100% Getest: Lazer Z1

Ontwikkeld in Antwerpen, gedragen over de hele wereld.

26/06/2017 - Tekst: Bart De Schampheleire

Met Antwerpen als uitvalsbasis is Lazer Sports inmiddels uitgegroeid tot een gerenommeerd helmenfabrikant. En dat ontging ook het grote Shimano niet dat vorig jaar Lazer Sports overnam. De Z1 is al een tijdje het paradepaardje van de Antwerpenaars zodat er meer dan vermoedelijk binnenkort een vernieuwing bovenin het gamma zit aan te komen. Al maakt dat een 100% Getest van de Z1 geenszins overbodig want het is en blijft een heel populair model.

Onder andere gedragen door de profs van Lotto-Soudal en BKCP-Corendon, moet je toch een beetje wennen aan de looks van de helm. Vooral vooraan is het ontwerp apart, in combinatie met sommige brillen lijkt het wel alsof de helm nogal hoog op je hoofd staat. Achteraan is de helm diep doorgetrokken met een bovengemiddelde bescherming van het achterhoofd als resultaat. De helm is ook beschikbaar met MIPS, maar wij testten de Z1 zonder dit extra veiligheidsitem. Zonder MIPS weegt de Z1 230 gram wat een heel fraaie waarde is. Het meest afwijkende aan het ontwerp van de Z1 is het passysteem. Moet je bij de meeste hedendaagse helmen een stelwiel in je nek aandraaien om de helm te doen passen, dan bevindt het draaiwiel van het RollSys passysteem zich bovenop de helm en daar moet je in het begin toch een beetje aan wennen. Draai je het passysteem aan, dan voel je de helm strakker op je hoofd aansluiten. Daarnaast is het systeem in hoogte verstelbaar met een bijzonder fijne pasvorm als resultaat. Ook de ventilatie is prima, alleen jammer dat de kinriempjes veel vocht en zweet opnemen, met de klassieke ‘witte zoutplekken’ op de riempjes als gevolg na een rit op een warme zomerdag. Zonder MIPS blijft de Z1 één luttele eurocent onder de grens van de tweehonderd euro, MIPS kost dertig euro extra. Interessant is dat de helm met verschillende accessoires kan worden uitgerust. Zo kan je achterin de helm een lichtje monteren, de standaard padding vervangen door een ‘AquaPad’ en voor 140 euro extra kan je zelfs via een sensor op je voorhoofd je hartslag meten via je helm (LifeBeam heet dit systeem). Met een twintig euro kostend ‘Cappucino Lock’ kan je de helm ook tijdens een koffiestop aan je fiets bevestigen.

De Aeroshell die je voor vijftien euro in diverse kleurtjes bij de Z1 kunt kopen, testten we wel. Ultra handig om de Z1 in een handomdraai af te dichten zodat de (koude) lucht en de regen over je bol worden geleid. De topsprinters van het genre André Greipel winnen er kostbare Watts mee, voor de doordeweekse wielertoerist is het vooral een comfortabel item in de winter. Een beetje voorzichtigheid bij de montage van de Aeroshell is wel aangewezen, anders bestaat de kans dat je bij het opklikken van de schaal een barstje creëert in de rand. Wij kozen de Aeroshell in fluo geel om onze zichtbaarheid in de wintermaanden te vergroten, je neemt de schaal beter niet in de transparante versie want door die heldere schaal zie je heel goed de condens van je zweet. En dat ziet er niet echt mooi uit. Tijdens de rit de schaal verwijderen is geen optie want waar berg je die dan op? Toch is de Aeroshell een nuttige aanvulling op de Z1. Want de helm presteert prima op de warmere dagen en met de Aeroshell er bij draag je de helm het hele jaar door.

www.lazersport.com

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Ridley Helium SLX Disc
15/09/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Ridley Helium SLX Disc

Werden we voor modeljaar 2019 overspoeld door een vloedgolf aan pure aero racefietsen, dan zie je dat heel veel fietsfabrikanten voor 2020 ook hun allround en lichtgewicht klimfietsen een aero upgrade geven. De voorbeelden zijn talrijk, van de Orbea Orca (die test komt er binnenkort aan op www.grinta.be) over de Cannondale SuperSIX tot de Scott Addict R. De volgende in de rij is er eentje van Belgische makelij: de Ridley Helium SLX Disc.

Getest 100% Getest: Eddy Merckx 525
04/09/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Eddy Merckx 525

Dat een bestaand merk in je bedrijf opnemen en nieuw leven inblazen geen klusje van drie weken en vier dagen is, dat weten ze bij Ridley ondertussen ook. Met de Wallers 73 gravelbike, de Lavaredo 68 allround middenklasser, de Stockeu 69 klimfiets en het opgefriste custom staalgamma werden er weliswaar al een paar schoten voor de boeg gelost, op de grote vernieuwing van het Eddy Merckx gamma was het echter al een hele poos wachten. Vandaag haalt Belgian Cycling Factory (het bedrijf achter Ridley en Eddy Merckx) op de Eurobike het doek van over de 525, het nieuwe vlaggenschip dat het merk Eddy Merckx opnieuw de wind in de zeilen moet geven. Grinta! is er ook bij op de Eurobike, maar we hebben de fiets wel al getest.