100% Getest: LEM Motiv'Air

Opgericht in 1972 in Spanje, focuste LEM zich aanvankelijk op de productie van helmen voor de motorsport. Ondertussen zit de hoofdzetel van LEM in Californië en maakt het merk budgetvriendelijke fietshelmen. Met de Motiv’Air wil LEM nu het hogere segment aanvallen. Grinta! kon tijdens een driedaags gravel-avontuur met Basso Bikes in Catalonië de Motiv’Air in primeur testen.

16/10/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Javi Echevarría Ruiz

Uitgebreid is het LEM aanbod fietshelmen niet en qua prijs zitten de helmen in het instap- tot middensegment. Van kinderhelmen van 40 dollar tot racehelmen van 110 dollar, daar moest je de LEM producten tot voor kort zoeken. Met de Motiv’Air zetten de Amerikanen een stuk hoger in want deze helm moet 220 dollar (net geen 200 euro) kosten. Een verdeler voor de Benelux is er (nog) niet, de helmen online bestellen kan wel.

Nieuwe constructie

Voor de Motiv’Air wijkt LEM af van de klassieke bouwwijze van een fietshelm. Doorgaans wordt immers een harde kunststof buitenschaal gekoppeld aan een schokdempende structuur van EPS met hoge densiteit (hard samengeperst piepschuim) en vaak wordt daar een interne netstructuur in verweven om de helmdelen bij mekaar te houden bij een crash. LEM vervangt de kunststof buitenschaal door een carbon exemplaar dat meteen ook dienst doet als verstevigingsstructuur om de helm in geval van een crash in één stuk te houden. En door een carbon buitenschaal te gebruiken kon LEM terugvallen op EPS van een lagere densiteit wat het gewicht van de fietshelm naar beneden haalt. LEM claimt voor de Motiv’Air in maat medium een gewicht van 220 gram, mijn testhelm in maat large legt 262 gram op de weegschaal. Niet zwaar, maar tegelijk ook zeker niet zo revolutionair licht als LEM beweert.

De nieuwe bouwwijze stelt LEM ook in staat om meer ventilatiesleuven te voorzien en in het geval van de Motiv’Air is veel ook écht veel. In totaal zitten er 23 ventilatiesleuven in de helm en zowel de aanvoer van verkoelende lucht als de afvoer van warmte is perfect. Qua ventilatie is de Motiv’Air simpelweg top, het design van de helm is apart. Vooral de frontale uitsparing ter hoogte van het voorhoofd ziet er wat vreemd uit en omdat de helm vooraan heel dik is en vrij diep over het voorhoofd zakt, is de LEM niet compatibel met grote fietsbrillen en ook een petje onder de helm dragen is problematisch. De kinriempjes zijn van een vrij dunne stof gemaakt en zijn heel lang zodat ze onder elke kin passen. De overtollige lengte van de kinriempjes kan je onder een rubber lusje borgen.

Pasvorm

De draaiknop achterop de helm waarmee je de helm aan je hoofdomtrek aanpast, doet zijn werk probleemloos. Het systeem waarmee je de helm in hoogte verstelt functioneert jammer genoeg veel te soepel waardoor de helm niet stabiel op je hoofd staat. En wel in die mate dat bij een frontale crash het risico bestaat dat de helm naar achter klapt en je voorhoofd onvoldoende beschermd is.

Conclusie

Anders en beter? Ja en nee. De bouwwijze van de LEM Motiv’Air mag dan al vooruitstrevend zijn, heel veel voordeel haal je daar als fietser niet uit. Want de pasvorm, het gewicht en de ventilatie mogen dan wel voortreffelijk zijn, er zitten nog verschillende minpunten aan de helm. Vooral op vlak van bescherming en compatibiliteit met petjes en brillen kan LEM met de Motiv’Air nog vooruitgang boeken.

Alle details van de LEM Motiv’Air op de website van de fabrikant. (https://lemhelmets.com/products/motivair-road-bike-helmet?variant=29201873338428)

Tags:

Gerelateerde artikels