100% Getest: Look Exakt

Een samenwerking tussen de Franse fietsen- en pedaalfabrikant en de Duitse vermogensmeterfabrikant SRM mondde vorig jaar uit in de ontwikkeling van het Look Exakt vermogenspedaal.

16/07/2019 - Tekst: Redactie

Met Grinta! testten we al verschillende (soorten) vermogensmeters, maar nog nooit pedalen met ingewerkte vermogensmeting. De Look Exakt pedalen heb je in drie verschillende uitvoeringen: een set met vermogensmeter op één pedaal, een set met vermogensmeter op beide pedalen of je kan ‘all the way’ gaan met de dubbele meting en het SRM PC8 display. Wij gingen aan de slag met de dubbele meting en het PC8 display.

In de doos

De Look exact pedalen met dubbele meting worden met een volledig pakket aan accessoires geleverd. Hartslagband, tools, laders en schoenplaatjes: alles zit er in. De elektronica bevindt zich volledig in de as van het pedaal en wordt via ANT+ en Bluetooth doorgestuurd naar de PC8 of andere fietscomputers. In eerste instantie wordt het pedaal bij Look gemaakt waarna SRM de elektronica en de rekstaafjes inbouwt.

Opladen van het pedaal gebeurt eenvoudig met de meegeleverde magnetische lader. Je klikt deze in de as van het pedaal (langs de binnenkant van de crank) en de lichtindicator geeft aan wanneer deze volledig opgeladen is. De batterij gaat tot ongeveer honderd uur mee volgens de fabrikant en dat blijkt geen fabeltje. De eerste keer hebben we ruim honderd uur kunnen fietsen zonder deze te moeten opladen. Wanneer de batterij bijna leeg is krijg je op de PC8 een melding dat de batterij in de linker of rechter pedaal best wordt opgeladen.

App er maar op los

Zoals bij nagenoeg elk modern elektronicaproduct hoort er ook bij de Look Ekaxt pedalen een app., makkelijk te downloaden via de app-store of Google play. Eens je de app gedwonload hebt, kan je beginnen aan de installatie en dat liep niet echt van een leien dakje. Je moet immers de pedalen in de crank draaien waarna een spelletje ‘trial and error’ begint. Je moet namelijk de pedalen aanschoeven tot je het blauwe bolletje mooi in lijn hebt met de crank (wijzend naar het bottom bracket). Dan plaats je de inbussleutel (die meegeleverd is) op de crank en dien je met een moersleutel de moer aan te draaien. Via de app moet je dan een kalibratie uitvoeren. Simpel, neen helemaal niet. Je moet met je hand op het pedaal duwen en dan moet het metertje dicht bij 0 liggen. Is dat niet het geval, dan moet je met de moersleutel bijdraaien. Let erop dat het blauwe bolletje aan de binnenkant steeds in lijn blijft van de crank (hiervoor heb je de speciale inbussleutel nodig). Je snapt het al: veel gedoe om dit exact goed te krijgen. Na veel gesukkel is het me toch gelukt en kon ik aan het volgende pedaal beginnen. Niet zo handig dus wanneer je de pedalen vaak van fiets wil wisselen want je moet deze kalibratie telkens opnieuw doen. Een tip voor de montage en kalibratie evenwel: zet de fiets op een indoortrainer, dan staat hij stabiel en kan je tegelijk kracht op het pedaal zetten en bijdraaien met de moersleutel indien nodig.

Klimmen op wattage

De Look Ekaxt pedalen behoren tot het duurdere segment van de vermogensmeters, niet onlogisch als je weet dat het een samenwerking tussen twee Europese bedrijven betreft die ook binnen de Europese Unie produceren. De traditionele cranksets van SRM behoren al jaren tot de top van vermogensmeter en worden door menig professioneel wielrenner gebruikt. Nu ze ook pedalen op de markt gebracht hebben is het high end merk iets toegankelijker geworden en kan je de vermogensmeter op meerdere fietsen gebruiken. Wat betreft de precisie van het vermogen stellen de pedalen allerminst teleur. Na een vergelijking op de indoortrainer merkte ik al snel dat het vermogen zeer nauwkeurig wordt weergegeven en dat ook de verbinding tussen pedalen en PC8 zeer goed is. Tijdens een beklimming van de Passo Pordoi kon ik makkelijk de hele klim op wattage rijden. Dit zorgt ervoor dat je geen seconde over de limiet moet gaan en de klim dus perfect kunt indelen. Hieruit blijkt dat op wattage klimmen net iets interessanter is dan op hartslag. De pedaalset weegt 380 gram (inclusief schoenplaatjes), wat slechts 50 gram meer is dan de Keo 2 Max pedalen van Look. Dit is dan ook het grote voordeel van de pedalen in vergelijking met een crankset. De pedalen zijn IPX6 en IPX7 gecertificeerd wat wil zeggen dat deze ook in zeer slechte weersomstandigheden blijven werken.

Conclusie

De Look Ekaxt pedalen voldoen volledig aan onze verwachtingen. De samenwerking tussen Look en SRM resulteert in kwaliteitsvolle pedalen die zeer nauwkeurig zijn. Het grote nadeel van de pedalen is het prijskaartje want de Exakt dual bundle kost 2.179 euro. De ‘goedkopere’ versies heb je voor 799 of 1.399 euro. Wil je dus voor deze pedalen gaan moet je al diep in de geldbuidel tasten. Je krijgt er natuurlijk wel een SRM product voor in ruil waardoor je nog precieser kan gaan trainen. Blijft natuurlijk de vraag hoe ver je hierzelf wil in gaan. De procedure om de pedalen te kalibreren had eenvoudiger gekund en hou er ook rekening mee dat bij een valpartij de kans op schade aan een pedaal groot is.

Alle details van de pedalen op de sites van Look en SRM.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Focus Izalco MAX Disc 9.9
01/03/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Focus Izalco MAX Disc 9.9

Mocht je onder internationale fietsjournalisten een enquête houden naar de racefietsen waarmee ze het liefst rijden of gereden hebben, dan mag je er zeker van zijn dat de merknaam Focus een aantal keer zal vallen. Toen Focus nog Team Gerolsteiner sponsorde was hun Izalco al een belachelijk goede, allround inzetbare racefiets waarna AG2R - La Mondiale de vederlichte en superstrakke Izalco MAX ter beschikking kreeg. En nu, nu is er de nieuwe Izalco MAX Disc…