100% Getest: Fore Four CRD

Aan wielenmerken is er niet meteen een tekort, maar toch blijven er jaarlijks nieuwe merken bij komen. Fore is het nieuwe wielenmerk van de Nederlandse wielergroothandel Tehava en wij testten de Four CRD wielset.

03/09/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire

Fietswielen testen is niet evident want om de rijsensaties van een wielset te kunnen beoordelen, moet je die wielen testen in een bekend platform. In het geval van een wielset is dat dus een fiets die je bekend is want test je een nieuwe wielset in een fiets waarmee je nog nooit reed, dan is het soms lastig om te achterhalen van waar een bepaald aspect van het rijgevoel nu precies komt. Finaal viel de keuze op de Isaac Meson Disc, een fiets die we voor een groter redactioneel project voor een langere periode in bruikleen hebben.

Oranje boven!

Isaac is trouwens het fietsenmerk van Tehava en met Trivio heeft de Nederlandse wielergroothandel ook een label van onderdelen en accessoires in het pakket. Maar terug naar de wielen want die komen dus onder het Fore label terecht. Een misschien wat vreemd gekozen naam want als je je fietsmakkers uitlegt dat je een Fore Four wielset hebt gekocht, dan bestaat de kans dat ze vermoeden dat je aan het stotteren bent. Fore is dus de merknaam, Four de modelnaam die wijst op de hoogte van de gebruikte velgen. Alle Fore wielen worden gebouwd met DT Swiss naven, Sapim spaken en carbon velgen. Alle wielen zijn tubeless ready en zowel beschikbaar voor velgremmen als schijfremmen. De Fore Three heeft 28 mm hoge velgen, de carbon velgen van de Fore Four zijn 38 mm hoog terwijl de Fore Five gebruik maakt van 48 mm hoge carbon velgen. Alle Fore wielen worden met de hand geassembleerd in Nederland en voor alle wielsets staat de adviesprijs op 1.349 euro. De wielen worden standaard met twee enkelvoudige wieltassen geleverd, op de website van het merk kan je extra wieltassen bestellen aan 37,49 euro per stuk. Bij de tubeless ready wielen levert Fore tubeless ready ventielen in de juiste lengte.

Belgische spaken

Zowel voor als achter zitten er 24 Sapim Aero CX Ray spaken met een rechte kop in de wielen waarbij Fore terugvalt op een kruis over twee spaakpatroon. De gewichten per wiel zijn dik in orde want het voorwiel weegt 683 gram en het achterwiel 803 gram of 1.486 gram voor de set en dat is zelfs minder dan wat de Fore zelf opgeeft. De velgen volgen de trend richting bredere banden want gezien de binnenmaat van 20 mm van de velg adviseert de fabrikant een minimale bandbreedte van 25 mm. Op de velgen passen volgens Fore banden tot 42 mm, ideaal voor cross en gravel dus. De maximale belasting is vastgesteld op 120 kilogram.

Doe maar normaal, da's al gek genoeg

Wat de rijsensaties betreft, doet de Fore Four CRD wielset eerder onopvallend zijn werk. Door het relatief lage gewicht in de acceleraties best OK en eens op tempo valt op dat de 38 mm hoge velgen weinig last ondervinden van zijwind. Toch belangrijk voor veel laaglanders want aerowielen met velgen van 50 mm hoogte of meer mogen dan wel in de windtunnel prima resultaten neerzetten, als je in de polder bij een Beaufort of acht net niet met fiets en al de sloot wordt in geblazen dan bekijk je dat aerodynamisch voordeel wel even anders. Een 25 mm Vredestein Fortezza Senso Superiore staat mooi ‘rond’ op de velg, met een vertrouwenwekkend stuurgedrag tot gevolg. De wielen zijn meer dan strak genoeg, maar tegelijk ook niet zo hard dat bij de eerste de beste kasseistrook je vullingen uit je tanden rammelen. De bouwkwaliteit is goed, alle accessoires die je moet hebben zitten er bij en de stijlvolle looks van de zwarte wielen met zwarte stickers zullen veel fietsen een flinke boost geven.

Zoek het verschil. (Tip: begin bij de band...)

Conclusie

Rest de vraag: voor wie zijn deze wielen nu eigenlijk bestemd en moet je ze überhaupt hebben? Met een adviesprijs van 1.349 euro zijn de Fore Four CRD wielen een paar honderd euro duurder dan de carbon wielsets van pure online prijsvechters terwijl de wielsets van de echte high-end A-merken minstens nog een paar honderd euro duurder zijn. Vandaar dat de Fore Four CRD wielen het best passen bij middenklasse racefietsen die vaak geleverd worden op wielen van gemiddelde tot zeer matige kwaliteit. Heb je zo’n racer van pakweg 2.500 tot 4.000 euro, wil je hem allround blijven inzetten, maar heb je wel zin in een upgrade van de wielen, dan is de Fore Four CRD wielset een verstandige keuze. Is kunnen opscheppen bij de makkers voor jou belangrijker dan een prima prijs/kwaliteit verhouding, dan zal je toch je heil moeten zoeken bij de A-merken en een paar honderd euro extra op tafel leggen.

Alle informatie via de website van Fore.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Alpas The Belgian 2.0
22/08/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Alpas The Belgian 2.0

Dominiek Hots mag dan al een achtergrond in de computerwereld hebben, de Zwevegemnaar is dol op fietsen en weet wat mooi is. Dus toen hij naar de Ardennen wou en geen geschikte fiets had, besloot hij er maar zelf eentje te bouwen. Inmiddels staat zijn fietsenmerk Alpas in de steigers, concentreert Dominiek zich helemaal op de bouw van stalen fietsen en kon ik The Belgian 2.0 gebruiken voor mijn fietsreis door het Verenigd Koninkrijk.