100% Getest: Giant TCR Advanced SL 0 Disc

De hele coronacrisis weerhoudt Giant er niet van om vooruit te blijven kijken. De Taiwanese constructeur lanceert na vier jaar van onderzoeken en ontwerpen een vernieuwde versie van de TCR voor 2021. Het is intussen al de negende generatie van de fiets die in 1997 de wielerwereld op stelten zette met het compacte slooping-design.

10/04/2020 - Tekst: Gilles Bultinck // Foto's: Giant/ Grinta!

Van revolutie naar evolutie

In de beginjaren na de lancering was de TCR van mijlenver herkenbaar. Total Compact Road waren destijds de woorden achter één van de bekendste afkortingen in het peloton. Het slooping frame blies destijds een nieuwe wind door de fietsindustrie. Diezelfde vormen zitten nog steeds in het DNA van de TCR, maar intussen groeiden heel wat concurrenten ernaartoe. De revolutie van weleer is in de hernieuwde versie – misschien logischerwijs – niet terug te vinden, maar met een aantal subtiele aanpassingen tracht Giant opnieuw de leiding te nemen.

Merci Greg!

Voor de ontwikkeling van de laatste generatie werd er beroep gedaan op niemand minder dan Greg Van Avermaet en zijn collega’s van het CCC-team. De Olympische kampioen reed gedurende het seizoen 2019 en in de aanloop naar 2020 regelmatig op zogenaamde ‘preproductie frames’ om de nieuwste TCR helemaal op punt te stellen. De feedback die de ingenieurs kregen, resulteert in een subtiel verfijnde racer. Voor de volledigheid: Van Avermaet won de GP van Montréal eind 2019 op een prototype van de nieuwe TCR.

Kwestie van prioriteiten

Zoals dat bij de meeste merken het geval is, slaat ook Giant ons om de oren met cijfers om te staven dat deze TCR stijver, lichter en vooral aerodynamischer is dan de vorige generatie. Om dat laatste te bekomen, namen de ingenieurs van Giant iedere buis van het frame onder de loep. Hierbij werd niet enkel gedacht aan theoretische luchtweerstand. Giant maakte de vergelijking met het echte werk, waarbij wind vanuit verschillende hoeken komt, en paste het TCR-frame daaraan aan. Ook werden alle windtunneltests uitgevoerd met bidonhouders inclusief twee bidons.

Het grootste zichtbare verschil met de vorige generatie is ongetwijfeld de balhoofdbuis die minder ver doorloopt in de driehoek van het frame en daardoor beduidend minder fors oogt. Extra stijfheid werd gevonden in modernere, volledig computergestuurde productietechnieken. Om het gewicht te drukken, opteert Giant voor een minimalistische lakking. Dit heeft als gevolg dat de gevlekte carbonstructuur duidelijk zichtbaar is. Hierdoor oogt de TCR misschien minder clean, het bespaart wel dik 100 gram op het gewicht van het frame. Om dezelfde reden besloten ze bij Giant om niet voor volledige integratie van de remkabels te gaan, aangezien dat vaak extra gewicht oplevert.

Manusje-van-alles

Omwille van de bundeling aan karakteristieken, positioneert de TCR zich midden in het spectrum. De nieuwe TCR volgt duidelijk de trend van allround inzetbare fietsen. Met een gewicht van 6,6 kilogram in maat medium duikt de TCR Advanced SL vlotjes onder het nog steeds geldende minimumgewicht van 6,8 kilogram dat door de internationale wielerunie gehanteerd wordt voor officiële wedstrijden. De ingrediënten van het aerodynamische sausje bespraken we hierboven al. Om van de TCR een echte allrounder te maken, voorziet Giant genoeg ruimte om banden tot 32 millimeter te monteren.

Herrijzenis van Cadex

Zowel de wielset, cockpit als zadel van de TCR Advanced SL dragen de Cadex-merknaam die Giant vorig jaar terug vanonder het stof haalde. Eind vorige eeuw stond Cadex synoniem voor vooruitstrevende carbonframes en ook nu wordt de Cadex-stempel gebruikt voor kwalitatieve componenten zoals zadels, tubeless buitenbanden én de knap ogende wielset die de TCR Advanced SL compleet maakt.

Even knipperen

Bij de eerste aanblik van de vernieuwde TCR Advanced SL moeten we even met onze ogen knipperen vooraleer we de verschillen met zijn voorganger opmerken. De balhoofdbuis is inderdaad minder fors, maar dat wordt gecompenseerd met een stuurpen die de fiets de nodige allure geeft. Wat bij het Advanced SL topmodel wél gebleven is, is de geïntegreerde seatpost. Doorgaans is zo’n doorlopende zadelpen fijn qua stijfheid en rijgevoel, het maakt het op maat afstellen niet altijd even makkelijk en hypothekeert vaak de mogelijkheid om je tweewieler later door te verkopen. Gelukkig wordt de Advanced SL geleverd met een bijkomende zadelklem. Die biedt in ruil voor een paar gram extra een grotere marge en is op die manier iets vergevingsgezinder na het vrij definitieve afzagen van de zadelbuis.

Geïntrigeerd maar niet geïntegreerd

Het is pas wanneer we de TCR Advanced SL vastpakken dat we voor het eerst geïntrigeerd geraken door de jongste afstammeling van de TCR-bloedlijn. Het gewicht is alvast verbluffend. De zichtbare, gevlekte carbonstructuur op het frame is allerminst storend, tenzij je gediagnosticeerd wordt met een bepaalde graad van autisme. De cockpit is ietwat afwijkend van wat we gewend zijn van fietsen van dit niveau. Meestal zijn die tegenwoordig voorzien van (semi-)geïntegreerde cockpits waarbij alle kabelleidingen netjes zijn weggewerkt Deze zijn echter niet altijd zaligmakend. Zeker niet wanneer je stuurpenlengte en stuurbreedte niet zelf kan kiezen of na een nieuwe bikefit het hele zootje op tweedehands.be moet plaatsen. Pluspunt van de cockpit is wel dat de voorziene fietscomputerhouder in lengte instelbaar is zodat elke type perfect aansluit op je stuurpen. De flink uit de kluiten gewassen stuurpen boezemt vertrouwen in van bij de eerste snokken aan het Contact SLR composietstuur. Dat stuur heeft een traditionele ronde vorm bovenaan en gaat over naar licht driehoekig in de stuurbocht. Een detail misschien, maar het geeft je alvast het gevoel dat je als gegoten zit in de beugels.

Keuze voor SRAM

Opnieuw kiest Giant voor een afmontage met de SRAM Red AXS groepset voor wat het topmodel uit het TCR-gamma betreft. Een logische keuze, gezien het duidelijke streven naar een laag gewicht. De draadloze elektronische groepset presteert zoals je dat mag verwachten. Toch blijft de combinatie van het 2x12-schakelsysteem met de 10-28 cassette en 48-35 kettingbladen apart aanvoelen. De Red AXS is standaard voorzien van een Quarq vermogensmeter, en die koppel je als een fluitje van een cent met je bestaande fietscomputer.

Precisieraket

Dat het qua stijfheid wel goed zit met de TCR Advanced SL, merk je al snel na iedere bocht. De Advanced SL lanceert zich snel en beheerst. Als een precisieraket, erg direct, maar allerminst onstuimig. De lichtvoetige high-end Cadex 42 Disc Tubeless wielset (adviesverkoopprijs 2.590 euro) reageert met z’n gewicht van 1.327 gram directer dan de doorsnee man op Tinder. In combinatie met de 25mm Cadex Race tubeless banden is het bovendien niet moeilijk om al die stijfheid en directheid te koppelen aan de nodige dosis comfort. De tubeless setup loopt op iets minder druk, waardoor het comfort verhoogt zonder nadelige gevolgen voor grip of rolweerstand.

Ruim inzetbaar

De Giant TCR Advanced SL is een zegen voor de competitieve fietser die altijd maar sneller wil gaan. Wil je overal uit de voeten komen en pik je regelmatig een wedstrijd mee, dan is de TCR Advanced SL de perfecte bondgenoot. Dankzij de ruimte voor bredere banden is deze fiets bovendien ook ruim inzetbaar, bijvoorbeeld in het Vlaamse voorjaarswerk. Wil je enkel lange ritten afwerken aan een gezapig tempo, kijk je misschien beter naar een comfortracer.

Prijzig of prijsbeest?

De adviesverkoopprijzen voor de nieuwe TCR-reeks konden ons nog niet meegedeeld worden door Giant. Als we weten dat de voorganger van het TCR Advanced SL 0 Disc topmodel met 9.999 euro net onder de symbolische drempel van tienduizend euro bleef, durven we hopen dat ook de nieuwe TCR onder die grens blijft. Het zou Giant in ieder geval een streepje voorsprong geven in de fabrikantenstrijd bij de superbikes.

Sowieso geeft Giant veel waar voor je geld, maar dat is ook absoluut het geval voor wie minder kapitaalkrachtig is. Lager in de rangschikking van het TCR-gamma vinden we de TCR Advanced Pro en TCR Advanced. De geïntegreerde zadelpen wordt bij die modellen achterwege gelaten, en ook de carbonsoort is iets zwaarder om de prijs te drukken. De schakelcomponenten waarmee de respectievelijke modellen zijn uitgerust, volgen uiteraard trapsgewijs mee.

  • Meer informatie over de vernieuwde TCR van Giant? Breng een bezoek aan de website van Giant.
- Stuurt en accelereert direct maar stabiel
- Topmodel standaard voorzien van gebruiksklare vermogensmeter
- Remkabels niet helemaal weggewerkt
- Prijzen nog niet gekend

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Alpas The Belgian 2.0
22/08/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Alpas The Belgian 2.0

Dominiek Hots mag dan al een achtergrond in de computerwereld hebben, de Zwevegemnaar is dol op fietsen en weet wat mooi is. Dus toen hij naar de Ardennen wou en geen geschikte fiets had, besloot hij er maar zelf eentje te bouwen. Inmiddels staat zijn fietsenmerk Alpas in de steigers, concentreert Dominiek zich helemaal op de bouw van stalen fietsen en kon ik The Belgian 2.0 gebruiken voor mijn fietsreis door het Verenigd Koninkrijk.