100% Getest: Lezyne Mega XL GPS

De fietscomputers van Lezyne zijn op de Grinta!-redactie geen onbekenden, vandaar dat we na de Eurobike deze zomer met plezier de nieuwe Mega XL GPS in test namen. Een opmerkelijke nieuwkomer met een paar bijzondere kantjes…

23/11/2018 - Tekst: Bart De Schampheleire

Tot nog toe waren de Lezyne fietscomputers een beetje old school van vorm: tamelijk dik, heel erg vierkant en met een dikke sokkel waardoor de fietscomputer nogal hoog boven je stuur staat. De Mega XL GPS maakt gebruik van dezelfde sokkel, is nog steeds vrij dik en staat nog altijd nogal hoog boven je stuur zodat ook de nieuwkomer geen schoonheidsprijzen zal pakken. De hoeken van het kastje werden wel een stuk meer afgerond en opmerkelijk is dat je de Mega XL zowel in ‘portrait-style’ als ‘landscape-style’ kunt gebruiken. Lezyne bleef trouw aan het monochrome scherm (nu in maat 2,7”) dat er misschien wat minder frivool uitziet dan de high-tech kleurenschermen van de concurrentie, de afleesbaarheid van het zwart/wit display is in alle lichtomstandigheden goed en het eenvoudige scherm verbruikt ook minder energie. De accu van de Lezyne Super GPS was al bijzonder goed en ook de Mega XL kan je probleemloos twintig uur gebruiken. Opmerkelijk is wel dat we de voorbije maanden de accu al steeds vaker moesten opladen na het fietsen. Niet dat het problematisch is, maar voor je een aan marathonrit begint check je maar beter de batterijstatus eens.

Ally V2 en Root

Online blijft Lezyne trouw aan de Root Site waar je routes kunt maken en de firmware updaten, de Ally app werd met de komst van de Mega XL en de Mega C vernieuwd en heet nu Ally V2. Dat is nog altijd niet de meest hippe of frivole app, onder de tabs (apparaat, ritten, navigeren, training, GPS-instellingen, Strava Live Segments, Lezyne Track, Instellingen App, Accountinstelling en Ondersteuning) vind je wel alles wat je nodig hebt om de Mega XL aan te sturen. De fietscomputer aan de telefoon (en dus de Ally V2 app) koppelen gaat snel en vanaf dan kan je beginnen met de computer te personaliseren. Je kiest of je het kastje in portrait style (rechtop dus) dan wel in landscape mode (horizontaal) op je stuur of stuurpen wil monteren, de montage zelf gebeurt met een houder die je met twee elastieken om het stuur of de stuurpen spant. Op oversized sturen (en al zeker als je de houder vaak monteert en demonteert) durven de elastieken wel een beetje van hun spankracht te verliezen waardoor de fietscomputer wat minder stabiel staat. Heel handig is dat je de indeling van de schermen naar je voorkeuren kunt aanpassen. In mijn geval werd dat bovenaan de snelheid, daaronder de hartslag, daaronder de gemiddelde snelheid, daaronder de gereden afstand en helemaal onderaan het klokje. Vijf inforegels boven mekaar lijkt al vrij veel, maar is in werkelijkheid heel overzichtelijk en goed afleesbaar. De knoppenstructuur op de Lezyne blijft voor mij een lastige zaak. Ik ken fietsers die blindelings hun weg vinden in alle menu’s en met de vier knoppen (twee links en twee rechts op de zijkant van de behuizing) in sneltempo door de pagina’s navigeren, ik moet zelfs na vier maanden intensief gebruik van de Mega XL nog bij elke stap nadenken welke knop ik precies moet indrukken. Al kan dat natuurlijk ook aan mij liggen. Verspreid over zes schermen (één basisscherm en vijf infoschermen) kan je een massa informatie op de Mega XL GPS tevoorschijn toveren. Je koppelt moeiteloos de sensoren van je hartslagmeter, snelheid, cadans- en vermogensmeter, je krijgt binnenkomende SMS-jes te zien en als je een ronde begonnen bent krijg je op een scherm te zien wat je al gefietst hebt en waar je vertrekpunt zich bevindt. Zodat je in geval van nood op heel basic wijze terug naar het startpunt kunt navigeren.

Even een probleempje (aan)kaarten

Echt navigeren kan met de Lezyne Mega XL ook, al hou ik daar een dubbel gevoel aan over. Enerzijds is het heel gemakkelijk dat je vanuit de Ally V2 app een bestemming kunt ingeven waarna de fietscomputer je haarfijn naar daar loodst. Je kunt de te volgen route op kaart laten verschijnen, maar evengoed programmeer je één van de standaard velden zodanig dat je daar met een omschrijving (pijl naar links, gevolgd door 100m, bijvoorbeeld) te zien krijgt welke richting je moet volgen. Jammer genoeg werken die functies enkel als je mobiele telefoon op staat (met GPS en Bluetooth aan) want in de Mega XL zelf kan je geen routes of kaarten opslaan en dat is toch wel een minpunt. Wil je (bijvoorbeeld in het buitenland, voor zover er nog sprake is van roaming kosten) niet de hele tijd je telefoon gekoppeld hebben, dan moet je via de app of de Root site een aantal kaarten dowloaden voor offline gebruik. Best een omslachtige zaak omdat je slechts kleine gebieden in één keer kunt selecteren om als offline kaart te installeren. Vooraf goed nadenken over welke kaart je straks offline precies nodig zal hebben is trouwens aangewezen want is het geselecteerde gebied te klein, dan mag je de hele procedure straks nog eens overdoen. ‘Doe dan maar meteen de kaart van heel Europa’, zou je als strategie kunnen hanteren, maar dat werkt jammer genoeg ook niet want die file is te groot. Grrr…

Bekijk het maar

De analyse van je fietstochten kan je in de Ally V2 app onder de tab ‘ritten’ doen waar je de rit op kaart ziet en ook alle grafiekjes kunt bestuderen, uiteraard afhankelijk van het aantal sensoren dat je aan de Mega XL GPS gekoppeld hebt. Automatisch aan Strava linken kan uiteraard ook, al zagen we de voorbije maanden een paar ritten om onverklaarbare reden niet opgeladen worden en als dat net je meest epische ondernemingen zijn dan baal je daar natuurlijk wel van. Strava segmenten kunnen indien gewenst aangekondig worden, dat is ondertussen een standaard functie van alle moderne navigatietoestellen geworden. Een Live Tracking functie zit ook op de Mega XL GPS zodat je dierbaren met een email geïnformeerd worden over je locatie. En dat zoiets handig is, zal Steven De Jongh je na zijn val in het ravijn in Noord-Spanje wel bevestigen.

Conclusie

De Lezyne Mega XL GPS heeft voor zijn 199,95 euro best wel wat te bieden, met op kop een goed afleesbaar + instelbaar scherm en een prima batterijduur. De logica achter de bedieningsknoppen ontgaat mij evenwel een beetje en het hele systeem met de online kaarten kan je onder de noemer ‘gedoe’ catalogeren. Ook de gegevensoverdracht naar de telefoon had wat stabieler gekund. Of anders gezegd: de Lezyne Mega XL GPS is er voor de elektronicalovers die het niet erg vinden om een paar uur te besteden aan het uitvlooien van de handleiding.

www.lezyne.com

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Wilier Cento1 Hybrid
07/11/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Wilier Cento1 Hybrid

Wie zich herinnert dat de huidige partij Groen in 1979 als Agalev werd opgericht, is sowieso een potentiële koper van een Wilier Cento1 Hybrid wegens oud genoeg. Agalev was de afkorting van ‘Anders GAan LEVen’ (later werd er ook ‘Anders Gaan Arbeiden, Leven En Vrijen’ van gemaakt, LOL), voor wie op een racefiets met elektrische trapondersteuning rijdt zou ik een nieuwe partij willen oprichten: Agafiets. Van ‘Anders Gaan Fietsen’.

Getest 100% Getest: Everysight Raptor smartglasses
12/11/2018 - Roel van Schalen

100% Getest: Everysight Raptor smartglasses

We zitten al een tijdje in het era van virtual reality, augmented reality, robots en dies meer. Maar zo snel als we als mens kunnen denken en fantaseren, zo snel zijn die gedachten en fantasieën nog niet in reality omgezet. Toch gaan we stap voor stap naar een meer elektronica-gedreven wereld. Ook als fietser. De laatste nieuwigheid zijn smartglasses voor fietsers. We testten de Raptor GPS-bril van het Israëlische bedrijf Everysight.