100% Getest: Hiplok Z-Lok

Hoewel al veel organisatoren van toertochten een bewaakte fietsenstalling aanbieden, worden nog te veel (dure) sportfietsen gestolen bij dit soort evenementen. Met het Z-Lok biedt Hiplok een goedkope vorm van basisveiligheid.

20/12/2017 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Fabrikant

Ben je van plan om in de stad een biertje te gaan drinken, dan zal het Z-Lok van Hiplok onvoldoende bescherming bieden om je peperdure racefiets een hele avond aan een lantaarnpaal vast te ketenen. Maar daarvoor is het Z-Lok ook niet gemaakt. De meeste racefietsen of mountainbikes worden op evenementen gestolen omdat de eigenaar ze eventjes alleen laat bij de inschrijving of bevoorrading. De dief is niet zelden als fietser vermomd, neemt gewoon de eerste de beste dure racefiets die hij tegenkomt en rijdt er op weg. Elke vorm van beveiliging, hoe minimaal ook, die de dief in zijn actie kan verstoren is hierbij al efficiënt. En dan spreken we over het Z-Lok van Hiplok.

De Z-Loks worden voor 18,95 euro in een setje van twee verkocht en eigenlijk is zo’n Z-Lok niks meer dan een veredelde versie van de welbekende tie-rap die elektriciens gebruiken om kabels bij mekaar te binden. Zo’n tie-rap is niet meer terug te openen en moet je dus met een kniptang openknippen, bij de twee Z-Loks wordt een sleuteltje (het zijn niet veel meer dan twee stalen pinnetjes) geleverd waarmee je de sluiting weer kunt openen. De twee Z-Loks zijn elk 42 cm lang en mocht je dat willen, dan kan je ze net als een tie-rap ook aan mekaar bevestigen om daarmee een langer slot te maken. Een Z-Lok weegt 17 gram en is aan de binnenkant met een lange stalen lamel versterkt om te voorkomen dat een dief het slotje al te gemakkelijk openknipt met een kniptang of schaar. Omwille van die stalen basis is een Z-Lok niet zo soepel zodat je al een vrij grote zadeltas moet hebben om het Z-Lok er opgerold in op te bergen. Slimmer is het om langs een framebuis twee lusjes te maken met oude velcrosluitingen zodat je het Z-Lok daar op zijn volle lengte kunt opbergen.

Te koop in grijs, fluo geel of rood is een Z-Lok absoluut te overwegen voor iemand die zijn dure sportfiets vaak maar heel eventjes alleen moet laten. Trouwens: ook prima bruikbaar om enkele ogenblikken je fietshelm aan je fiets te bevestigen.

Check www.hiplok.com en www.nowcompany.com

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Look 795 Blade RS. BORN TO SHINE
06/11/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Look 795 Blade RS. BORN TO SHINE

Sinds elke zichzelf respecterende fietsfabrikant een koersfiets kan bouwen die onder het door de UCI opgelegde minimumgewicht duikt, is aero het nieuwe codewoord. Van prof tot zondagochtendtoerist is aerodynamica het gespreksonderwerp nummer één, al is niet elke aeroracer even comfortabel en missen sommige aerodynamisch verfijnde racefietsen de noodzakelijke stijfheid in de ranke kop. Met de nieuwe 795 Blade RS wil Look een aeroracer voor de massa bouwen. Of toch voor de massa die minstens 4.399 euro te veel op de bankrekening heeft staan.

Getest 100% Getest: Giant Defy Advanced Pro 0
03/01/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Giant Defy Advanced Pro 0

De jury heeft getest en de stemmen zijn geteld: we zitten inmiddels in de laatste rechte lijn naar de bekendmaking van de Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! op zaterdag 19 januari op Velofollies. In de twee weken voor de officiële uitreiking van de titel brengen we elke werkdag een test van een deelnemende racefiets die het niet tot de top drie schopte. Nummer twee in de rij is de Giant Defy Advanced Pro 0.