100% Getest: Giant Propel Advanced Pro 1 Disc

2020 mag dan al het seizoen zijn waarin de grote merken vooral vernieuwe allround racefietsen voorstellen, de pure aeroracers hebben de voorbije seizoenen als zoete broodjes verkocht en zullen het straatbeeld nog een poos kleuren. De Giant Propel Advanced Pro 1 Disc is ongetwijfeld één van de meest aerodynamisch verfijnde bolides van het moment en ook wat de looks betreft is er unanimiteit: wat is dit een verbluffend mooie machine.

08/01/2020 - Tekst: Redactie // Foto's: David Stockman

Zet je twaalf racefietsen op een rij, dan springen er sowieso een aantal in het oog. De Lapierre omwille van zijn aparte frame, de Cannondale als gravelbike trekt ook wel wat aandacht en om de botsautokleur van de Prorace kan je ook niet heen. Maar dan kom je bij de Giant Propel Advanced Pro 1 Disc uit en loopt er spontaan een beetje kwijl uit één van je mondhoeken. ‘Metallic Navy / Iris / Reflective Black’ heet de kleurencombinatie officieel en de diepblauwe jas met ‘iridium-stijl’ belettering oogt bijzonder chique zonder dat het de fiets lomp doet lijken. Enkel die toren spacers onder de stuurpen ziet er niet uit, maar liever dat dan een fiets waarvan de vorkpijp te kort is afgezaagd en er niks meer aan te passen valt.

Ziet er goed uit, goed gezien

Schoonheid is belangrijk, maar functionaliteit evenzeer zodat de staande achtervork en de zitbuis deels in het grijs zijn uitgevoerd. Overdag lijkt dat gewoon grijs, schijnt de koplamp van een achteropkomend voertuig op dat grijs, dan reflecteert de lak al dat licht en val je meteen op. De Giant SLR 1 Aero Disc carbon wielen (42 mm velghoogte vooraan, 65 mm achteraan) staan de aeroracer beeldig en om de velgen liggen 25 mm brede CADEX Race bandjes. CADEX is een oude merknaam die Giant terug opviste om zijn high-end onderdelen mee te labelen en Giant is altijd al een groot voortrekker van het gebruik van tubeless banden geweest, ook op de racefiets. Vandaar de tubeless setup van de Propel.

Vermogensmeter, carbon velgen en volledige kabelintegratie: de Propel is helemaal bij de tijd.

Maximale integratie

Nagenoeg alle testers gaven de Propel Advanced Pro 1 Disc tien op tien op het onderdeel ‘aerodynamica’ want op dat vlak valt de Giant amper te verbeteren. Alle kabels en leidingen lopen door het frame en ook rond stuur en balhoofd valt geen halve centimeter kabel te bespeuren. Om dat voor mekaar te krijgen gebruikt Giant een in eigen huis ontwikkelde Contact SL Aero stuurpen die deels uit aluminium en deels uit carbon bestaat. Alle kabels en leidingen lopen in de achterkant van de stuurpen, de spacers die tussen balhoofdbuis en stuurpen zitten zijn aan de achterkant van rubber gemaakt om daar de kabels en leidingen te laten passeren. Voor de onderdelen kiest Giant voor een complete Shimano Ultegra Di2 aandrijving met Giant Power Pro vermogensmeter (duimpje!), de controle-unit van de Di2 derailleurs is netjes in het rechter stuuruiteinde verwerkt (nog een duimpje erbij!). Nee, op vlak van afwerking valt er niks te klagen want zowel de lak als de montage is perfect gedaan.

Wel aero, niet zwaar

Veel aero racefietsen betalen op de weegschaal de tol voor hun aerodynamische verfijning, al ontsnapt de Giant Propel Advanced Pro 1 Disc grotendeels aan die straf. Met 8,10 kilo is de Propel niet vederlicht, maar naar aeronormen tegelijk ook niet obees. De prijs is sowieso competitief want voor je 5.399 euro krijg je een perfect afgewerkte racer met hoogwaardige onderdelen.

Koerspaard, geen ezel

Het woordje ‘racer’ uit de vorige zin is niet toevallig gekozen want de Propel Advanced Pro 1 Disc is ontegensprekelijk een racefiets. Onder andere omwille van de oversized aero zadelpen valt het comfort een beetje tegen. Bij de beoordeling van de stijfheid, het stuurgedrag en de ergonomie noteerde Bart op zijn testformulier de trefwoorden ‘hard, nerveus, stijf’. Het oversized Giant Contact SL Aero stuur helpt niet meteen in de strijd tegen de trillingen, ook al omdat het stuur bovenaan zo breed en groot is dat Giant er geen stuurlint meer omheen wikkelt want anders kan je er al helemaal niet meer met je handen omheen.

Stroeve relatie

Knap vervelend aan het stuurgedrag van de Propel Advanced Pro 1 Disc is dat de rubbers onder de stuurpen waar de kabels en leidingen doorheen worden geloodst, te veel frictie geven. Een beetje vergelijkbaar als het ACR-systeem waarmee BH de kabels in het balhoofd van de G8 racefiets integreert, zo voelt het stuur van de Giant nogal stroef aan.

Slechts één devies aan het stuur van de Giant Propel Advanced Pro 1 Disc: rammen!

Conclusie

5.399 euro is voor de Giant Propel Advanced Pro 1 Disc een correcte prijs, maar als potentiële koper weet je vooraf best wat voor haan je op je erf haalt. De Propel is simpelweg een volbloed koersfiets, gemaakt om elk weekend keihard rondjes te knallen rond de kerktoren. Handen onder in de beugel, kop in kas en rammen maar. De Shimano Ultegra Di2 derailleurs zijn een zaligheid en de schijfremmen stellen je in staat om voor elke bocht lekker laat te remmen. De 52/36 kettingbladen zijn prima bruikbaar, maar de 11-30 cassette zal je voor wedstrijdgebruik willen inruilen voor een 11-25 of zelfs 11-23 exemplaar. Voor die paar uur dat je wekelijks aan het koersen bent, is snelheid en stijfheid belangrijker dan comfort. Want als je comfort met grote C schrijft, dan zal de Giant Propel Advanced Pro 1 Disc niet je ding zijn.

Alle details van de Propel Advanced Pro 1 Disc op de website van Giant.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Giant Propel Advanced Pro 1 Disc
08/01/2020 - Redactie

100% Getest: Giant Propel Advanced Pro 1 Disc

2020 mag dan al het seizoen zijn waarin de grote merken vooral vernieuwe allround racefietsen voorstellen, de pure aeroracers hebben de voorbije seizoenen als zoete broodjes verkocht en zullen het straatbeeld nog een poos kleuren. De Giant Propel Advanced Pro 1 Disc is ongetwijfeld één van de meest aerodynamisch verfijnde bolides van het moment en ook wat de looks betreft is er unanimiteit: wat is dit een verbluffend mooie machine.

Getest 100% Getest: Alpas The Belgian 2.0
22/08/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Alpas The Belgian 2.0

Dominiek Hots mag dan al een achtergrond in de computerwereld hebben, de Zwevegemnaar is dol op fietsen en weet wat mooi is. Dus toen hij naar de Ardennen wou en geen geschikte fiets had, besloot hij er maar zelf eentje te bouwen. Inmiddels staat zijn fietsenmerk Alpas in de steigers, concentreert Dominiek zich helemaal op de bouw van stalen fietsen en kon ik The Belgian 2.0 gebruiken voor mijn fietsreis door het Verenigd Koninkrijk.