100% Getest: Giant TCR Advanced Pro 1 Disc

Heel lang geleden, toen mijn televisietoestel nog niet was overgenomen door drie kinderen, was er een televisiezender die Canal + heette en die adverteerde met de beknopte slogan “Canal+. Kan al wat je wil”. En daar moest ik dus aan denken toen ik de Giant TCR Advanced Pro 1 Disc testte.

19/09/2018 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Frank Bahnmüller / Ostende Koers

Voor veel jonge snaken is een racefiets met een slooping bovenbuis zo normaal als elke ochtend een schone onderbroek aantrekken, maar wie wat meer jaren op de teller heeft herinnert zich dat alle racefietsen tot het midden van de jaren negentig een klassiek diamantframe hadden. Met een horizontale bovenbuis dus en elke racefiets had je toen in minstens tien maten, per twee centimeter oplopend. De Britse fietsdesigner Mike Burrows werkte in die periode voor Giant en zag dat in de boomende mountainbike-industrie frames slechts in drie of vier maten verkocht werden: Small, Medium, Large en in sommige gevallen Extra Large. Burrows entte dat idee over op de racefietsbranche en bedacht de Total Compact Road geometrie of kortweg TCR. Die nieuwe geometrie was zo revolutionair dat de wielerfederatie UCI de fietsen aanvankelijk uit competities bande. De fietsenmakers sprongen echter een gat in de lucht want met drie frames op stock konden ze voortaan elke klant helpen terwijl ze vroeger vaak nog het frame in de juiste maat moesten bestellen. De fietsers gingen ook al snel overstag omdat de TCR frames met hun kleinere hoofddriehoek stijver waren en de lager aangezette staande achtervork voor meer comfort zorgde. En de ellenlange zadelpen was heel aero zodat de eerste TCR’s er al gruwelijk sexy uitzagen. De compacte framegeometrie veroverde in het decennium dat volgde stormenderhand zodat de Giant TCR één van de belangrijkste, zo niet dé belangrijkste racefiets van de voorbije dertig jaar is.

In de voorbije dertig jaar bleef Giant trouw aan zijn compacte geometrie en groeide de TCR uit als een icoon in de fietsindustrie. Het actuele gamma van Giant wordt bij de racefietsen in elke categorie in drie niveaus opgesplitst: Advanced, Advanced Pro en Advanced SL. De Advanced carbon frames hebben een voorvork met carbon poten en aluminium vorkpijp, de Advanced Pro frames hebben een full-carbon voorvork en de SL’s hebben een doorgetrokken zitbuis met specifieke zadelklemming. Het TCR Avanced Pro Disc frame worden voor drie fietsen gebruikt: de TCR Advanced Pro 0 Disc van 4.799 euro, de hier getest TCR Advanced Pro 1 Disc van 3.299 euro en de TCR Advanced Pro 2 Disc die 2.849 euro moet kosten. De hoofddriehoek van het frame is een monocoque constructie, de lagers worden in de bracketschaal geperst en in het OverDrive 2 balhoofd zit een 1 ¼” bovenste lager en een 1,5” onderste lager. De onderbuis is nogal hoekig gevormd, de zitbuis aerodynamisch want er wordt met een interne wig vanaf de bovenkant van de bovenbuis een carbon aero zadelpen in geklemd. De voorvork is asymmetrisch gemaakt want terwijl de rechter vorkpoot kaarsrecht naar beneden loopt, maakt de linker poot een knikje om de remschijf wat extra ruimte te bieden. Alle kabels en leidingen worden netjes door het frame geleid en er rammelt niks, jammer genoeg wordt de olieleiding van de voorrem nog buitenlangs gevoerd en met lelijke tie-rapjes geborgd. Dat laatste is toch iets wat Giant bij een volgende evolutie van de TCR mag aanpakken. Aan de binnenkant van de linker liggende achtervork zit de RideSense sensor die de achterwielsnelheid en de trapfrequentie meet om die info via ANT+ naar eender welke compatibele fietscomputer door te sturen.

Spectaculair of schreeuwerig is het frame niet, stijvol en sportief/discreet wel. Het mat zilver met zwarte en een paar rode accenten is een kleurstelling waar je jaren zal van genieten. Ook aan de Shimano Ultegra aandrijving zal je jarenlang plezier beleven. Giant positioneert de TCR Advanced Pro 1 Disc als een allround inzetbare fiets en monteert daarom een 52/36 mid-compact crankstel met een 11-30 wide range cassette. De Shimano Ultegra schijfremmen hebben hun kwaliteit al ruimschoots bewezen, dat Giant voor een 140 mm remschijf achteraan én vooraan kiest is toch gedurfd. De meeste concurrenten opteren uit veiligheidsredenen voor een 160 mm remschijf vooraan. De verdere afmontage is heel erg Giant-getint met een dun en smal Giant Contact SL zadel dat je in een sportieve zithouding zet, de Giant Variant zadelpen is van carbon gemaakt en de Contact SL voorbouw bestaat uit een aluminium stuur en een aluminium stuurpen. De Giant SLR-1 wielset voor schijfremmen is een opmerkelijke aanwezige in een fiets van 3.299 euro want de wielset heeft 42 mm hoge carbon velgen waar Giant standaard 25 mm brede Gavia tubeless banden op monteert. Voor zover ik weet is Giant de enige fietsfabrikant die het aandurft om zijn racefietsen standaard met tubeless bandjes af te leveren en die meteen ook met wat vloeibare latex in de winkel te zetten. Koop je een Giant met tubeless wielen en banden, dan krijg je bij de aankoop een extra flesje vloeibare latex mee.

Honda motoren worden geroemd omwille van hun zithouding en geometrie, motorrijders die plaats nemen op een Honda omschrijven het gevoel dat daar bij hoort vaak met een gevoel van thuis komen. Precies hetzelfde geldt voor de TCR Advanced Pro 1 Disc: vanaf de eerste meter voelt het alsof je al drie jaar met deze fiets rijdt. Bij de eerste acceleraties voel je dat de fiets met zijn 7,85 kilogram niet te lichtste van het pak is, maar de stijfheid en stabiliteit van het platform staan ver boven elke verdenking. Het comfort ligt ook al flink boven het gemiddelde en het Contact SL zadel biedt ondanks zijn ranke en dunne vorm toch meer comfort dan verwacht. Het dunne stuurlint houdt de diameter van het stuur compact en biedt veel grip, maar ik kan begrijpen dat niet iedereen er wild zal van zijn want de trillingsdemping van het stuurlint is minimaal. Ondanks de 42 mm hoge velgen en de schijfremmen er bovenop is de Giant geen zwalpend schip als er zijwind op je in beukt want het frame is lekker stabiel. Dat wil trouwens niet zeggen dat de TCR als een bakbeest de bocht door gaat. Hij stuurt neutraal en uiterst voorspelbaar.

In balans

De Shimano Ultegra rem/schakelgrepen voor mechanische derailleurs en hydraulische schijfremmen vallen wat groter uit dan alle andere varianten, al went dat gevoel heel snel. De remmen bieden veel remkracht en dosering en wie in de Lage Landen blijft zal met de 140 mm remschijf in het voorwiel nooit in de problemen komen. Zelfs bij wedstrijdgebruik volstaan die 140 mm remschijven om lekker laat voor de bocht agressief te remmen. Enkel heel zware personen die met een slechte remtechniek in de bergen lange afdalingen rijden kunnen de schijven misschien te warm rijden, al zal dat vooral aan de slechte remtechniek liggen dan. De Giant SLR-1 wielen met 12 mm steekassen en ‘Dynamic Balanced Lacing’ spaakpatroon zijn stijf genoeg om mee te koersen, de Gavia AC 1 banden voelen een beetje stug aan.

“Om mee te koersen?” Jawel, ik heb de TCR Advanced Pro 1 Disc ingezet in een koers en ook daar trok de fiets zich prima uit de slag. OK, bij het optrekken na een bocht voel je dat deze Giant iets zwaarder is en de 11-30 cassette is veel te ruim gespreid om wedstrijden mee te rijden (de stappen tussen de versnellingen zijn te groot), maar de stijfheid van de fiets en het feit dat je er belachelijk hard mee door een bocht kunt (met dank aan de stijve wielen en de strakke verbinding met de steekassen) compenseert veel.

Kan al wat je wil? Het scheelt niet veel. Voor 98% van de sportieve toerfietsers zal de Giant TCR Advanced Pro 1 Disc aan alle criteria voldoen. Stabiel genoeg om mee te dalen, sportief genoeg om mee te sprinten en comfortabel genoeg om ook in de Vlaamse Ardennen geen mal figuur te slaan. Lekker aero met de hoge velgen en tijdloos qua styling. Enkel voor het pittige klimwerk en criteriums raggen rond de kerktoren kan de Giant nog een paar extraatjes gebruiken, maar dan spreken we wel over heel specifiek gebruik.

Op de website van Giant vind je alle info over de TCR Advanced Pro 1 Disc.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Eddy Merckx Strasbourg 71
26/07/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Eddy Merckx Strasbourg 71

Voor het merk Eddy Merckx vorig jaar aan Belgian Cycling Factory werd verkocht, was de Belgische fietsfabrikant al op de gravelkar gesprongen met de Strasbourg 71. Vernoemd naar de memorabele ritzege in de Tour de France van 1971, toen Eddy Merckx aartsrivaal Roger De Vlaeminck klopte in de sprint op de gravelbaan van Straatsburg. De Strasbourg 71 bestond vroeger met aluminium en carbon frame, de carbonversie maakt onder het bewind van Belgian Cycling Factory zijn rentree. En Grinta! reed er in drie dagen al mee van Oudenaarde naar Straatsburg.

Getest Vergelijkingstest Apex Aerodyne Disc - Jan Janssen Virage: Oranje boven?
30/05/2018 - Bart De Schampheleire

Vergelijkingstest Apex Aerodyne Disc - Jan Janssen Virage: Oranje boven?

Een halve eeuw geleden won Jan Janssen de Tour de France en na zijn geslaagde loopbaan op de racefiets besloot Janssen om als fietsfabrikant aan een tweede carrière te beginnen. Opgericht is in 1972 is er bij Jan Janssen Bikes een massa kennis aanwezig, maar hoewel het fietsenmerk Apex pas een handvol jaar geleden werd opgestart, kan ook de familie Van Tuyl terugvallen op een pak ervaring in de fietsenbranche. We zetten twee topfietsen uit de beide collecties tegenover mekaar: de Apex Aerodyne en de Jan Janssen Virage.