100% Getest: Knog PWR Road

De Australiërs van Knog hebben zich in korte tijd een flinke reputatie bij mekaar geklust in de fietsenbranche want de productontwikkelaars slagen er vaak in om design aan te koppelen aan heel interessante extraatjes. Bij de Knog PWR Road lamp met geïntegreerde powerbank is dat niet anders.

14/05/2018 - Tekst: Bart De Schampheleire

“In ons eentje gaan we de wereld niet veranderen, maar als iedereen op z’n luie krent blijft zitten gebeurt er sowieso niks”, is de filosofie die aan de basis ligt van de Knog PWR producten. Want de Australische product designers stelden vast dat we met z’n allen -en dat zijn dus ook wij, de fietsers- steeds meer elektronische apparatuur gebruiken en daarvoor alsmaar meer batterijen nodig hebben. Knog wil de overdaad aan elektronica en batterijen op ons fietsstuur met het modulaire PWR systeem aanpakken.

Modulair wil in dit geval zeggen dat je voor een aantal basispakketten kunt kiezen (lampen + powerbanks), maar dat je afhankelijk van je noden en wensen zelf lampen en powerbanks kunt combineren. De PWR Road is een basispakket dat voor 94,99 euro een LED fietslampkop van 600 Lumen combineert met een 3.350 mAh powerbank. De cilindervormige batterij met stevige aluminium behuizing weegt 103 gram en je klikt er zonder gereedschap de 33 gram lichte lampkop op, een rubber ring houdt het water buiten en de levensduur op peil. In de powerbank zit een sleuf waarmee je de batterij op de stuurhouder schuift. Die stuurhouder is in standaardversie bedoeld om gemonteerd te worden op een 31,8 mm stuur, met een meegeleverde rubber ring kan je de beugel ook op een 22,2 mm stuur bevestigen. De diameter van de stuurhouder is met een schroefsysteem heel gemakkelijk in te stellen waarna je een hendel gebruikt om de houder op het stuur te vergrendelen. Handig is dat de beugel amper ruimte inneemt op het stuur en ‘omgekeerd gemonteerd’ bevestig je de PWR Road koplamp centraal onder je stuur. Dat heeft drie voordelen. In de eerste plaats zal je je niet aan de lamp verwonden als je ten valt komt, daarnaast neemt de lamp op je stuur geen plaats in en ten slotte is een centraal gemonteerde lamp altijd veiliger omdat het tegemoetkomend verkeer zich een beter idee kan vormen van wat hun pad gaat kruisen. Alleen wie met een vaste combinatie van stuur-stuurpen rijdt of een Di2- junction unit onder de stuurpen heeft hangen kan met de montagebeugel van de PWR Road in de problemen komen.

De lamp aan- en uitschakelen en tussen de zes brandmodi surfen doe je door de lampkop naar links te draaien: lang om de lamp aan of uit te zetten, kort om van brandmodus te veranderen. Handig is dat de lamp een geheugenfunctie heeft. Staat de lamp in ‘vol vermogen’ modus als je ze uitschakelt, dan zal ze bij een volgende opstart opnieuw in ‘vol vermogen’ modus gaan branden. De PWR Road heeft drie vaste en drie knipperende brandmodi en vier mini rode LEDjes op de lampbehuizing informeren je over hoeveel jus er nog in de batterij zit. De 600 Lumen is meer dan genoeg om veilig op de weg te kunnen fietsen en staat zelfs nachtelijke off-road uitstapjes toe. Via een app kan je de brandmodi nog verder instellen, al voelde ik daar geen behoefte toe. De brandtijd van twee uur op vol vermogen is prima, de laadtijd van de powerbank (vijf uur) aan de lange kant.

De PWR Road wordt standaard met de 600 Lumen lampkop en de 3.350 mAh powerbank geleverd die binnen het Knog PWR gamma als de ‘Small’ wordt aangeboden. Daarnaast zijn er nog lampkoppen van 1000 en 1.800 Lumen en powerbanks van 5.000 en 10.000 mAh. Door met die onderling uitwisselbare units te spelen, stel je de lamp samen die het best bij jouw wensen past. Met de PWR Trail (5.000 mAh powerbank en 1.000 Lumen lampkop) en de PWR Mountain (10.000 mAh powerbank en 1.800 Lumen lampkop) zijn er naast de PWR Road nog twee basiskits beschikbaar. Om het gamma compleet te maken biedt Knog ook kabelsets aan waarmee je de lamp op het stuur en de powerbank op de onderbuis van je fiets kunt monteren en er zijn montage-units beschikbaar om de lamp op je helm te bevestigen. Bij de powerbank wordt sowieso een afdekkap geleverd om de laadpoort af te dichten als je de powerbank zonder lampkop gebruikt.

Ik geloof best dat veel fietsers bij hun klassieke denk/actiepatroon zullen blijven wat inhoudt dat als hun fietslampje of de batterij er van stuk gaat, ze gewoon een nieuwe fietslamp kopen. Het strekt Knog evenwel tot eer dat ze een productpakket aanbieden voor fietsers die het anders willen aanpakken. Die zelf hun verlichtingsset willen samenstellen en die -als de batterij stuk gaat- niet verplicht willen zijn om een compleet nieuwe set te kopen. De Knog PWR Road is niet goedkoop, maar biedt voor zijn geld wel veel waar. Want je krijgt niet alleen een robuuste, slim ontworpen en simpelweg prima functionerende lamp en powerbank met alle benodigde kabels er bij, als nuttig extraatje is er de mogelijkheid om alles naar jouw wens te combineren.

Check het volledige gamma op de site van de fabrikant en die van de importeur.

Tags:

Gerelateerde artikels