100% Getest: Look X-Track En Rage mtb-pedalen

Het voorbije voorjaar kwam Look met de nieuwe modellen mtb-pedalen X-Track En Rage en X-Track En Rage Plus, bestemd voor enduro- en trailgebruik. Maar het grote platform waarvan deze En Rage’s voorzien zijn, komt ook prima van pas voor crosscountry-gebruik, met andere woorden: voor de toertochten zoals we die hier kennen. We gingen op pad met de X-Track En Rage.

02/11/2018 - Tekst: Roel van Schalen // Foto's: Look Cycle/Roel van Schalen

Mountainbikepedalen zijn er niet in honderdduizend soorten en maten, zoals bijvoorbeeld helmen. Er zijn slechts enkele systemen op de markt, waarvan SPD (Shimano Pedaling Dynamics) het bekendste en meest gebruikte systeem is. Het is zo wijdverbreid dat zelfs Look, met zijn trotse historie van klikpedalen in het race-gebeuren, zijn X-Track-serie SPD-compatibel maakte, in plaats van verder te gaan met het meer dan tien jaar geleden geïntroduceerde eigen systeem Quartz. Geen verkeerde beslissing lijkt ons, want als consument kun je je bestaande SPD-schoenplaatjes blijven gebruiken - wel zo prettig natuurlijk! – en als Look kun je simpelweg meer pedalen verkopen omdat consumenten niet van systeem hoeven te veranderen.

Een groot platform betekent brede ondersteuning en gemakkelijk je pedaal vinden.

Meer ondersteuning

Bij de nieuwe En Rage modellen gaat het duidelijk om meer ondersteuning voor de voet; het grote platform spreekt boekdelen. Vergeleken met het door Look als xc-pedaal ontworpen model X-Track Race hebben de nieuwkomers een grotere contactbreedte, van respectievelijk 63 en 67 mm (En Rage/En Rage Plus) ten opzichte van 60 mm voor de X-Track Race. Dat ondersteunt beter, maar brengt ook extra gewicht in het laatje. Een set En Rage pedalen met schoenplaatjes weegt 465 gram (En Rage Plus: 495 gram) waar de (lichtste) Race-versie 350 gram licht blijft.

De fanatieke xc-rijder gaat wellicht voor het lagere gewicht boven de grotere ondersteuning, maar als je niet kijkt op een paar grammen meer of minder kan het comfortvoordeel van een platform-klikpedaal interessant zijn. Meer contactoppervlak betekent een betere drukverdeling over de schoenzool/voet, wat prettiger is op lange ritten. Het voordeel dat we zelf vooral ondervonden, was dat je voet sneller het pedaal vindt. Bij een standaard, compact SPD-pedaal wil je heel soms nog wel eens over het pedaal glijden bij het haastig inklikken, bij de X-Track En Rage is er zoveel pedaal dat je het eigenlijk niet kunt missen.

Eigen SPD-plaatjes gebruiken

In het begin reden we met de bij het pedaal geleverde Look-schoenplaatjes en vonden we het normaal dat uitklikken een beetje stroef ging. Inklikken verliep wél gedachteloos, maar bij het loskomen moesten we af en toe een hersencel inschakelen om het ontkoppelingsproces te begeleiden. "Kwestie van inslijten", leek ons, de nieuwigheid moest er eerst af. Tot we op een keer een ander paar mtb-schoenen uit de kast visten, omdat ze beter bij de outfit van de dag pasten en bleek dat uitklikken ineens geen punt meer was. De SPD-schoenplaatjes onder de andere schoenen werkten soepeler met de X-Track dan Looks eigen plaatjes. Visuele inspectie van beide types schoenplaatje leerde dat die van Look fracties van millimeters anders gedimensioneerd zijn dan reguliere SPD’s. Nauwelijks waarneembaar met het oog, duidelijk merkbaar aan de voeten.

De En Rage heeft een duurzame aluminium kooi die flinke klappen kan verdragen en het interne gedeelte omvat een glijlager en een dubbele kogellagering met waterbestendige afdichtingen, die de chromoly as soepel doen blijven spinnen. Met modderafvoer is ook rekening gehouden: het veermechanisme is voldoende opengewerkt om aarde, modder en zand geen kans te geven te blijven klitten.

Conclusie

Wie duurzaamheid en/of brede voetondersteuning belangrijker vindt dan een paar grammen gewichtswinst, koopt voor 59,95 euro een set pedalen waar hij geen spijt van zal krijgen. Prettige bijkomstigheid is dat gewoon je huidige SPD-schoenen kunt blijven gebruiken en geen gedoe hebt met het vervangen van de schoenplaatjes. Op voorwaarde dat die niet versleten zijn natuurlijk.

Alle Look MTB-pedalen vind je hier.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Specialized S-Works Tarmac. SAVE THE BEST FOR LAST
31/12/2017 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Specialized S-Works Tarmac. SAVE THE BEST FOR LAST

Bij de overgang van oud naar nieuw hoort vuurwerk en dus gaan we er ook op www.grinta.be met een knaller uit. Tijdens een zomers perskamp in de Verenigde Staten kon Joyce Verdonck al een eerste keer met de Specialized S-Works Tarmac op weg, een bolide die we de voorbije maanden ook uitgebreid op Vlaamse wegen konden testen. Save the best for last dus, of zoals Jeremy Clarkson elke aflevering van Top Gear afrondde: We’re going out with a bombshell. Zoek dekking…

Getest 100% Getest: Gore Bike Wear C5 Gore Windstopper Jersey
27/04/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Gore Bike Wear C5 Gore Windstopper Jersey

Beste Grinta!-lezer, ik moet u bekennen dat ik een beetje van de wijs ben, voornamelijk op vestimentair gebied dan. De voorbije twintig jaar droeg ik bij nagenoeg elke trainingsrit een mouwloos windvestje of had ik het item op zijn minst mee in de achterzak van mijn jack of shirt, maar door de verbeterde kwaliteit van de fietskleding heb ik dat vestje steeds minder nodig… Met dank aan producten van het genre Gore Bike Wear C5…