100% Getest: Hutchinson Sector 32

Twintig jaar geleden koersten we op tubes van 19 mm breed waar we een bar of negen druk in ramden en we dachten dat we hard konden gaan. Ondertussen is een ‘normale’ raceband 25 of 26 mm breed en zakte de bandenspanning flink. Op veel comfortracers vind je 28 mm breed rubber en Hutchinson heeft de Sector in 28 en zelfs 32 mm breedte in huis. Overkill of nuttig?

05/11/2018 - Tekst: Bart De Schampheleire

Gevallen

Ik kan maar beter meteen bekennen dat ik twee winters geleden al voor de 32 mm brede raceband viel. In een Trek Domane SL Disc was er ruimte genoeg om een Bontrager R3 in 32 mm versie te laten passeren en een winter lang genoot ik van het comfort, de lekbestendigheid en de grip in alle omstandigheden. Vandaar dat ik het aanbod om de Hutchinson Sector 32 te testen gretig aannam.

Onder velgremmen passen meestal slechts bandjes tot 28 mm, rij je met schijfremmen dan passen in veel comfortracers rubbers van 32 mm. De Hutchinson Sector (uiteraard genoemd naar de secteurs pavés die de finale van Parijs-Roubaix kleuren) is een tubeless band met een centraal loopvlak zonder groeven en een minimaal diamantprofiel op de schouders. Met net geen 320 gram per band is dit beslist geen lichtgewicht, maar je spaart wel de binnenband uit en je krijgt er een extra verstevigd hardskin karkas bij.

Spannend

Wat de bandenspanning betreft valt er jammer genoeg aan de uitleg van Hutchinson geen touw vast te knopen. Probeer maar even te volgen. Op de flank van de Hutchinson Sector 32 vind je een minimale bandenspanning van 4 bar en een maximale bandendruk van 8 bar. Op de verpakking vind je evenwel een ‘pressure guide’ en daar wordt fietsers van zestig tot tachtig kilogram een bandenspanning van 2 tot 2,1 bar aangeraden. Veel minder dus dan de minimale bandenspanning die je op de flank van de band vindt. Alles hangt uiteraard van je lichaamsgewicht af, in combinatie met het feit of je de band tubeless dan wel met binnenband rijdt en op welk soort wegdek je aan de slag gaat. Met mijn 72 kilogram rij ik meestal met 2,5 bar in de voorband en 2,75 bar in de achterband (met binnenband) wat voor mij een fijne balans tussen grip, comfort en rolweerstand oplevert. Belangrijk daarbij is dat ik vanuit het mountainbiken en veldrijden wel gewoon ben om met lage bandenspanningen te rijden, kom je van een knalhard opgepompte 23 mm band dan zal je peentjes zweten de eerste keer dat je die zacht opgepompte 32ger een beetje op de velg voelt rollen. Kortom: experimenteren maar en sowieso tubeless zetten.

Overkill Bill

De trend mag dan al naar steeds bredere banden neigen, voor 95% van de wegfietsers is 32 mm breed rubber acht maanden per jaar overkill. Op een zonnige zomerdag heb je geen 32 mm brede band nodig om over biljartvlak asfalt te vlammen want dan zullen de rolweerstand en het gewicht van de band je afremmen. Op slecht wegdek kom je in Vlaanderen met een 28 mm brede band toe, trek je richting de Hel van het Noorden dan liggen de kaarten weer in het voordeel van de Sector 32 mm. Met het grotere luchtvolume, sterke karkas en groot ‘dempend vermogen’ zoef je over de stenen. Daarnaast is de Hutchinson Sector 32 voor mij de ideale band voor winterse trainingsritten. Om de velgen van je comfortracer, crossfiets of gravelbike (allemaal met schijfremmen, uiteraard) wil je in de winter niet om de haverklap met een lekke band langs de kant van de weg staan en is grip in alle omstandigheden essentieel. En dan maakt 32 mm echt wel een wereld van verschil want naast comfort en veiligheid heb je altijd grip op overschot, zowel bij het accelereren als bij het remmen.

49,90 euro is qua prijs heel ‘doorsnee’, de levensduur van de band ligt wel boven het gemiddelde.

Alle info over de Sector 32 vind je op de site van Hutchinson: www.hutchinsontires.com

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Specialized Venge. TERUG NAAR DE BASIS
03/07/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Specialized Venge. TERUG NAAR DE BASIS

Toen Specialized in 2011 de eerste Venge aero racefiets voorstelde, bedacht de Amerikaanse fabrikant daar de slogan ‘More bike than aero’ bij. De Venge ViAS die het merk met de grote S als logo in 2015 voorstelde focuste keihard op aerodynamica zodat een aantal andere parameters onderbelicht bleven. De Venge van de derde generatie waarop Grinta! recent het WK-parcours van Innsbruck kon verkennen is weer ‘More bike than aero’.

Getest 100% Getest: Mantel R50 TLR wielset
03/09/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Mantel R50 TLR wielset

Wie wil er geen stel full carbon wieltjes om zijn racefiets mee op te leuken? Maar heeft iedereen tweeduizend euro of meer in de schuif liggen om aan een stel high-end carbon hoepels van een prestigieus merk te besteden? Onbetrouwbare spullen van Oosterse online dumpingsites dan maar of spulletjes van een huis-, tuin- en keukenknutselaar uit je wielerclub? Of gewoon richting Mantel surfen/hollen voor een stel R50 TLR’s?