100% Getest: Look 785 Huez Disc

De jury heeft getest en de stemmen zijn geteld: we zitten in de laatste rechte lijn naar de bekendmaking van de Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! op zaterdag 19 januari op Velofollies. In de twee weken voor de officiële uitreiking van de titel brengen we elke werkdag een test van een deelnemende racefiets die het niet tot de top drie schopte. De derde fiets in de rij komt uit Frankrijk, maar werd door de importeur speciaal voor de Belgische markt aangepast: de Look 785 Huez Disc.

04/01/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: David Stockman

Het Look aanbod racefietsen is netjes in drie groepen opgedeeld: aero, lightweight en endurance waarbij de 785 Huez Disc binnen de groep van de lichtgewicht klimfietsen past. Look introduceerde anderhalf jaar geleden de 785 Huez RS, een belachelijk lichte (5,99 kilo!) en best prijzige fiets (9.999 euro) die we vorige zomer in de Dolomieten testten. De Huez is de iets zwaardere, minder technologisch vooruitstrevende en daardoor betaalbaardere variant en de beide modellen zijn sinds vorig jaar ook met velgremmen en schijfremmen beschikbaar. Het carbon monocoque frame van de 785 Huez Disc weegt in maatje Small 990 gram, de full carbon vork voegt 350 gram toe. In frame en vork worden vier verschillende soorten carbon verwerkt.

Links de 5,99 lichte 785 Huez RS met velgremmen, rechts de 785 Huez met schijfremmen uit de verkiezing 'Racefiets van het Jaar - Powered by Grinta!'.

Drie versies, andere wielen

Look biedt de 785 Huez Disc als complete fiets in drie varianten aan waarbij keuze is uit Shimano Ultegra Di2, Shimano Ultegra en Shimano 105 groepsets. Voor de verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! schreef Look-importeur Action Sports de versie met Shimano Ultegra Di2 aandrijving in, maar dan wel voorzien van een andere wielset. Bij Action Sports beseffen ze immers dat de standaard wielset (Mavic Aksium Elite Disc UST) een beetje onder de maat is voor een fiets als de 785 Huez Disc, vandaar dat ze alle Belgische klanten de mogelijkheid bieden om de fiets meteen bij de aankoop op te waarderen met een paar carbon tubeless ready Zpeed Speed 3.5 wielen. Daarmee komt de prijs van de fiets op 5.499 euro, maar dat is niet het belangrijkste aan de ingreep…

Speed Release

Met een licht slooping bovenbuis, klassieke zadelpenstrop, vloeiende overgang van staande achtervork naar bovenbuis en tapse kop is de Huez eerder klassiek van framevorm. Mooi is het frame wel en de afwerking is tot in de puntjes verzorgd. De vuurrode lak met witte merkstickers is stijlvol, sober en sportief tegelijk, de remkabel die voor de balhoofdbuis loopt kan op termijn wel voor wat lakschade zorgen dus een extra beschermende sticker op de balhoofdbuis kan zeker geen kwaad. Alle kabels en leidingen lopen netjes door het frame en de wielen worden met het Mavic Speed Release systeem in het kader geklemd. Het Speed Release systeem gebruikt in één vorkpoot schroefdraad (zoals bij een steekas) en aan de andere kant een open uitvalpat (zoals bij een klassieke snelspanner) zodat je de voordelen van een steekas (precieze + sterke verbinding tussen wiel en frame) en die van een snelspanner (snel plaatsen van een wiel) krijgt. Anders dan bij een steekas waarbij de as altijd bij het frame blijft, hoort in dit geval de as altijd bij het wiel te blijven. Een heel mooi, handig en innovatief systeem met als enige nadeeltje dat bij geen enkel frame de patten even dik zijn en dat kan een mogelijke oorzaak van problemen zijn.

Ranke carbon zadelpen in functie van meer comfort, de remkabel die langs het balhoofd schuurt kan voor lakschade zorgen.

Van alle markten thuis

Dat de Look Huez 785 Huez Disc het niet tot de top drie van de verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! schopte, heeft de fiets enkel en alleen aan zijn prijs te danken. Want op de rij-eigenschappen van deze Fransoos valt he-le-maal niets af te dingen. Alle juryleden waren na hun testrit bijzonder onder de indruk van het rijgedrag en de allround inzetbaarheid van de Look. Met 7,85 kilo is het niet de lichtste schijfremfiets die je kunt vinden, de term ‘obees’ is anderzijds zwaar overdreven. Wel in tegendeel want bij het accelereren voelt de Huez heel lichtvoetig en reactief aan terwijl hij bliksemsnel én precies stuurt. Wordt de fiets door Look als een klimfiets gepromoot, dan ontdekten we op de testdag dat de 785 Huez Disc veel meer kan dan dat. Want de 785 Huez Disc kan overal uit de voeten. De 52/36 kettingbladen en de 11-28 cassette zorgen sowieso al voor een allround inzetbaarheid en ook de 160 mm remschijf voor en de 140 mm achter zijn perfect gekozen om overal te kunnen gebruiken. Shimano Ultegra Di2 is een garantie voor snel en precies schakelen, de Di2 junction unit werd netjes in de rechter stuurdop verwerkt.

Sportief gas geven, rustig toeren of pittig klimmen: de Look 785 Huez Disc kan het allemaal.

Scoren met comfort

Hoewel de fiets snel accelereert en nog sneller stuurt, is de zithouding niet extreem sportief zodat je de Look ook voor marathonritten en granfondo’s kunt inzetten. Het comfort wordt gewaarborgd door de carbon 27,2 mm zadelpen en het relatief smalle, maar dikke en daardoor heerlijk comfortabele Selle San Marco Monza zadel. Als kers op de comforttaart krijg je er nog een paar soepele Hutchinson Fusion 5 tubeless banden bij die met hun groot karkas (28 mm) op een wat lagere druk gereden kunnen worden en daardoor heel veel trillingen absorberen. Licht genoeg om mee te klimmen, sportief genoeg om granfondo’s mee te rijden en comfortabel genoeg om door de Vlaamse Ardennen mee te knallen dus en nog is de kous niet af. Want de Zpeed Speed 3.5 wielen voegen met hun 35 mm hoge carbon velgen ook nog een scheutje aerodynamica aan het geheel toe.

Conclusie

‘Allround inzetbaar’ wil in veel gevallen jammer genoeg zeggen dat een fiets ongeveer alles kan, maar nergens echt in uitblinkt. Niks van dat bij de Look 785 Huez Disc want mede dankzij de upgrade van de wielen is de Look 785 Huez Disc een fiets die op ongeveer alle terreinen uitblinkt. Van de Looks moet je fan zijn (een eerder ‘gewone’ framebouw gekoppeld aan een uitgesproken kleur) en het totaalpakket komt met een stevig prijskaartje, maar voor de gedreven sportfietser die zich op alle mogelijke terreinen wil uitleven is deze Look 785 Huez Disc een absolute aanrader.

Alle details van de Look 785 Huez Disc vind je hier.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Look 785 Huez Disc
04/01/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Look 785 Huez Disc

De jury heeft getest en de stemmen zijn geteld: we zitten in de laatste rechte lijn naar de bekendmaking van de Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! op zaterdag 19 januari op Velofollies. In de twee weken voor de officiële uitreiking van de titel brengen we elke werkdag een test van een deelnemende racefiets die het niet tot de top drie schopte. De derde fiets in de rij komt uit Frankrijk, maar werd door de importeur speciaal voor de Belgische markt aangepast: de Look 785 Huez Disc.

Getest 100% Getest: Wilier Cento1 Hybrid
07/11/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Wilier Cento1 Hybrid

Wie zich herinnert dat de huidige partij Groen in 1979 als Agalev werd opgericht, is sowieso een potentiële koper van een Wilier Cento1 Hybrid wegens oud genoeg. Agalev was de afkorting van ‘Anders GAan LEVen’ (later werd er ook ‘Anders Gaan Arbeiden, Leven En Vrijen’ van gemaakt, LOL), voor wie op een racefiets met elektrische trapondersteuning rijdt zou ik een nieuwe partij willen oprichten: Agafiets. Van ‘Anders Gaan Fietsen’.