100% Getest: HJC Furion

Afgelopen winter ruilden de renners van Lotto-Soudal hun vertrouwde Lazer-helmen in voor exemplaren van HJC. De Koreaanse fabrikant behoort tot de markleiders bij de motorhelmen en breidt zijn productengamma nu uit richting wielerpeloton. Wij namen een kijkje in het – voorlopig beperkte – gamma en testten de Furion aerohelm.

13/07/2018 - Tekst: Gilles Bultinck

Omdat de motormarkt momenteel wereldwijd flinke klappen incasseert, zocht HJC naar een uitbreiding van zijn gamma om op die manier de zakelijke risico’s wat te spreiden. De Koreanen betreden de fietsmarkt voorzichtig en willen zich met een beperkt gamma vooral niet vergalopperen. Vandaar dat HJC momenteel slechts drie fietshelmen aanbiedt.

Open je de verpakking van de Furion, dan stoot je meteen op een linnenzakje. Want hoewel ze aan iets nieuws schijnen te werken, komen alle helmen van HJC voorlopig nog met een eerder traditionele padding. “Omdat dat nu eenmaal comfortabel en makkelijk uitwasbaar en dus ook hygiënisch is”, klinkt het bij marketing manager Pingo Magduschewski. Om er zeker van te zijn dat je helm niet bijna op je neus – of het andere uiterste, in je nek – staat, kantelt de helm rond een getand mechanisme. Op die manier zet je ‘m mooi op je hoofd zonder dat je moet wringen en worstelen met de padding. In de kleuren van Lotto-Soudal is de Furion vrij neutraal, tenzij het fel rode gedeelte achteraan. Het mat zwart past bij nagenoeg alles.

Dat de Furion een semi-aerohelm is, blijkt al snel. De klemmetjes die de Y-vormige lintjes van je helm bij elkaar houden, zijn makkelijk verstelbaar. Zo voorkom je wapperende linten rond je oren. Daarnaast vallen ook de beperkte ventilatiegaten op. Drie grote verticale sleuven en twee kleinere horizontale vooraan moeten voor voldoende luchttoevoer zorgen, al volstaan die in de praktijk niet om je hoofd tijdens een beklimming aan lage snelheid voldoende afgekoeld te houden. Van zodra je dertig kilometer per uur rijdt, valt dat kritiekpunt evenwel weg en doet de Furion wel waarvoor hij gemaakt is. Met dank aan het principe van Bernoulli dat binnenin de helm voor een versnelling van de luchtstroom zorgt. De Furion is dan ook gemaakt om hard te gaan. Sterker nog, aan echt hoge snelheden zit de aerodynamica zo goed, dat je voelt dat de helm zelfs een beetje begint te ‘liften’. Dit kenmerkt zich in het riempje dat zich laat gelden onder je kin. Niet dat het je adem afsnijdt, maar je voelt het wel.

Nog een pluspunt is de prima combinatie van helm en fietsbril. Zitten de beentjes van je bril vaak lastig tegen de zijkant van de helm of tegen de riempjes aan, dan is daar bij de Furion absoluut geen sprake van. We deden de test met meerdere types brillen van verschillende merken en iedere keer opnieuw leek het alsof de combinatie met de Furion ‘meant to be’ was.

Omwille van de matige koeling bij hoge temperaturen en lage snelheden, zouden we de Furion niet meteen een allrounder noemen. Maar zo lang je hem voor het pure racewerk gebruikt, is deze helm een trouwe bondgenoot. De doorsnee wielertoerist die wil profiteren van zomerse uitjes of fietsvakanties in de bergen, raden we eerder aan om binnen het HJC-gamma te kijken naar de Ibex. Deze voldoet aan dezelfde kwalitatieve normen, maar is meer gericht op verkoeling van het hoofd.

De HJC Furion wordt verkocht in liefst tien verschillende kleurstellingen en draagt een adviesverkoopprijs van 199 euro. Het volledige gamma vind je hier.

Tags:

Gerelateerde artikels