaat er wel nog altijd als een speer mee door de bocht.

Conclusie

In een razendsnel evolueerde markt is het vaak zo dat de kopie beter is dan het origineel. Sommige fabrikanten laten de concurrentie eerst de kastanjes uit het vuur halen (lees: het ontwikkelingswerk doen + de kinderziektes oplossen) waarna ze het verbeterde systeem kopiëren en meteen met een zorgenvrij product op de markt komen. In het geval van de Focus Paralane² 9.8 word je niet gestraft omdat je het origineel koopt want op deze E-racer valt weinig of niks aan te merken. Met de trapondersteuning rij je met de glimlach elke col naar boven, in de afdaling moet je iets meer werken met de fiets om het gewicht ‘juist’ in de bocht te leggen. En in de stad merkt geen mens dat je met een E-racer onderweg bent want daar maakt de Paralane² 9.8 indruk met zijn verfijnde looks. De prijs is pittig, maar de afwerking hoogwaardig.

Alle details over het model op de site van Focus.

Outfit check

Helm: Bontrager Velocis MIPS

Bril: Lazer Walter

Shirt: Isadore Mulholland Jersey

Petje: Isadore Climbers Cap Mulholland

Windvest: Isadore Medio Membrane Gillet

Broek: Isadore Climber’s Bibshort

Armwarmers: Isadore Lycra Arm Warmer

Sokken: Isadore Climber’s Sock

Schoenen: Specialized Torch 2.0

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Wilier Cento1 Hybrid
07/11/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Wilier Cento1 Hybrid

Wie zich herinnert dat de huidige partij Groen in 1979 als Agalev werd opgericht, is sowieso een potentiële koper van een Wilier Cento1 Hybrid wegens oud genoeg. Agalev was de afkorting van ‘Anders GAan LEVen’ (later werd er ook ‘Anders Gaan Arbeiden, Leven En Vrijen’ van gemaakt, LOL), voor wie op een racefiets met elektrische trapondersteuning rijdt zou ik een nieuwe partij willen oprichten: Agafiets. Van ‘Anders Gaan Fietsen’.

Getest 100% Getest: Specialized Roubaix
10/04/2019 - Bart De Schampheleire / Joyce Verdonck

100% Getest: Specialized Roubaix

Vijftien jaar geleden stelde Specialized zijn eerste comfortracefiets voor en die kreeg de naam ‘Roubaix’ opgekleefd. In het voorbije anderhalve decennium werd de Roubaix meermaals vernieuwd, maar de fiets bleef ook indruk maken in de Helleklassieker want sinds de eerste Specialized Roubaix op de markt verscheen zegevierde de fiets zes keer op de Vélodrome André Pétrieux. Komende zondag starten alle door Specialized gesponsorde profrenners op de nieuwste Specialized Roubaix die sinds vandaag ook in de winkel staat.

Getest 100% Getest: Isaac Torus Xplore
03/08/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Isaac Torus Xplore

Wie al meer dan twintig jaar in de fietsbranche ronddwaalt, herinnert zich misschien dat Isaac ooit begon als fabrikant van voorvorken die je onder andere in de aluminium fietsen van het Deense Principia terugvond. Gaandeweg evolueerde Isaac en werd het een merk van carbon frames, tot het in 2009 onder de koepel van het Nederlandse Tehava belandde en de longen van het merk daar weer vol zuurstof worden gepompt. Er volgde een vloedgolf aan nieuwe carbon fietsen met de Isaac Torus Xplore gravelbike als één van de laatste creaties.