100% Getest: Livall BH60

In de donkerste maanden van het jaar is het belangrijk om goed zichtbaar en maximaal beschermd de weg op te gaan. Vandaar onze interesse in de Livall BH60.

09/01/2018 - Tekst: Bart De Schampheleire

Als u zich bij de merknaam ‘Livall’ niks kunt voorstellen: geen paniek, wij hadden van de helmfabrikant uit de Chinese miljoenenstad Shenzhen ook nog nooit gehoord. Via een aantal internetwinkels zijn de Livall-helmen wel al verkrijgbaar in de Benelux, in de ‘fysieke’ fietsenwinkels tref je ze nog niet aan want importeur/distributeur Havie Trading is nog bezig met de uitbouw van het dealernetwerk. (Geïnteresseerde fietsenwinkels kunnen zich melden!)

Vorige winter hadden we al een fietshelm met ingebouwde verlichting in test, maar de Livall BH60 verschilt toch sterk van de toen geteste Magicshine. Die laatste had ingebouwde voor- en achterlichten + knipperlichten, maar door de hoog in de helm geplaatste batterijen voelde de Magicshine nogal topzwaar aan. Niks van dat bij de Livall die voor een geclaimd gewicht van 279 gram (in werkelijkheid weegt de helm in maat 55-61 cm 325 gram) een stuk lichter aanvoelt en ook veel draagcomfort biedt. De helm is goed geventileerd en omdat de elektronische accessoires op verschillende plaatsen in de helm zijn ingebouwd wordt het gewicht van die onderdelen ook beter over je hoofd verdeeld. De voering is uitneembaar en de hoofdomtrek stel je in je nek bij met een draaiwiel, een hoogteverstelling heeft de helm niet. Hou rekening met een vrij ronde pasvorm en een heel kleine maatvoering: hoewel de testhelm geschikt zou moeten zijn voor hoofden met een omtrek van 55 tot 61 cm was de helm voor mijn hoofd met een omtrek van 58 cm al limiet.

Voor 149 euro zou de Livall BH60 al een degelijk afgewerkte en netjes ogende fietshelm kunnen zijn, maar voor die prijs krijg je evenwel meer, véél meer. Want achterop de helm zitten acht rode LEDs met daaronder links en rechts twee strips van drie LEDs die zowel rood als oranje kunnen oplichten. Vlak voor de oren zit aan beide kanten een 0,5 Watt luidspreker, in de onderkant van de helm zit vlak voor je voorhoofd een knoppenunit waarmee je de helm aan- en uitzet, het volume regelt (harder of zachter), een micro USB laadpoort voor de geïntegreerde 380 mAh batterij en een microfoontje. Want … (tromgeroffel) gekoppeld aan de ‘Bling Jet’ bedieningsunit op het stuur en de Livall Riding App ben je met een half multimedia systeem op je hoofd onderweg. De ‘Bling Jet’ bedieningsunit bevestig je met een gekartelde plastic strap en een eenvoudig, maar slim ratelsysteem op je stuur of stuurpen. (De houder van de Bling Jet kan je een kwart slag draaien zodat de unit op je stuur of stuurpen past.) De Bling Jet valt een beetje lomp uit, maar de knoppenunit is wel gemakkelijk te bedienen. Met de links/rechts knoppen bedien je de richtingaanwijzers op je achterhoofd en telkens je een richtingaanwijzer bedient, krijg je dat bevestigd met een piepje van de Bling Jet unit. Na tien keer knipperen gaat de richtingaanwijzer dan automatisch terug uit. Koppel je de helm via de ingebouwde Bluetooth module aan je smartphone, dan kan je tijdens je fietstocht muziek beluisteren. Met de centrale knop op de Bling Jet unit pauzeer je de muziek, de pijltjestoetsen naar boven en naar beneden gebruik je om een liedje te selecteren en het volume kan je met twee knoppen op je voorhoofd aanpassen. De muziekkwaliteit is niet die van een Bang & Olufsen systeem (uiteraard niet), maar bij snelheden tot 35 kilometer per uur kan je zelfs bij tegenwind nog prima van de muziek genieten. Ultra handig is dat er niks in je oren zit en je dus nog alle omgevingsgeluid kunt waarnemen. Vanaf de Bling Jet unit kan je al fietsend ook de telefoon beantwoorden. Hierbij versta je via de luidsprekertjes vlak voor je oren perfect wat de persoon aan de andere kant van de lijn zegt, om door de ontvanger goed verstaan te worden moet je vaart minderen of zelfs helemaal stil gaan staan. Vooral bij tegenwind speelt die te sterk in de slecht afgeschermde microfoon zodat je slecht verstaanbaar bent.

Bij de helm hoort een gratis Livall Riding App die jammer genoeg slechts matig uitgewerkt is en op vlak van trainingsgegevens geen enkele meerwaarde biedt bovenop de apps die reeds op de markt zijn. Wel handig is de mogelijkheid om via de Livall Riding App contact te maken met de andere fietsers in je groep zodat je de helm en de Bling Jet unit als walkie-talkies kunt gebruiken. Maar de slimste functie van al is dat je via de Riding App de contactgegevens van een ‘ICE’-persoon (In Case of Emergency) kunt invoeren. Kom je ten val, dan zal de accelerometer die crash detecteren en meteen de LED’s op de helm activeren waarna een SOS-SMS naar je ICE-persoon wordt verstuurd.

Dus, met alle Chinezen maar niet met den dezen? In dit geval maak ik er graag een uitzondering op dat spreekwoord. Voor wedstrijdgebruik is de Livall BH60 niet ideaal want het is nu eenmaal niet de bedoeling dat je in de koers eventjes naar je vrouw belt om je positie in de kopgroep te melden. Maar voor trainingsgebruik is de Livall BH60 een fijne helm die een aantal slimme extra functies biedt. En ook al zitten er hier en daar nog een paar losse eindjes aan (vooral de app is voor verbetering vatbaar), met de BH60 geeft Livall wel aan in welke richting de fietshelm zal evolueren. De helm kan immers een prima onderdeel zijn om een aantal elektronische functies in te centraliseren.

PS.: Misschien nog een tip voor Thomas De Gendt. Als gepatenteerd aanvaller zal hij straks ongetwijfeld het ‘Rodania-deuntje’ van de wagen met de rode vlag missen. Maar als hij een Livall BH60 draagt en dat Rodania-deuntje van op zijn telefoon afspeelt, dan krijgt hij ongetwijfeld weer dat klassieke aanvallersgevoel. Doen, Thomas!

www.havietrading.nl

Check ook ons filmpje op Facebook.

Tags:

Gerelateerde artikels