100% Getest: Isaac Torus Xplore

Wie al meer dan twintig jaar in de fietsbranche ronddwaalt, herinnert zich misschien dat Isaac ooit begon als fabrikant van voorvorken die je onder andere in de aluminium fietsen van het Deense Principia terugvond. Gaandeweg evolueerde Isaac en werd het een merk van carbon frames, tot het in 2009 onder de koepel van het Nederlandse Tehava belandde en de longen van het merk daar weer vol zuurstof worden gepompt. Er volgde een vloedgolf aan nieuwe carbon fietsen met de Isaac Torus Xplore gravelbike als één van de laatste creaties.

03/08/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Thomas De Boever

Hoewel het gravelsegment nog bitter jong is, hebben de designers van de fietsenmerken al een hoop ideeën op deze scene los gelaten, met soms bijzonder vreemde creaties als gevolg. Toen ik tijdens de Velofollies fietsbeurs dit voorjaar de Isaac Torus Xplore voor het eerst te zien kreeg, blies die mij niet meteen van mijn sokken omdat hij er op het eerste gezicht vrij ‘normaal’ uitziet. Geen hoogtechnologische hocus-pocus in de vorm van zwevende achtertreinen of geveerde balhoofdbuizen, maar toch slaagde de fiets er in om mijn aandacht te vatten. Want de Torus Xplore heeft bijzonder buisvormen. Zo is de staande achtervork heel plat uitgevoerd, de liggende achtervorken hebben in functie van de trillingsdemping dan weer een licht naar boven gebolde vorm en de rechte poten van de voorvork zijn opmerkelijk rank. De onderbuis is vlak achter de balhoofdbuis heel breed maar plat om richting pressfit bracket massief uit te waaieren. De overgang van de licht slooping bovenbuis naar de staande achtervork is mooi, net als de zadelpenklemming met een interne wig.

Gemiste kans

De zitbuis zelf is jammer genoeg van het rechttoe-rechtaan principe en de 30,9 millimeter zadelpen is een beetje een gemiste kans. Zadelpennen met een kleinere diameter kunnen meer van voor naar achter bewegen en op die manier trillingen dempen, niet onbelangrijk bij het offroad rijden.

Een moordje meer of minder...

Een frame in maatje 55 cm weegt volgens Tehava 1.160 gram en van zodra je 2.799 euro op je spaarrekening hebt staan, kan je de fiets online beginnen te configureren. Tehava is niet alleen het bedrijf achter fietsenmerk Isaac, Tehava is ook een internationale groothandel in fietsonderdelen en dat zorgt er voor dat je voor de online configuratie van de Torus Xplore best wel wat keuze hebt op vlak van onderdelen en wielen. Voor 2.799 euro koop je de fiets met Sram Rival, onze testfiets van 3.199 euro (en 8,65 kilo) in maat medium was afgemonteerd met een Sram Force 1 aandrijving. Niet twijfelen trouwens: heb je die 400 euro liggen of hoef je er niet meteen iemand voor te vermoorden, dan is Sram Force 1 sowieso een pak ‘waardevoller’ dan Sram Rival. En een stijlvol frame als dat van de Torus Xplore vraagt toch wel om met op zijn minst onderdelen van middenklasse niveau afgewerkt te worden.

De Sram Force 1 achterderailleur staat flink onder spanning, maar schakelt wel snel en precies. Opgelet met de positie van de remgrepen omwille van de hoge hoods en 42 mm banden passen nog net onder de vorkkroon.

36, 38 of 42 mm?

De DT Swiss C1800 DB wielen van onze testfiets kan je tegen een meerprijs inruilen voor Fore-wielen (naast Isaac en Trivio is ook Fore een huismerk van Tehava) en we gaan er van uit dat je binnenkort ook voor de DT Swiss wielen uit de G-reeks zal kunnen kiezen, wielen die specifiek voor gravelriding werden ontwikkeld. Wat de banden betreft kan je kiezen uit de 36 mm brede Challenge Strada Bianca met diamantprofiel of de Challenge Gravel Grinder Race die in 38 mm breedte een iets zwaarder diamantprofiel en wat hogere zijnoppen heeft. Binnenkort zal de online configurator worden uitgebreid met de Challenge Gravel Grinder Race in 42 mm versie, meteen ook de banden die om de velgen van onze testfiets lagen.

Grip, maar niet eindeloos

En vergis je niet: nog veel meer dan dat bij racefietsen het geval is, zijn de banden voor gravelbikes een bepalende factor voor het rijgedrag van een fiets. De 42 mm brede banden zijn beduidend zwaarder dan de 38 mm brede variant zodat je meer roterend gewicht hebt om op gang te trekken. Dat zorgt er voor dat de fiets wat slomer aanvoelt. Op zwaar terrein haal je uit de brede banden wel meer comfort en demping en loopt het pad steil bergop, dan bieden de bredere banden meer contact met de bodem wat resulteert in meer tractie. Zet die bredere banden sowieso tubeless want hoe groter het contactoppervlak tussen band en bodem, het groter de kans dat er een doorn door het karkas prikt en dan is tubeless-met-een-scheut-latex wel zo handig. Weet trouwens dat je bergaf met de bredere banden iets harder kunt remmen (omdat je op het grotere contactoppervlak met de bodem simpelweg meer remkracht kwijt kunt), maar dat deze extra grip niet eindeloos is. Het diamantprofiel is niet van dien aard dat het zich vast bijt in het grind en van zodra je te hard remt, gaat de achterkant aan het schuiven.

Gravelen in beachrace modus

Lang verhaal kort: de 42 mm brede banden zijn enkel nuttig als je écht zwaar offroad gaat rijden en met de Torus Xplore de bergpaden gaat opzoeken. In Vlaanderen en Nederland ben je veel beter af met de smallere banden want het lekker strakke frame vraagt gewoon om snedig bereden te worden. En dat gaat nu eenmaal een pak beter met smallere banden omdat die een stuk efficiënter zijn. Dat de Torus Xplore ontwikkeld werd voor een sportief gebruik blijkt verder uit het feit dat Tehava op het frame slechts twee sets bidonhoudernokken voorziet. Geen 33 mogelijke locaties voor bikepackers om bidons te monteren, nee, gewoon twee bidonhouders en voor de rest rammen maar. Omdat de 42 mm banden wat meer input vereisen om door de bocht geloodst te worden is het brede stuur met flink wat flare heel handig. Het frame voelt trouwens vrij lang aan en op één of andere manier bekroop me aan het stuur van de Torus Xplore constant de zin om het stuur onder in de beugels vast te pakken, mij lekker plat te leggen en volgas over het pad te vliegen. Bijna een beetje in ‘beachrace-modus’, want daar moest ik tijdens de testrit aan denken omwille van de brede banden met weinig profiel en het brede stuur met flink wat flare. Let bij de plaatsing van de Sram Force 1 remgrepen op het stuur wel een beetje op. Door de specifieke vorm van het stuur en de uitgesproken vorm van de rem/schakelgrepen (vrij kort bovenaan met een heel hoge dop waar de hoofdremcilinder zit) kan het bij sommige posities van de remgrepen zo zijn dat de handpositie ‘op de hoods’ een beetje krap aanvoelt, met een onnatuurlijk geknikte pols tot gevolg.

Sram aandrijving, Avid remschijven

De Sram Force 1 aandrijving gebruik ik al een paar winters in het veld, vandaar dat ik al lang gewend ben aan de hoge spanning op de derailleur en de wel heel directe schakelacties. Bijzonder handig aan de Force 1 aandrijving is dat die hoge spanning op de achterderailleur de ketting strak op het enkele kettingblad houdt, dat spaart een hoop gedoe in technisch lastige offroad afdalingen. De 11-42 cassette zorgt in combinatie met het 42T kettingblad voor een ruime spreiding van de elf versnellingen zodat je zowel bergop als bergaf zo goed als nooit in de problemen komt. De Sram Force 1 hydraulische schijfremmen lieten op de twee 160 mm Avid schijven van onze testfiets geen steken vallen.

Conclusie

Voor 3.199 euro koop je bij Isaac de Torus Xplore waar je letterlijk en figuurlijk alle richtingen mee uit kan. Zoals wij de fiets testten, is hij klaar voor het ruigere werk (op voorwaarde dat je de brede banden tubeless zet). Daarvoor is de fiets robuust genoeg en met het brede stuur ook voldoende wendbaar. Veel beter lijkt het mij echter om de fiets met smallere banden uit te rusten want pas dan zal het sportieve potentieel van de Torus Xplore volledig kunnen benutten. Het frame is immers strak genoeg om flink mee door te kachelen en met de smallere rubbers om de velgen zal de fiets ook een pak sneller sturen.

Outfit check.

Helm: Abus GameChanger

Petje: Grinta!

Bril: Van Rysel RoadR 900

Shirt: Grinta! Gara Teamwear by Bodhi Cycling

Broek: Grinta! Gara Teamwear by Bodhi Cycling

Armwarmers (omwille van de brandnetelallergie): Sportful No Rain

Sokken: Specialized

Handschoenen: Specialized

Schoenen: Specialized S-Works XC 5

Alle details van de Isaac Torus Xplore vind je op de website van Isaac.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Ridley Kanzo Adventure
12/08/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Ridley Kanzo Adventure

Toen de graveltrein in 2015 op snelheid kwam, koppelde Ridley zijn wagonnetje aan met de X-Trail. Geïnspireerd door het veldrijden – een segment waarin Ridley enorm veel ervaring heeft – was de X-Trail een heel ‘Europese’ gravelbike. Ondertussen is de gravelscene grondig veranderd en kon Ridley de hele gravelmarkt nog onmogelijk met zijn X-Trail bedienen. En dus werd het gamma uitgebreid met de Kanzo Adventure.