100% Getest: Icon-Wheels C3.5 DT Swiss 350

“Niet nog één”, is mijn reactie als er voor de derde keer in een maand tijd een persbericht binnenkomt van een nieuw wielenmerk. Zo ook mijn reactie bij de eerste berichten over Icon Wheels, dat na een klein jaar nu toch een blijvertje blijkt. Waarom dat zo is, dat weten we nu ook.

19/12/2017 - Tekst: Bart De Schampheleire

Dirk Van den Berk is de man achter Icon Wheels. De industrieel ingenieur is geen onbekende in de fietsbranche want hij stond mee aan de wieg van fietsenmerk Granville en hield zich daarna een zestal jaar met productontwikkeling bezig bij Ridley. Vandaar dat Van den Berk de weg kent in het Verre Oosten en daar de producenten van kwalitatieve spullen kan onderscheiden van de rommelmakers. Anderhalf jaar geleden bedacht Van den Berk dat er op de markt nog ruimte was voor een extra wielenmerk. “Om een racefiets aan een bepaald prijsniveau te kunnen aanbieden, wordt er door de fabrikant vaak bespaard op de wielset zodat voor veel fietsers een nieuwe wielset een logische upgrade van hun fiets is. Dan heb je de keuze uit de wielen van A-merken die voor een goede kwaliteit en service ook een fors investering vragen en de spullen van vaak bedenkelijke kwaliteit die online verkocht worden. Tussen die twee lag er volgens mij nog meer dan genoeg ruimte voor een nieuw wielenmerk”, aldus Van den Berk die met Icon Wheels veel kwaliteit aan een scherpe prijs wil bieden. “Omdat ik rechtstreeks bij twee fabrikanten in Taiwan de kwalitatieve carbon velgen aankoop waarna ze in België gemonteerd worden met DT Swiss naven. Door de wielen dan rechtstreeks online aan de fietser te verkopen, kan ik de prijs laag houden”, zegt Van den Berk die drie jaar garantie op zijn wielen geeft, aangevuld met een crashgarantie en een mobiliteitsgarantie. “Zijn je wielen stuk, dan kunnen we je een andere wielset uitlenen terwijl jouw wielen hersteld worden.”

Op www.icon-wheels.eu vind je achttien wielsets voor race en cyclocross, met carbon en aluminium velgen. Handig is het Ready2Ride systeem waarbij je de wielset van je keuze kunt laten leveren met de juiste banden en cassette reeds gemonteerd. Voor de test opteer ik voor een Icon C3.5 DT Swiss 350 wielset van 1.099 euro die ik –voor mijn gemak, mag het?- meteen laat opsturen met een stel Schwalbe Pro One Tubeless Ready bandjes van 25 mm. De wielset kost 1.099 euro, voor de Schwalbe Pro One Tubeless Ready bandenset komt er 85 euro bij en een Shimano Ultegra 11-28 11-speed cassette voegt nog eens 50 euro toe. De wielen worden een paar dagen later stevig verpakt geleverd, inclusief tubeless ventielen, een set remblokken een Lezyne set bandenlichters en een Lezyne koerspetje. De wielen zitten niet in wieltassen.

Van den Berk geeft voor de C3.5 DT Swiss 350 wielset een gewicht van 1.585 gram op en dat cijfer ligt heel dicht bij de realiteit. Het voorwiel komt met zijn 24 radiale spaken en 35 mm hoge carbon velg voor (tubeless) draadbandjes en tubeless tape op 731 gram terwijl het achterwiel 885 gram (dezelfde velg, ook hier 24 aero spaken maar dan links en rechts kruis over twee ingespaakt + tubeless velglint) aan 885 gram. Met andere woorden: 1.616 gram en daar moet je nog 110 gram (53 voor en 57 achter) voor de DT Swiss snelsluitingen bij tellen. De velgen zijn heel bol van profiel en met hun 19 mm binnenmaat en 27 mm buitenafmeting zijn ze geschikt voor bandjes van 25 tot 40 mm. De naven zijn straight-pull exemplaren zodat de spaken geen geknikte kop hebben, Van den Berk gebruikt altijd zwarte messing Prolock nippels. In het remoppervlak is basalt verwerkt en Icon Wheels adviseert een maximaal rijdersgewicht van 110 kilogram voor deze wielset, de waterslide 'decals' (de Icon merkstickers dus) zitten onder de vernislaag en zijn dus beter beschermd tegen alle mogelijke vormen van beschadiging. Tegen een meerprijs van 200 euro is de wielset met 35 mm hoge carbon velgen voor (tubeless) draadbandjes ook met de hoogwaardiger DT Swiss 240 navenset verkrijgbaar.

De C3.5 DT Swiss 350 wielset moet binnen het Icon Wheels gamma de fraai ogende meid voor alle werk zijn en die taakomschrijving klopt volledig. Want met hun 35 mm hoogte zien de wielen er veel mooier uit dan lage velgen zonder dat de stabiliteit van de fiets bij zijwind daaronder lijdt. Verder zijn de wielen sterk genoeg om over kasseien mee te rijden en valt het gewicht om te klimmen best mee. De acceleraties zijn voor een wiel uit deze prijsklasse goed en de wielen zijn niet zo godsgruwelijk hard dat je de voortrein van de fiets in een bocht op slecht wegdek naar buiten voelt stuiteren. De naven lopen soepel, van de DT Swiss snelsluitingen ben ik niet zo’n fan omdat de plaatsing van het achterwiel toch iets langer duurt dan met een klassieke snelsluiting met hevel. Vergeleken bij een paar ‘standaard’ wielen uit een fiets van pakweg 2.000 tot 2.500 euro (we spreken dan over de Mavic Aksiums, DT Swiss P1800 en andere Fulcrum Racing 5 wielsets) is de Icon C3.5 DT Swiss 350 wielset een duidelijke upgrade, de meerwaarde ten opzichte van bijvoorbeeld een Zipp 30 wielset is eerder visueel. Icon Wheels levert bij de wielen lichtgrijze remblokken met een zachte rubbercompound om de carbon remoppervlakken te sparen. De remkracht en –dosering is naar carbon maatstaven OK, maar valt nog altijd een stuk minder uit dan wat een standaard remblok op een aluminium velg in de aanbieding heeft. Besteed bij de schoonmaak van je fiets ook aandacht aan de remblokjes want in de zachte compound kunnen steentjes gemakkelijker blijven zitten.

www.icon-wheels.eu

Wie voor 1 februari 2018 een abonnement op Grinta! neemt, maakt kans op een Icon Wheels wielset ter waarde van 1.099 euro. Check hier de abonnementsvoorwaarden.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Look 785 Huez Disc
04/01/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Look 785 Huez Disc

De jury heeft getest en de stemmen zijn geteld: we zitten in de laatste rechte lijn naar de bekendmaking van de Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! op zaterdag 19 januari op Velofollies. In de twee weken voor de officiële uitreiking van de titel brengen we elke werkdag een test van een deelnemende racefiets die het niet tot de top drie schopte. De derde fiets in de rij komt uit Frankrijk, maar werd door de importeur speciaal voor de Belgische markt aangepast: de Look 785 Huez Disc.