100% Getest: Giant Recon HL 900 & TL 200 combo

Ook al gemerkt dat het tegenwoordig met veel pijn en moeite tegen 8.30 uur een beetje licht begint te worden en dat het rond 16.30 uur alweer flink begint te duisteren? Fietsverlichting is in deze periode van het jaar onmisbaar om je veilig op weg te kunnen begeven, vandaar dat we drie dagen op rij online aandacht besteden aan verlichting. Te beginnen met deze 100% Getest van de Giant Recon HL 900 koplamp en het bijhorende TL 200 achterlichtje.

11/12/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire

Giant is één van die weinige merken die de fietser he-le-maal kan uitrusten. Van kinderfietsen tot high-end racers, van gravelbikes tot E-stadsfietsen, van sokken tot helmen en van schoenen tot brillen: Giant heeft het allemaal. Ook op vlak van accessoires komt de Giant-klant niks te kort en het aanbod verlichting is best uitgebreid. Bij elk van de typebenamingen staat de afkorting HL voor Head Light, TL is de afkorting van Tail Light. Handig is dat alle voorlichten en alle achterlichtjes elk een eigen montagesysteem gebruiken, maar dat binnen het gamma daar wel consequent mee wordt omgesprongen.

Als accessoires biedt Giant specifiek ontwikkelde houders aan om de lampen op een helm, onder de zadelbrug of onder de stuurpen (veilig!) te monteren. De Recon HL 900 & Recon TL 200 Combo maakt uiteraard de combinatie van een Recon HL 900 koplamp met een Recon TL 200 achterlicht. In pakket kosten die 124,95 euro, maar je kan ze ook afzonderlijk bestellen. In dat geval betaal je voor de Recon HL 900 79,95 euro en 49,95 euro voor het TL 200 achterlicht.

270° zichtbaar

Achterlichtjes zijn nu niet meteen de meest sexy fietsonderdelen, al kunnen ze tegelijk ook een gigantische bron van ergernis en frustratie zijn. Niks van dat met het Recon TL 200 achterlicht en het begint al bij de montage waar ik instant vrolijk van word. De rubber strap is lang genoeg om ook rond aero zadelpennen te passen en de montageschotel waar je het lampje in schuift is vierkant gemaakt. Dat heeft als grote voordeel dat je het lampje zowel horizontaal als verticaal kunt monteren, wat jij verkiest. Je kan het lampje iedere keer als je de fiets stalt uit de houder schuiven en de rubber strap om de zadelpen laten zitten, maar de hele handel in één keer van de fiets halen (lamp + houder) gaat gemakkelijker. Het achterlichtje weegt slechts 35 gram waardoor het fragiel lijkt. Dat is echter slechts schijn want na een maand of twee gebruik (en een paar keer het lampje lompweg uit mijn poten laten vallen) functioneert het nog perfect. De USB-laadpoort wordt netjes met een rubbertje afgedicht, op de zijkanten zitten sleuven waar het rode licht doorheen schijnt (je bent dus ook vanaf de zijkant zichtbaar!) en met een zachte drukknop bovenop de lampbehuizing kies je de brandmodus.

Modi zijn in de mode

De lamp heeft een geheugenfunctie zodat het achterlichtje altijd weer in dezelfde modus opstart als die je de laatste keer gebruikte. Per keer dat je op de aan/uit knop drukt, verander je van brandmodus. Er is keuze uit high (100 lumen), low (50 lumen), high flash (200 lumen), low flash (10 lumen), smart mode day (200 lumen) en smart mode night (30 lumen). Duikt de batterijstatus in het rood, dan schakelt het achterlicht zelf over naar een energiebesparende knipperstand waarmee je nog twintig minuten zichtbaar blijft voor achteropkomend verkeer.

Slim

De achtergrondverlichting van de aan/uit knop geeft de batterijstatus aan: groen (100-70%), oranje (70-40%), rood (40-20%) en rood knipperend (minder dan 20%). Tijdens het opladen geeft een groen knipperend achtergrondlichtje aan dat de batterij oplaadt, een constant brandende groene achtergrondverlichting wijst er op dat de batterij volgeladen is. Bij de smart modes bepaalt de lichtsensor die in het lampje is ingebouwd hoe fel de verlichting moet schijnen. Voor elektronicafreaks mag dat boeiend zijn, ikzelf vond er niet veel aan al zitten die smart modes me tegelijk ook niet in de weg. Ik opteer sowieso altijd voor een knipperend achterlicht. Overdag in een lage stand, bij nacht en ontij in een hoge stand.

De Recon HL 900 kopamp is compact, weegt amper 124 gram en voelt dankzij de aluminium behuizing een stuk kwalitatiever aan dan het kunststof achterlichtje. Om het op je stuur te plaatsen, monteer je eerst een schotel die met een strap op het stuur wordt bevestigd. Giant levert bij de lampenset straps in drie verschillende lengtes zodat de koplamp op klassieke sturen en oversized aerosturen kan worden gemonteerd. Handig is dat de strap en schotel met een imbusje worden vastgezet, zodat de kans al een stuk kleiner is dat de montageschotel van je fiets wordt gestolen als je je tweewieler ergens geparkeerd hebt. Giant gaat er trouwens van uit dat de klant over helemaal geen gereedschap beschikt want zelfs het imbussleuteltje om de schotel en strap vast te zetten wordt bij de lamp geleverd.

Koppelbaasje

Naast een hele reeks ‘standaard brandmodi’ (high, middle, low, smart en flash) kan je de verlichting ook aan een snelheidssensor koppelen waarmee de lichtsterkte aan je snelheid wordt aangepast. Op zich geen slecht idee want hoe sneller je fietst, hoe verder voor je uit je wil kunnen kijken. Tot daar klopt de theorie, maar in omgekeerde richting werkt dat niet. In sommige gevallen (bijvoorbeeld als de zichtbaarheid beperkt is of het terrein technisch), dan wil je ook bij lage snelheden toch veel licht hebben. Met andere woorden: ook dit is een functie die vooral technologiefreaks zal boeien, maar die in werkelijkheid niet veel bijbrengt. Erg is dat niet want met het uitgebreide palet aan brandmodi kan je de lamp altijd wel in de juiste stand zetten.

Op de weg volstaan de knipperstanden en de ‘low stand’ (150 lumen) om gezien te worden, voor een avondlijke training is de ‘middle stand’ (450 lumen) ideaal want in die stand zingt de batterij het ruim 2,5 uur uit. In ‘high modus’ (900 lumen) is de lichtopbrengst meer dan voldoende om veilig offroad te kunnen gaan, al loopt de brandtijd dan wel heel snel terug. In koude omstandigheden was de batterij bij de hoogste brandmodus al na een uurtje aan het einde van haar Latijn en het feit dat de lampbehuizing in deze brandmodus flink warm wordt is eveneens een aandachtspuntje.

Conclusie

Met de Recon HL 900 & Recon TL 200 Combo biedt Giant een verlichtingsset aan die een ruim publiek kan bekoren. Ben je van het principe ‘Een lamp moet branden en verder niet te ingewikkeld zijn’, dan biedt de set alles wat je zoekt. Maar ben je een techniekfreak die zelfs zijn verlichting aan zijn fietscomputer en snelheidsmeter wil koppelen, dan kan dat ook. Dat alles kwalitatief goed in mekaar zit (dat geldt meer voor de koplamp dan voor het achterlicht) en aan een correcte prijs wordt aangeboden zijn extra pluspunten.

Alle details van deze lampenset vind je op de website van Giant.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: BBB NanoStrike Combo
13/12/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: BBB NanoStrike Combo

BBB is flink met de bezem door zijn verlichtingsaanbod gegaan. Niet alleen gingen de krachtige lampen voor offroad gebruik overboord, tegelijk werd een aantal modellen opgefrist en nieuwe lampjes geïntroduceerd. Voor wie geen fortuin aan zijn fietsverlichting wil uitgeven, maar toch veilig op weg wil gaan in duistere omstandigheden is er de NanoStrike koplamp (42,95 euro) en het Signal achterlicht (29,95 euro). Als koppeltje te koop in de NanoStrike Combo aan 69,95 euro.