100% Getest: Gaerne Stilo+

De nieuwe Gaerne Stilo+ raceschoen werd aangekondigd als het summum van comfort en gewicht. 109 componenten worden samengevoegd tot een raceschoen uit het topsegment. We kregen een paar om te testen tijdens de Granfondo Les Trois Ballons. Meteen goed voor 215 kilometer in temperaturen die richting dertig graden gingen op het middaguur.

23/08/2017 - Tekst: Steven Verniers // Foto's: David Stockman

De schoenen die we aantrekken hebben een opvallende kleur die het midden houdt tussen rood en oranje. Bij de producent noemen ze het 'Gaerne Red', maar fluo oranje lijkt ons even correct. De zwarte 'G' op de voorvoet is een sobere hint aan Gaerne, een merknaam die verwijst naar de naam van Gaerne-stichter Ernesto Gazollo. Het rode deel (als Gaerne het dan toch rood noemt) is volledig geperforeerd, in het zwarte deel aan de hiel is langs beide kanten van de schoen een groter ventilatiegat gemaakt. Tijdens onze tocht van meer dan tweehonderd kilometer kregen we nooit het gevoel dat onze voeten warm werden, laat staan dat er sprake was van oververhitting. Goede punten dus op dit vlak.

De anatomische inlegzool die ze EPS gedoopt hebben (Efficient Pedalling System) voelt meteen aangenaam aan en is in het voorste deel van de voet eveneens geperforeerd om de temperatuur onder controle te houden. De tong wordt subtiel op haar plaats gehouden via een velcro stripje aan de binnenkant van de schoen. Een zeer fijne oplossing om te voorkomen dat de tong bij het aanspannen schuin komt te zitten. Het dual Fitting Closure System (kortweg FCS) is een BOA IP-I draaisluiting die je zowel bij de voorvoet als bij de middenvoet perfect rond je voet kan laten aansluiten. Het draaiwiel is eerder zeshoekig en heeft een rubber coating aan de zijkanten waardoor de grip optimaal is. De sluiting met levenslange garantie is bovendien in twee richtingen te regelen, op symmetrische wijze. Naar buiten draaien is aanspannen, naar binnen draaien in ontspannen. Klik je het BOA draaiwiel omhoog, dan ontgrendel je de veter zodat je makkelijk uit de schoen kan. De schoen zit meteen erg comfortabel en is werkelijk volledig naar eigen voorkeur aan te spannen. Tijdens het fietsen kregen we na enkele uren iets meer spanning op de voet, maar tijdens het freewheelen konden we dit euvel heel makkelijk al rijdend oplossen door de spanning een beetje te verminderen.

Resten nog de zool en de hiel. De carbon zool is ultralicht en dun waardoor de voet heel dicht op het pedaal zit, ideaal voor een efficiënte overbrenging van de trapkracht. We hadden tijdens het fietsen ook geen last van drukpunten waar de plaatjes bevestigd zijn. De schoen is verkrijgbaar met een Speedplay zool. De hiel is stevig en ook daar is carbon gebruikt om vervormingen tegen te gaan. Deze 'heel cup' is tevens de reden waarom schoen niet de allerlichtste is. Gaerne spreekt van 275 gram. In maat 45 hebben we de schoen gewogen op 332 gram. De hiel bevat tevens reflecterende elementen voor de veiligheid. De rode hak onderaan de zool is vervangbaar en dat is goed om weten want het hakje is vrij slijtagegevoelig.

In de rode kleur is de Gaerne Stilo+ verkrijgbaar van maat 39 tot 46, vanaf maat 40 ook per halve maat. De officiële adviesprijs voor deze schoen bedraagt 369,90 euro, een flink bedrag dat echter nagenoeg alle fabrikanten voor hun topschoenen durven vragen. Voor dat geld koop je wel een absolute topschoen die je ook in zwart, wit of fluo geel kan krijgen (die laatste met zwarte hiel). www.gaerne.com en www.conimex.be

Tags:

Gerelateerde artikels