100% Getest: Look Kéo 2 Max

Volgens Look – tot nader bericht nog steeds de uitvinder van het moderne klikpedaal – rijdt meer dan één op drie fietsers met pedalen van Look. Toch was het veertien jaar geleden dat ik zelf voor het laatst inklikte in een Look pedaal. Toen de vraag kwam om de nieuwe Kéo 2 Max pedalen te testen, heb ik dan maar toegezegd onder het motto dat enkel gekken nooit van mening veranderen.

11/01/2018 - Tekst: Gilles Bultinck

Ik kan ze me nog zo voor de geest halen, mijn laatste paar trappers van Look, het was de Saeco-editie waar destijds ook Cipollini mee rondtoerde. En wat Mooie Mario gebruikte, dat was zonder twijfel cool! Jammer genoeg was ik geen kampioen, maar een aspirant met een te grote stalen fiets die ik van mijn grootvader had gekregen en moest ik elke cent niet twee, maar drie keer omdraaien. Binnenbandjes werden tot in het oneindige ‘geplakt’ en ook nieuwe schoenplaatjes stonden helemaal onderaan op de prioriteitenlijst. De rest laat zich raden. Een keer uit het pedaal geschoten met een bijna-doodervaring tot gevolg en een afkeer – geheel onterecht als ik er nu over nadenk – voor pedalen van Look.

De nieuwe Kéo 2 Max pedalen komen in twee versies: met een veer van 12 Nm spanning of een 8 Nm exemplaar. Hoewel je vooraf dus moet nadenken over de vraag hoe hard je in je pedalen vastgeklemd wil zitten, beschikking de Kéo 2 Max pedalen wel degelijk over een schroefje om de spanning bij te regelen.

Dankzij het lichte body (een set pedalen inclusief plaatjes en montageschroeven weegt 328 gram) domineert meteen het gevoel dat je als rijder de controle hebt en dat je voet erg stabiel op de pedalen staat. Vergeleken bij de Kéo 2 Max pedalen van de vorige generatie vergrootte het contactoppervlak immers met een kwart, naar vijf vierkante centimeter in totaal. Wielertoeristen die tijdens het fietsen al eens last ondervinden van pijnlijke enkels of voeten – waaronder ikzelf – vinden in het vergrote platform mogelijks wel soelaas. Bij het duwen op de pedalen, wordt de kracht verdeeld over een grotere oppervlakte, waardoor ook de druk op de voeten op een aangename manier verdeeld wordt. Daarom is de Kéo 2 Max absoluut een aanrader voor de comfortzoekers onder ons en positioneert Look deze pedaalset terecht in de categorie ‘Granfondo’.

In- en uitklikken aan verkeerslichten of oversteekplaatsen gaat vlot. Het pedaal bevindt zich steeds in de positie waarin ‘ie verondersteld wordt van zich te bevinden. De soepel draaiende as is hier wellicht niet vreemd aan, met dank aan de nieuwe pedaalas en de veranderde opstelling van de lagers. De oversized ‘Chromoly Plus’ as draait op een kogellager en positioneert onder het pedaalbody een naaldlager. Tussen deze twee lagers plaatst Look nu een conische tussenring om de wrijving te verminderen. Kwam het bij Look-pedalen van vorige generaties nog wel eens voor dat ze na een tijdje heel stroef begonnen te draaien en bij het uitklikken in een vreemde positie bleven staan, dan hadden we daar bij de nieuwe Kéo 2 Max pedalen geen last van.

Na een kleine 1.500 probleemloze testkilometers kan ik niet anders dan tevreden zijn over mijn setje Franse trappers. Het gepiep van de plaatjes door de wrijving met het platform is een vaak gehoord commentaar op de Look pedalen, maar naar mijn ervaring is er weinig verschil met Shimano SPD-SL pedalen. Een aandachtspunt is wel de slijtage van de schoenplaatjes. De rubber uiteinden van de schoenplaatjes zijn niet zo duurzaam en vertonen na 1.500 kilometer al duidelijke slijtagesporen. Gelukkig heeft die slijtage nog geen invloed op de werking van de pedalen en ik vermoed dat de schoenplaatjes nog wel een dikke duizend kilometer mee kunnen alvorens in de gevarenzone te belanden. Maar hou er in ieder geval rekening mee en probeer zo weinig mogelijk op de plaatjes te stappen.

Meer info over de pedalen vind je hier.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Specialized S-Works Tarmac. SAVE THE BEST FOR LAST
31/12/2017 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Specialized S-Works Tarmac. SAVE THE BEST FOR LAST

Bij de overgang van oud naar nieuw hoort vuurwerk en dus gaan we er ook op www.grinta.be met een knaller uit. Tijdens een zomers perskamp in de Verenigde Staten kon Joyce Verdonck al een eerste keer met de Specialized S-Works Tarmac op weg, een bolide die we de voorbije maanden ook uitgebreid op Vlaamse wegen konden testen. Save the best for last dus, of zoals Jeremy Clarkson elke aflevering van Top Gear afrondde: We’re going out with a bombshell. Zoek dekking…