Deel dit artikel:

100% Getest: gravelschoenen

Gravelbiking zit in de lift. Fabrikanten zitten er logischerwijs bovenop, zij komen met steeds meer gravelspecifieke uitrusting. Zo ook met gravelschoenen. Redactieleden van Grinta! testten gravelschoenen van diverse merken.

Dromarti Sportivo Touring Titanio

Je hebt zo van die kleine merkjes in de fietswereld die gerund worden door een handvol gepassioneerde fietsers en/of wielerfans met maar één doelstelling: het mooist mogelijke product maken en fietsers een lach op het gezicht toveren. Laat dat nu net het verhaal zijn achter Dromarti, een merk van retro fietsschoenen waarvan de Brit Mark Shotter, opererend vanuit het Isle of Wight, de gangmaker is. Zijn verhaal startte in het najaar van 2018 toen hij het bestaande Dromarti overnam en opnieuw in de markt trachtte te zetten. Dromarti biedt een nicheproduct aan. Het produceert lederen fietsschoenen voor elk type gebruik. Ook voor gravel want een paar Sportivo Touring Titanio’s in een wat grijze legerkleur kwam dit voorjaar onze kant uit. Bedoeld om mee te toeren, biken of gravelen. Dat laatste hebben we dan ook gedaan.

Veel bekijks en comfort

Wat eigen is aan lederen fietsschoenen: je springt ermee uit en hebt veel bekijks. Dromarti gebruikt natuurlijk leder en dat zie je nauwelijks bij de moderne fietsschoenen. Betekent dat dan dat de Dromarti’s onmiddellijk ‘passé’ zijn? Geenszins. Dromarti bewijst dat lederen fietsschoenen met uitgesproken retrolooks wel degelijk performant en prettig om dragen kunnen zijn. De schoenen zien er luxueus uit en je zou haast beslissen om ze in de vitrinekast te plaatsen in plaats van er grindwegen mee op te zoeken. Dat deden we gelukkig niet want de Dromarti’s verwenden ons vooral dankzij hun draagcomfort. Als er één materiaal is dat optimaal de vormen van je voet volgt, dan is het wel dergelijk mals leder. De zool is versterkt, is niet de stijfste maar dat hoeft ook niet: ze is aangenaam bij het wandelen. Ook het binnenwerk (inclusief het zooltje) bestaat helemaal uit zacht leder. De schoen sluiten doe je met veters. In maat 43 wegen ze 370 gram, da’s zowat 100 gram zwaarder dan de geveterde Recon Lace-gravelschoenen van Specialized. Het prijskaartje van de Dromarti’s is behoorlijk maar voor dit soort vakmanschap mag je dat er wel voor over hebben.

+ Retrolooks
+ Afwerking
+ Uniek karakter
+ Comfort

– Enkel online te koop (maatkeuze!)
– Natuurlijk leder raakt iets makkelijker beschadigd
– Natuurlijk leder vraagt om specifiek onderhoud

Adviesprijs: 270 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website

S-Works Recon Lace

De S-Works Recon gravel- en mountainbikeschoenen waren er al met BOA-sluitingen maar onlangs lanceerde Specialized ook een variant met veters. Tijdloze looks en wat extra comfort in combinatie met de Body Geometry-technologie, duurzaamheid en performantie: dat is wat de Amerikanen met dit setje schoenen beloven. Strookt dat ook met de realiteit? Best wel. De kleurstelling van onze testschoenen was ‘Black’ al bedoelen ze daar eigenlijk grijs mee, met een zwarte hielbescherming. Je hebt ze ook in eikgroen of in de uitgesproken uitvoering ‘aloha’. Het extra comfort zit ‘m onder andere in de veters, die ervoor zorgen dat, wanneer je de schoen aanspant, er geen drukpunten zijn maar de schoen aan de hele bovenvoet aansluit. So far, so good.

Ruim en stijf

Opvallend is dat er nogal wat ruimte is voorin de schoenen. Je tenen hebben veel bewegingsvrijheid. Bij Specialized noemen ze het Form Fit. En ze hebben daar voor zowat elke specificatie of eigenschap een coole naam bedacht. Zo is ‘SlipNot’ de benaming voor het rubberen hiel- en tenenprofiel op de carbon zool. Voorin werden ook twee teennoppen aangebracht, bedoeld voor de meest ruige terreinen. De carbon zool zelf, XC FACT genaamd, is overigens zo stijf als een plank, met de bedoeling dat elke trap die je geeft raak hoort te zijn. De tong van de schoen is soepel en smal: zo krijg je altijd een goeie fit. In de bovenschoen is trouwens Dyneema-stof verwerkt, wat de duurzaamheid alleen maar ten goede komt. Verder werd al het moois van de ‘gewone’ Recon-schoenen overgenomen. Ook voor de variant met veters werd de Body Geometry-technologie toegepast, waardoor de schoen extra stabiliteit en ondersteuning voor je voet biedt. Topschoenen dus. Eén minpuntje: het prijskaartje. Met 330 euro moet je, hoe je het nu draait of keert, diep in de portemonnee tasten.

+ Comfortabele, ruime schoen
+ Duurzaamheid materialen
+ Licht

– Duur

Adviesprijs: 330 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website

Rapha Explore Powerweave

Het Britse Rapha werkte hard aan zijn bestaande gravelschoenen, de Explores, en voegde er een extra dimensie aan toe. Het resultaat vind je in de Explore Powerweave schoenen. ‘Powerweave’ vormt het DNA van de schoen en verwijst naar het geweven hoofdmateriaal dat de hele bovenzijde van de schoen behelst. Het is een soort van textiel dat versterkt werd met TPU-vezel, die er meteen voor moet zorgen dat de schoenen tegen een stoot kunnen. En dat is nodig voor een paar schoenen die je op het zwaarste offroad terrein wil gaan inzetten. Ook de versterkte hielpartij past in dat plan. Nog zichtbaar aan de bovenzijde van de schoen (en in tegenstelling tot de ‘gewone’ Explores met veters en velcro): de twee BOA-sluitingen die je toelaten om de schoenen zo hard aan te spannen zoals jij dat wil. Zo nu en dan diende ik die ook tijdens mijn ritjes wat aan te trekken, alsof ze gaandeweg wat losten. Onze testschoenen kwamen in de variant ‘Black’ maar je hebt ook een iets meer speelse ‘Dark Navy’-kleurvariant.

Robuuste zool

Veel werk én letterlijk véél materiaal is gekropen in de bijzonder robuuste rubberen zool. Dat zorgt er meteen ook voor dat de schoenen eigenlijk vrij zwaar zijn. Aan de andere kant moet worden gesteld dat de ‘flex’ die de zool heeft meteen ook het nodige comfort aanreikt, zeker wanneer je rondwandelt. Het deel waarop je het pedaalplaatje bevestigt, bestaat uit carbon en werd zo compact mogelijk gehouden. Rapha’s Explore Powerweave-schoenen zullen wel degelijk heel wat gravelrijders bekoren. Ze zijn robuust, duurzaam en voorzien het nodige comfort. Negatief puntje is het hoge gewicht van de schoenen en het feit dat bij het fietsen de tong van de schoen niet centraal blijft zitten maar consequent afglijdt naar de zijkant.

+ Goed over nagedacht
+ Stevige materialen
+ Uitgesproken looks

– Duur
– Hoog gewicht

Adviesprijs: 310 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website

Bontrager GR2 Gravelschoen

Veters passen goed bij het relaxte imago van gravelrijden, maar Bontrager heeft ook de rest van het ontwerp van deze GR2-gravelschoenen goed uitgedokterd. Het okergeel is knap, de perforaties in het synthetisch leer geven een mooie retro touch aan het design en zorgen voor wat verluchting, en de witte spikkeltjes in het zwarte rubber van de buitenzool geven een mooi, verouderd effect.

Bestand tegen gravelgebruik

Gelukkig is deze schoen meer dan wat uiterlijk vertoon. Dat maken de rubberen verstevigingen aan de tip en de hiel duidelijk. Deze GR2’s kunnen tegen een stootje. De buitenkant is gemakkelijk proper te houden, waardoor de schoenen er nog bijna als nieuw uitzien, terwijl ze eigenlijk al heel wat ritten achter de kiezen hebben. De veters blijven goed vast zitten, zodat je ze niet opnieuw moet aanspannen en vastknopen tijdens de rit. Het elastisch lusje op de tong maakt dat de veters niet in je ketting kunnen draaien.

Allemansvriend

De rubberen buitenzool biedt stevige grip als je even moet wandelen op lastig terrein. De zool zelf is voldoende stijf om lang en efficiënt te kunnen rijden, maar biedt tegelijk voldoende flexibiliteit om comfortabel mee te kunnen wandelen. Stap je maar zelden af en gaat het bij jou vooral om topsnelheden halen, dan zal je misschien wat stijfheid missen, maar de meeste gravelrijders zullen dit een perfect compromis tussen efficiëntie en comfort vinden. Bontrager heeft een comfortabele pasvorm, die genoeg ruimte biedt voor de meeste voettypes. Dat konden we merken toen we de schoen lieten passen door iemand met brede voeten en daarna iemand met smalle voeten. Zelf zitten we ook eerder aan de smalle kant, maar we konden de veters zonder problemen dichtsnoeren, zonder dat het er vreemd uitzag of dat we knelpunten creëerden. Combineer dat met een acceptabele prijs en je hebt een heel toegankelijke offroadschoen.

+ Compromis tussen comfort en efficiëntie
+ Stevig gebouwd
+ Rubberzool biedt grip

– Prestatiegerichte fietsers kunnen stijfheid missen

Adviesprijs: 149,99 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE