100% Getest: Garmin Varia RTL515 Rearview Radar

Nu de dagen met een rotvaart korter worden, is het stilaan tijd om je fietslichtjes opnieuw vanonder het stof te halen. Of om simpelweg in nieuwe te investeren. De Garmin Varia RTL515 is een achterlicht en radar in één. Onze man hing dit slimme hebbeding onder zijn kont tijdens de dagelijkse woon-werkritten en was snel verkocht.

02/09/2020 - Tekst: Steven Verniers

De Garmin Rearview Radar zijn de ogen op je rug. Je monteert hem op de zadelpen met hetzelfde kliksysteem dat ook voor de Garmin fietscomputers wordt gebruikt (een kwartdraai). Er worden adapters meegeleverd voor verschillende buisvormen. Het gewicht bedraagt 71 gram, het setje oogt strak. Hij neemt achterliggend verkeer waar vanop een afstand van 150 meter, en geeft dat op een subtiele manier weer. Met een geluidsignaal, maar ook op het scherm van je Garmin fietscomputer via ANT+ connectie. Tegelijk bevat de RTL515 ook een achterlicht (De RVR315 variant bevat enkel de radarfunctie).

Er zijn vier verschillende lichtstanden of je fietst enkel met de radarfunctie. De levensduur van de batterij varieert van zes tot zestien uur afhankelijk van de gekozen lichtstand. Het toestel is trouwens ook compatibel met andere toestellen als je smartphone of Wahoo. Er is een apart scherm beschikbaar om op je stuur te monteren. Dat lijkt ons echter zinloos, dan investeer je dat geld beter in een compatibele Garmin fietscomputer.

Heel snel een vertrouwde metgezel

Het lijkt een gadget dat je best kan missen, maar eens je hem op hebt zitten is het verrassend nuttig. De radar mist geen enkel voertuig dat achter je komt. Hij neemt achteropkomend verkeer waar voor je het gehoord hebt. Door middel van een bolletje aan de rechterkant van het scherm zie je waar de achterligger zich bevindt, en de kleurschakering toont de snelheid waarmee het object nadert. Meerdere voertuigen, meerdere bolletjes. Ook als je in een groep fietst, zal hij de auto’s detecteren. Bijzonder nuttig op rustige weggetjes, waar je misschien niet altijd even rechts rijdt. Ook zeer handig als je met twee zij aan zij fietst, want je kan indien nodig ruim op tijd achter elkaar gaan fietsen. De lichtintensiteit past zich bovendien aan naarmate het voertuig nadert om als fietser meer zichtbaar te worden.

Valse positieve signalen?

De radar mist niks waarvoor hij bedoeld is. Alles wat nadert met een hogere snelheid dan die van jezelf, wordt weergegeven. Occasioneel kreeg ik een vals signaal toen een fietser me kruiste op een jaagpad. In een groep fietsers kwam er enkel een signaal als er een gaatje ontstond in de groep en ze plots naderen met een hogere snelheid. Onverwacht neveneffect: je kan ermee anticiperen op de demarrage van je fietsmakker. Het toestel is minder tot niet relevant in de stad of op een fietspad langs een drukke ringweg.

De adviesprijs is 199,99 euro. Meer info vind je op de website van Garmin.

- Zeer vroege detectie van achterliggend verkeer
- Degelijk achterlicht
- Vlotte synchronisatie en montage
- Subtiele weergave op de fietscomputer
- Prijzig toestel
- Enkel nuttig op rustigere wegen

Tags:

Gerelateerde artikels