Deel dit artikel:

100% Getest: Lapierre Xelius SL 700 Disc CP

In 2016 werd de Lapierre Xelius SL 700 in België uitgeroepen tot Race Bike of the Year en de Grinta!-juryleden waren toen onder de indruk van de allround inzetbaarheid van de fiets. Vorig jaar kreeg de Xelius SL een flinke update/upgrade die de fiets volgens Lapierre nog beter maakte. Maar omdat wij dergelijke stellingen niet zomaar geloven, gaven we de Lapierre Xelius SL 700 Disc SP een paar weken flink de sporen.

Lapierre wordt als één van de sportiefste merken binnen de grote Accell groep naar voor geschoven, maar ondanks de grote inspanningen die Accell doet om Lapierre onder de aandacht van de kopers te brengen (Lapierre is bijvoorbeeld de fietsenleverancier van La Française des Jeux) tref je de fietsen (nog) niet zo vaak in het straatbeeld aan. En dat vinden wij al een hele tijd jammer want de Xelius SL 700 die we in 2016 testten, de Aircode aero racer (deze test lees je hier) en de Pulsium 700 Ultimate die we in 2018 onder handen namen (deze video review bekijk je hier) lieten weinig tot geen steken vallen. De Xelius SL is binnen het Lapierre gamma de lichtgewicht klimfiets, al ondervonden we drie jaar geleden al dat de fiets veel meer is dan alleen maar een klimfiets.

Dankzij de doorgetrokken staande achtervorken van een kilometer afstand herkenbaar. En dat is tegenwoordig al veel waard…

Licht moest lichter

Toch was het verlagen van het gewicht één van de belangrijkste aandachtspunten van de Lapierre-productontwikkelaars toen ze met de nieuwe Xelius aan de slag gingen. Door bij de productie van het frame met een latex balg te werken slaagt Lapierre er in om aan de binnenkant van de buizen minder rimpels in het carbon te hebben. Dat leidt niet alleen tot een gladdere en sterkere structuur, het voorkomt ook overtollig materiaal aan de binnenkant van de buizen. Dankzij de nieuwe productietechniek en het gebruik van vijf verschillende soorten carbon slaagde Lapierre er in om het frame tachtig gram lichter te maken en dat bij een gelijk gebleven stijfheid. En 80 gram is niet veel? Als je bedenkt dat het tien procent van het framegewicht is, dan bekijk je dat toch even anders…

De hoofddriehoek van het frame wordt gemaakt met 200 lapjes carbon prepreg, in de linker liggende achtervork zitten 45 stukken prepreg en in de rechter liggende achtervork 54 stuks. Was de achtertrein van de vorige Xelius nog symmetrisch gebouwd, dan betreft het voortaan een asymmetrisch exemplaar met rechts een rechte liggende achtervork en links een licht gebogen exemplaar. De opmerkelijke vorm van het hoofdframe bleef behouden waarbij de staande achtervorkpoten niet aan de zitbuis worden aangezet, maar vloeiend overgaan in de bovenbuis. Het driehoekje dat gevormd wordt tussen de zitbuis, de bovenbuis en de doorgetrokken staande achtervorken werd een ietsje groter dan voorheen en ook de klemming van de zadelpen werd aangepast. Zat de wig vroeger aan de achterkant van de zadelpen, dan zit die nu een stuk fraaier aan de voorkant van de zitbuis. De onderbuis werd wat meer aero, met dank aan de vormen die ook in de Aircode SL worden gebruikt. De balhoofdbuis is nu taps gevormd met onderaan plaats voor een 1,5” lager. De topcap van het bovenste lager zit nu ook mooier geïntegreerd in de bovenbuis, een beetje verzonken.

(G)eenheidsworst

Zien de meeste frames er tegenwoordig heel erg gelijkaardig uit, dan overstijgt de Lapierre Xelius SL visueel probleemloos de massa. Met dank aan de opmerkelijke achtertrein van de fiets en de vrij agressieve zwart/gele kleurstelling. Alle kabels lopen netjes en ‘rammelvrij’ door de buizen, de Shimano Di2 junction unit zit op een speciale balhoofdspacer. Dat is al mooier dan met tieraps rond de stuurpen, ingewerkt in de rechter stuurdop is evenwel nog fraaiier. Van bovenaf bekeken is de bracketpartij enorm breed, jammer genoeg wordt de onderbuis aan de rechterkant niet beschermd. Vliegt de ketting er vooraan af, dan komt ze gegarandeerd klem te zitten tussen het crankstel en de zijkant van het frame, met lakschade tot gevolg. Dus beter maar meteen zelf daar een beetje bescherming voorzien. De Di2 batterij wordt trouwens via een luik ter hoogte van het bracket in de onderbuis ingebracht om op die manier het zwaartepunt van de fiets te verlagen, kwestie van de fiets stabieler én wendbaarder te maken.

Twee verbeterpuntjes: de Di2 junction box zit nog onder de stuurpen en om de steekassen los te maken heb je een inbussleutel nodig.

Voor 4.499 euro is de Xelius SL 700 Disc CP afgewerkt met een volledige Shimano Ultegra Di2 groepset (50/34 en 11-28 achter) met 140 mm remschijven voor en achter. Full Shimano Ultegra Di2 op een fiets in deze prijsklasse is netjes, de DT Swiss ER1400 wielset is OK maar niet bijzonder. Om de velgen liggen 28 mm brede Conti Grand Prix 4000 S II banden. De carbon zadelpen en het carbon stuur zijn allebei van Lapierre zelf, de stuurpen is een aluminium Zipp Service Course exemplaar. Thumbs up voor het rubberachtige Lapierre stuurlint dat enorm veel grip biedt en de trillingen efficiënt dempt. In maat Large weegt de Xelius SL 700 Disc 700 7,65 kilo en dat is een bijzonder nette waarde als je weet dat de DT Swiss wielen niet van de lichtste zijn.

Trap het af

Vanaf de eerste trap overtuigt de Lapierre. De acceleraties zijn scherp en de stabiliteit is een verademing. Heb je net een reeks zijwindgevoelige aeroracers onder je bips gehad, dan is het een verademing om met een heerlijk stabiele fiets op weg te gaan die zich van tegenwind, zijwind en rugwind helemaal niks aantrekt. De zithouding is sportief, maar niet overmatig diep of gestrekt en dat helpt om het comfort op de langere afstand naar omhoog te krikken. Het scherpe en voorspelbare, maar allerminst nerveuze stuurgedrag is nog een factor die er voor zorgt dat je met de Lapierre elke training met de glimlach dertig kilometer langer maakt. Het comfort is voor een fiets die als lichtgewicht klimfiets werd ontwikkeld opmerkelijk, al zijn de Conti 4000 banden in 28 mm breedte zwaar en stug. Wil je de Lapierre een upgrade geven, dan zijn de banden de eerste post die je onder handen moet nemen. Puntje twee is -op langere termijn dan- de wielset. Niet dat die echt uit de toon valt, al voel je wel dat op dit vlak nog ruimte voor opwaardering is. Het fi’zi:k Antares zadel is niks voor mij, maar de keuze van een zadel is even persoonlijk als de keuze om Annemieke of haar tweelingzus Rozemieke te vragen om deel te nemen aan Temptation Island.

Kijven over schijven

Shimano Ultegra Di2 is de garantie op snelle en precieze schakelacties, de keuze van Lapierre om een compact crankstel te koppelen aan een redelijk dicht gespreide 11-28 cassette is absoluut verdedigbaar. De montage van twee 140 mm remschijven op een fiets in maat Large is wel voer voor discussie. Als een fietser van 1,90 meter met de Lapierre de bergen in trekt en lomp gaat afdalen (lees: de remmen constant laat slepen), dan wil ik aan het einde van de afdaling de kleur van dat voorste remschijfje nog wel eens zien. En wat ik ook liever anders had gezien is de vorm van de zadelpenkop, die had wat mij betreft iets minder ingewikkeld gekund.

Conclusie

Aero mag dan al het modewoord zijn dat de fietsindustrie in zijn ban houdt, als je een lichtgewicht fiets als uitgangspunt neemt kan je daar ook een heel eind mee komen. De Lapierre Xelius was al goed, maar is in zijn vernieuwde versie inderdaad alweer een gigantische stap vooruit. Stabiel, licht, stijf en met een heerlijk stuurgedrag: wat wil een mens nog meer? Een fiets met een eigen smoel die de eenheidsworst overstijgt, misschien? Dan zit je ook in dat laatste geval met de Lapierre Xelius SL 700 CP op rozen. 4.499 euro is dan een meer dan correcte prijs.

Alle details van de Lapierre Xelius SL 700 CP vind je hier.

Outfit check

Helm: Abus GameChanger

Bril: Alba Optics Delta

Trui lange mouw: Grinta! Jersey LS Prof Tempest Bodyfit by Bioracer

Broek: Grinta! Bibshort Race Proven 2.0 Sirio by Bioracer

Beenstukken: Vermarc Roubaix legwarmers

Sokken: DeFeet Aireator

Schoenen: Northwave Extreme RR Road Shoes

Bekijk hieronder het filmpje van de reportage ‘Hotspot Oudenaarde’ uit Grinta! 72, een artikel dat we met de Lapierre Xelius SL 700 CP inblikten.