100% Getest: Lazer Bullet

“Licht en luchtig” was lange tijd het streefdoel bij de ontwikkeling van fietshelmen, tot aero ineens een thema werd in de fietsenbranche en de helmen volgden. De Bullet is het paradepaardje van de Lazer fietshelmcollectie.

22/12/2017 - Tekst: Bart De Schampheleire

Lazer was één van de eerste fietshelmfabrikanten die op het thema aero inspeelde door de Z1 van een optionele aeroshell te voorzien. Die aeroshell is niet veel meer dan een kunststof kap die je over de Z1 klikt waarmee je de helm aerodynamischer maakt en tegelijk bijna alle ventilatiesleuven afdekt. Vandaar dat ik de Z1 mét aeroshell vorige winter gebruikte voor de Tortour CX want met alle ventilatiesleuven dichtgetimmerd wordt zo’n fietshelm al een stuk warmer op je hoofd, ideaal voor winterse lange ritten dus. Keerzijde van de medaille is dat je zo’n aeroshell tijdens de rit niet kunt afnemen want je kan dat stuk kunststof niet in een achterzak van een fietsshirt kwijt. Met dat probleem als uitgangspunt gingen de Lazer-ingenieurs aan de slag voor de ontwikkeling van de Bullet.

De oplossing waarmee ze op de proppen kwamen is het Air Slide systeem. Frontaal op de helm zit een grote luchthapper die je evenwel met een verschuifbare afdekplaat open of dicht kunt zetten. Langs de zijkanten van de helm vind je nog vier ventilatiekanalen die je niet kunt afsluiten. Het verschil in verkoeling met het Air Slide systeem open of dicht is duidelijk voelbaar zodat de Bullet een helm is waarmee je het hele jaar door op weg kunt.

De integratie van het Air Slide systeem zorgde er wel voor dat de Lazer-ingenieurs een paar andere ingrepen moesten doorvoeren en een paar toegevingen doen. Om de helm structureel sterk genoeg te houden om een impact te kunnen verwerken (een cabrio heeft ook extra rolbeugels), moest de Bullet intern versterkt worden waardoor hij in maat medium (55-59 cm) een pittige 346 gram op de weegschaal zet. Voor de Bullet stapte Lazer ook af van het Rollsys passysteem, een stelwiel bovenop de helm waarmee je bijvoorbeeld de Z1 perfect aan de vorm van je hoofd kunt aanpassen. Voor de Bullet grijpt Lazer terug naar een stelwiel achterop de helm waarmee je de aerohelm aan je hoofdomtrek aanpast, ook de hoogte van de helm op het hoofd is instelbaar.

In de praktijk voel je het gewicht van de Bullet wel een beetje zonder dat het evenwel hinderlijk wordt. De Air Slide afdekkap schuift niet echt soepel zodat je ze meestal met twee handen moet bedienen. Wil je de ventilatiesleuven tijdens een rit openen of sluiten, dan moet je toch een paar tientallen meters zonder handen rijden. De uitneembare X-Static voering voelt zacht en comfortabel aan, de kinriempjes zijn licht en liggen heel dicht tegen je slapen en wangen aan zodat ze niet wapperen in de rijwind. De pasvorm is anders dan die van de Z1 want bij eenzelfde instelling van hoofdomtrek en ‘hoogte’ van de helm op het hoofd voel je de Bullet net iets meer op je kruin steunen dan de Z1. Met de instelbaarheid van de omtrek en de hoogtepositie van de helm staat de Bullet wel heel stabiel op je hoofd zodat hij je hersenpan bij een valpartij goed zal beschermen.

Met de Bullet (verkrijgbaar in zeven kleurencombinatie, ook beschikbaar met MIPS en te combineren met het optionele Lazer LifeBeam systeem waarmee je de hartslag meet via een sensor in de helm) ontwikkelde Lazer een aparte aerohelm die het idee van een cabrio-auto volgt. Bij mooi weer rij je met de kap dicht, bij slecht weer of als je alle aerodynamische voordelen wil benutten dicht je de ventilatiesleuven af. Zonder MIPS kost de Lazer Bullet 249 euro en dat is toch een aardig bedrag.

www.lazersport.com

Tags:

Gerelateerde artikels