100% Getest: HideMyBell Insider

Het begon voor ex-wielrenner en ex-fietsjournalist Mathijs Wagenaar allemaal met de HideMyBell waarbij hij een fietsbel en een fietscomputerhouder in één product samenbracht. Ondertussen heet het bedrijf CloseTheGap en werd het productgamma aardig uitgebreid. De HideMyBell Insider is een heel nuttige aanvulling op het aanbod.

07/01/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire

Ken je klassiekers

De eerste HideMyBell die je inmiddels ‘de klassieke HideMyBell’ mag noemen plaatst je fietscomputer voor je stuur waarbij de houder links van de stuurpen met een klemband op het stuur wordt gemonteerd. Na de HideMyBell Regular volgde de HideMyBell Mini voor de kleinere fietscomputers en de HideMyBell fi-mount voor de aeroracers met een vaste combinatie van stuur en stuurpen. Elk van deze HideMyBells heeft de klepel aan de rechterkant van de fietsbel en zijn dus het handigst voor rechtshandigen. Elk van deze drie HideMyBells die de fietscomputer voor het stuur plaatsen heeft onder de bel nog een aansluiting voor een GoPro camera of verlichtingsysteem. De 100% Getest van de HideMyBell Mini lees je hier.

Vooraan = zichtbaar, maar risicovol

Het handige aan de drie ‘klassieke HideMyBells is dat de fietscomputer centraal voor de stuurpen staat. Bij risicovollere fietsdisciplines zoals mountainbiken staat je fietscomputer voor de stuurpen wel op een heel kwetsbare locatie. Rij je ergens tegenaan of sla je overkop, dan is je fietscomputer naar de vaantjes.

Met de bel links

De HideMyBell Insider wordt net als de andere drie HideMyBells met een klemband links van de stuurpen om het stuur geklemd. De klemband heeft een binnendiameter van 35 mm, maar er wordt een rubber strip meegeleverd zodat je de Insider ook op een 31,8 mm stuur kunt monteren. In plaats van de fietscomputer voor de stuurpen te plaatsen, komt hij bij de Insider boven de stuurpen te zitten. Op een veel veiliger plaats dus. De bel zit links van de stuurpen en daar zit ook de klepel, ideaal voor linkshandigen al wen je er als rechtshandige ook heel snel aan. De Insider wordt net als alle andere HideMyBells geleverd met montageschotels voor fietscomputers van Garmin, Lezyne, Mio, Wahoo, Polar en Bryton. Gezien de plaatsing boven de stuurpen is het bij de Insider niet mogelijk om de houder uit te breiden met een lamp of camera. En worden de klassieke HideMyBells met een openklikkende montagebeugel op het stuur gezet, dan moet je op de souplesse van de kunststof van de montagering rekenen om de Insider op het stuur te bevestigen.

Ruimtegebrek

Met 44 gram is de HideMyBell Insider licht en de geïntegreerde bel/computermount is heel compact. Enkel wie met een heel korte stuurpen rijdt en boven de stuurpen nog wat tussenringen heeft zitten kan bij het gebruik van grotere fietscomputers in de problemen komen want dan kan de achterkant van de fietscomputer of het navigatietoestel niet passeren. De voorbije maanden gebruikte ik de Insider zowel op de mountainbike als op de racefiets met de Bryton Rider 450 en gezien de compacte afmetingen van dat navigatietoestel kwam ik bij geen enkele montage in de problemen. De Insider was ook de perfect oplossing om het ruimtegebrek op mijn fat bike stuur voor Drenthe 200 op te lossen want naast het navigatietoestel had ik ook plaats nodig voor mijn opzetstuurtjes en de verlichting.

Sinds ik de HideMyBell Mini testte ben ik redelijk verslaafd aan het product, simpelweg omdat je nooit meer andere weggebruikers van de weg af moet schreeuwen. Gewoon even bellen (niemand kan je verwijten dat je geen bel bij hebt) en een vriendelijk bedankje er achteraan als je de andere fietsers gepasseerd bent: van een beetje hoffelijkheid is nog niemand dood gegaan. Aan de bel links van de stuurpen moet je ongeveer drie minuten wennen, daarna ben je het gewoon. In mijn geval bleek de bel van de Insider een tikkeltje stiller dan die van de Mini, maar wel nog altijd ruim luid genoeg om goed opgemerkt te worden. Voor 36,95 euro een heel fijne nieuwe variatie op een bekend en goed bevonden thema.

Alle producten van CloseTheGap vind je op www.closethegap.cc

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Eddy Merckx Strasbourg 71
26/07/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Eddy Merckx Strasbourg 71

Voor het merk Eddy Merckx vorig jaar aan Belgian Cycling Factory werd verkocht, was de Belgische fietsfabrikant al op de gravelkar gesprongen met de Strasbourg 71. Vernoemd naar de memorabele ritzege in de Tour de France van 1971, toen Eddy Merckx aartsrivaal Roger De Vlaeminck klopte in de sprint op de gravelbaan van Straatsburg. De Strasbourg 71 bestond vroeger met aluminium en carbon frame, de carbonversie maakt onder het bewind van Belgian Cycling Factory zijn rentree. En Grinta! reed er in drie dagen al mee van Oudenaarde naar Straatsburg.

Getest 100% Getest: J.Guillem Atalaya
10/12/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: J.Guillem Atalaya

Een mens zou onder al het carbongeweld gaan vergeten dat er ook nog fietsen bestaan die van metaal zijn gemaakt. Aluminium is nog steeds koning bij de budgetbewuste fietsen, staal en titanium zijn high-end maar zeldzaam. Jan-Willem Sintnicolaas was eerst importeur van Airborne, richtte dan Van Nicholas op en staat nu aan het hoofd van J. Guillem. Titanium is de rode draad doorheen zijn verhaal, de Atalaya gravelbike is zijn jongste creatie.