100% Getest: Isaac Vitron Disc

Isaac had de Vitron al als comfortracer in het gamma, maar voegt daar nu de versie met schijfremmen aan toe. Beschikbaar in zeven verschillende afmontages slaagden wij er nog in om een fiets te testen die qua onderdelen… niet te koop is.

11/12/2018 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: David Stockman

Een beetje fietsfabrikant kan het zich niet veroorloven om géén comfortracer in het gamma te hebben en laat zo’n comfortracer ook de racefiets bij uitstek zijn om met schijfremmen uit te rusten. Want de comfortzoeker is meestal geen grammenjager en het gebruik van schijfremmen geeft een fietsfabrikant de kans om de vorkpoten wat wijder uit mekaar te zetten. Dat laatste zorgt er dan weer voor dat er bredere banden gemonteerd kunnen worden en die komen het comfort ten goede.

Hij heeft stijl...

De Vitron Disc is in zijn glanzende, zwarte jas met rode accenten en witte bestickering niet de meest sexy fiets van de planeet, maar hij is wel mooi afgewerkt en de buisvormen zijn heel vloeiend. De balhoofdbuis is heel hoog opgetrokken, de bovenbuis flink slooping en de vloeiende overgang tussen staande en liggende achtervork is heel netjes. Het rood kleuraccentje op de zijkant van de balhoofdbuis dat op de voorvork doorloopt is fraai, de zadelpenklem oogt een beetje gewoontjes. Uiteraard worden de wielen met steekassen in het frame geklemd en zijn de remklauwen flat mount, de steekassen zelf zijn exemplaren met hendeltjes zoals je die op een klassieke snelsluiting aantreft. De schroefdraad waar je de steekas in vast schroeft zit trouwens niet vast in de vorkpoten. In plaats daarvan werkt Isaac met een gekartelde moer die je in de vorkpoten qua positie kunt verzetten. Het voordeel daarvan is dat je perfect kunt bepalen waar het hendeltje van de steekas zal staan als je de wielen correct hebt vastgezet. Dat voorkomt meteen een hoop kopzorgen, slim systeem.

Hoge balhoofdbuis in functie van een comfortabele 'rechtop' positie en een zorgenvrij BSA bracket: meer moet dat niet zijn.

Zeven opties

De meeste kabels lopen rammelvrij door het frame, enkel vanaf de bracketschaal tot de achterderailleur loopt de derailleurkabel onder de liggende achtervork. Omdat geïntegreerde bracketlagers zorgenkinderen zijn (kraken en piepen, extra onderhoud,…) komen veel fabrikanten op die trend terug en ook Isaac kiest weer voor een gewoon BSA bracket. Onder het motto ‘beter problemen vermijden dan ze achteraf te moeten oplossen'. Voor de hardware put Isaac vooral uit eigen magazijn met een kaarsrechte 27,2 mm aluminium zadelpen van Isaac, een Isaac aluminium stuurpen en een Isaac aluminium stuur met ronde bocht.

Wat de groepsets betreft zijn dit de mogelijkheden:

  • Shimano Tiagra 4700 met Shimano RS170 wielset: 1.999 euro
  • Shimano 105 R7000 met Shimano RS170 wielset: 2.199 euro
  • Shimano Ultegra R8000 met Shimano RS170 wielset: 2.599 euro
  • Shimano Ultegra R8050 Di2 met Shimano RS170 wielset: 3.399 euro
  • Sram Rival met DT Swiss P1800 Spline 32 DB wielset: 2.199 euro
  • Sram Force met DT Swiss P1800 Spline 32 DB wielset: 2.599 euro
  • Campagnolo Potenza met Campagnolo Scirocco DB wielset: 3.599 euro

De Shimano 105 groep hoeft qua looks en werking van niemand lessen te krijgen, de DT Swiss P1800 wielen zijn een beetje zwaar.

Doe maar (normaal)

Wij kregen de testfiets aangeleverd met de Shimano 105 R7000 onderdelen, maar dan in combinatie met de DT Swiss P1800 Spline 32 DB wielen met daar omheen de Vredestein Fiammante bandjes in 25 mm breedte. De Shimano 105 R7000 onderdelengroep past perfect bij de Isaac Vitron Disc omdat ze allebei van het ‘doe maar normaal, da’s al meer dan gek genoeg’-principe zijn. De nieuwe 105 hoeft qua schakelsnelheid en precisie amper onder te doen voor zijn duurdere Ultegra-broer en de 105 groep is ook van die ellendig lompe rem/schakelgrepen voor mechanische derailleurs en hydraulische schijfremmen vanaf. De nieuwe rem/schakelgrepen liggen comfortabel in de hand en zien er prima uit. Het 50/34 compact crankstel en de 11-30 cassette zijn perfect gekozen voor een comfortracefiets die je op elk terrein wil kunnen inzetten, voor zwaardere fietsers had de voorste remschijf een 160 mm exemplaar mogen zijn in plaats van de 140 mm rotor die er nu op zit.

Vanuit welke hoek je hem ook bekijkt, hij ziet er fraai uit. (De Isaac Vitron Disc, uiteraard.)

Bandbreedte

Qua rijgedrag doet de Isaac Vitron Disc zijn werk zoals het hoort zonder ergens grove steken te laten vallen, maar hij blinkt evenmin ergens in uit. Hij stuurt neutraal en het frame heeft meer comfort in de aanbieding dan wat je als fietser uiteindelijk ervaart. Mijn achterwerk vond letterlijk en figuurlijk zijn draai niet op het te zachte en te smalle Isaac zadel en de 25 mm Vredestein Fiammante bandjes zijn een beetje stug. Banden zijn evenwel ‘slijtonderdelen’, dus als die eerste bandenset versleten is dan monteer je gewoon wat anders. Isaac-fabrikant Tehava claimt dat bandjes tot 28 mm in de fiets passen, maar dan zal de ruimte onder de voorvorkkroon toch helemaal opgebruikt zijn. Om maar te zeggen dat die vorkkroon een tikkeltje hoger had mogen staan. Criteriums winnen met de Vitron Disc zal er niet inzitten want door de 8,9 kilogram en de nogal zware wielen heeft de Isaac een beetje tijd nodig om op tempo te komen. Eens de gang er evenwel in zit, blijft hij lekker door denderen. Een typische comfortracer dus.

Conclusie

De Isaac Vitron Disc is een nette, stijlvolle comfortracer die met Shimano 105 aandrijving het best tot zijn recht komt. Een afmontage van meer dan drieduizend euro lijkt ons voor dit frame een beetje over the top, 2.199 euro voor deze heel allround inzetbare comfortfiets met Shimano 105 is een heel correcte prijs. Qua uitstraling is de Isaac Vitron Disc een fiets voor mensen die op de menukaart van het Thais restaurant consequent op zoek gaan naar de maaltijden met het minste aantal rode pepertjes als ‘spicy-aanduiding’. Maar daar is uiteraard helemaal niets mis mee.

Alle details over de Isaac Vitron Disc vind je op de Isaac-site.

Outfit check

Helm: Abus Gamechanger - Bril: 100% Speedcraft - Jacket: Santini Beta Winter - Broek: Santini Eureka Thermal Bib Shorts - Beenstukken: Santini Eureka - Sokken: Winaar UCI White -Handschoenen: DeFeet Duraglove - Schoenen: Giro Prolight Techlace

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Lapierre Xelius SL 700 Disc CP
08/03/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Lapierre Xelius SL 700 Disc CP

In 2016 werd de Lapierre Xelius SL 700 in België uitgeroepen tot Race Bike of the Year en de Grinta!-juryleden waren toen onder de indruk van de allround inzetbaarheid van de fiets. Vorig jaar kreeg de Xelius SL een flinke update/upgrade die de fiets volgens Lapierre nog beter maakte. Maar omdat wij dergelijke stellingen niet zomaar geloven, gaven we de Lapierre Xelius SL 700 Disc SP een paar weken flink de sporen.

Getest 100% Getest: Cannondale SuperSix EVO
28/06/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Cannondale SuperSix EVO

Cannondale is de jongste tijd met een redelijk indrukwekkend offensief bezig want zowat in alle sectoren van mountainbike over E-bike, gravel en race kwamen ze de voorbije maanden met interessante nieuwe fietsen. Zo testten we vorig jaar de nieuwe F-Si hardtail mountainbike met de opmerkelijke Lefty-vork, recent gingen we met de Topstone Carbon gravelracer met achtervering aan de slag en op 8 juli kunnen we hier nog een nieuwe Cannondale racefiets presenteren. Maar deze keer draait het hier allemaal om de SuperSix EVO, een fiets die om een update smeekte.

Getest Sneller dan verwacht: Sram Force eTap AXS
03/04/2019 - Bart De Schampheleire

Sneller dan verwacht: Sram Force eTap AXS

Sinds het najaar van 2018 reden al enkele profrenners op prototypes van Srams nieuwe 12-speed onderdelengroep, op dat moment nog met afgeplakte logo’s. Ondertussen is de RED eTap AXS al een poosje gelanceerd. En hoewel we ons wel degelijk aan een budgetvriendelijkere Force eTap AXS variant verwachtten, hadden we niet gedacht dat die al zo snel op de RED zou volgen. Maar vanaf vandaag is Force eTap AXS commercieel beschikbaar en Grinta! kon er al mee testen in en rond Girona.