Deel dit artikel:

100% Getest: Mavic Allroad Pro Carbon SL

Gravel is internationaal aan een flinke opmars bezig en dus springen een pak fietsen-, onderdelen- en accessoirefabrikanten op de kar. Mavic introduceerde in 2015 zijn eerste gravelproducten onder het ‘Allroad’-label en Grinta! kon in een bloedheet Frankrijk de nieuwe Allroad Pro Carbon SL wielset testen.

Niet dat er al veel te klagen viel over het Mavic allroad wielen- en bandenaanbod want de Fransen hadden al vier aluminium wielsets en drie banden in het gamma. Met de Allroad Pro Carbon SL wielset schakelen ze echter een versnelling hoger.

De 700c wielen worden standaard met Mavic banden geleverd.

Groot en smal of klein en breed

Omdat de gravelscene zo uitgebreid is en er binnen dat wereldje verschillende meningen zijn over welke wielmaat nu ideaal is, biedt Mavic de Allroad Pro Carbon SL wielset aan in een 700c en een 650b versie. “Voor de beide varianten gingen we op zoek naar het ideale compromis tussen zijdelingse stijfheid en souplesse in de hoogte want voor wie lange graveltochten maakt is comfort heel belangrijk”, opent Mavic-productontwikkelaar Maxime Brunand de technische presentatie. Om het gewicht naar beneden te halen worden de wielen opgebouwd met carbon velgen. In het geval van de 700c versie is de velg aan de binnenkant gemeten 23 mm breed zodat er banden van 28 tot 45 mm op passen. De 650b carbon velgen meten aan de binnenkant 26 mm zodat je er banden tot 52 mm breedte omheen kunt leggen. Uiteraard zijn de velgen UST, de Mavic code die wijst op de mogelijkheid om de wielen tubeless te gebruiken. “Uiteraard besteedden we extra aandacht aan de duurzaamheid van de carbon velgen want we weten dat de fietsen, wielen en banden het op gravelpaden steeds zwaarder te verduren krijgen. Vandaar dat de opstaande randen van de velgen extra verstevigd zijn om impactschade te voorkomen”, aldus Brunand.

In 650b heeft Mavic geen banden, dus die wielen worden zonder rubber om de velgen verkocht.

Soepel staaltje

Om het comfort te garanderen worden de asymmetrische carbon velgen met stalen spaken verbonden met de naven. “We onderzochten het gebruik van zicral spaken, maar leerden dat we met stalen spaken meer souplesse en dus meer comfort in het wiel kunnen inbouwen”, zegt de Mavic productontwikkelaar daarover. Zowel vooraan als achteraan vind je per wiel 24 spaken terug, vooraan worden die allemaal kruis over twee ingespaakt. Achteraan hanteert Mavic aan de aandrijfzijde een radiaal spaakpatroon, aan de niet-aandrijfzijde is dat ook kruis over twee. Compatibiliteit van producten is ook in de gravelscene een lastig thema, maar op dat vlak heeft Mavic de zaken prima voor mekaar. De voornaaf is compatibel met 12 en 15 millimeter steekassen en snelspanners (altijd met 100 mm inbouwbreedte), de achternaaf is er in 12×142 en 12×135 met de mogelijkheid om ook snelspanners te gebruiken.

Elke 9° raak

De ID360 cassettebody werkt met een ratchet systeem van twee keer veertig tanden en slechts één veer waardoor je elke 9° een aangrijpingspunt van de cassettebody hebt. Die body is trouwens compatibel met Shimano, Sram XD-R en Campagnolo zodat je de wielen met elke mogelijke aandrijving kunt combineren. De achteras heeft een diameter van 17 mm voor meer sterkte en de vier grote lagers moeten bijdragen tot de duurzaamheid. In de body zit een rubber demper die het geluid van de naaf binnen de perken houdt. Brunand omschrijft het zelf als ‘niet te luid en niet te stil’, een diplomatische Fransman dus.

Kwanta weegta en kwanta kosta?

De 650b variant van de wielset weegt 1.550 gram, de 700c versie komt volgens Mavic op 1.445 gram. De 700c versie wordt voor 2.000 euro geleverd met een paar Yksion Elite Allroad banden van 35 mm of een stel Yksion Elite Allroad XL rubbers van 40 mm breedte. In 650b heeft Mavic geen banden, dus de Allroad Pro Carbon SL wielset wordt in die variant zonder banden geleverd voor 1.900 euro.

Lomp doen mag

Voor de presentatie van de nieuwe wielen werden de journalisten gevraagd om hun eigen gravelbike mee te brengen naar de Aveyron. Best slim van Mavic want wielen moet je op een bekend platform testen, pas dan kan je de prestaties van de wielen vergelijken met de standaard wielen. Qua looks gaat mijn Rose Backroad er zeker niet op achteruit als de Allroad Pro Carbon SL wielen er in zitten want de Mavics zijn pico bello afgewerkt en zien er ook heel stijlvol uit. (Wat trouwens ook wel mag voor een wielset van 2.000 euro.) De eerste paar kilometers rijden we over glooiende verharde wegen en vallen de stijfheid van de wielset en het lage gewicht op. Lomp naast de fiets gaan hangen resulteert niet in aanlopende remschijven en met het lage roterende gewicht komen de wielen bergop vlot op tempo.

Boerenverstand

Als we de verharde weg achter ons laten en een paar pittige klimmetjes op zware steenslagpaden aansnijden, blijven de indrukken van licht en stijf aan boord. Offroad is de juiste bandenspanning van cruciaal belang en daarvoor heeft Mavic een app ontwikkeld. Installeer je My Mavic op je telefoon, dan kan je daar 37 parameters (soort velg, soort band, tubeless of niet, fietsersgewicht, ondergrond,…) invoeren waarna er hocus-pocus-pats een aanbevolen bandenspanning uitkomt. Dat vind ik allemaal leuk en aardig, maar met een dikke duim, wat boerenverstand en een kwart eeuw fietservaring kom ik ook een heel eind…

Rake klappen

Niet iedereen van het 25 man sterke peloton journalisten heeft even veel geluk tijdens de rit want er vallen toch een paar lekke banden te noteren. Al moet daar meteen bij gezegd dat de gravelbikes het in de Aveyron zwaar te verduren krijgen. De afdalingen zijn niet te technisch waardoor de snelheid flink omhoog gaat. Als je dan aan veertig-vijftig per uur bergaf een grote steen of put niet meer kunt ontwijken, is de impact enorm want op de gravelbike zit geen vering om de grootste klappen weg te vlakken. Hoewel ik er met mijn Nederlandse collega Rob zowel bergop als bergaf flink de vaart in hou geven de wielen geen krimp en de grip van de Yksion Elite Allroad XL banden is uitmuntend. Bergop is er meer dan genoeg tractie voorhanden op het losse grind en in snelle bochten heeft de voorband niet de vervelende neiging om naar buiten te dribbelen. Prima rubbers dus. Vraag mij trouwens niet naar de bandenspanning. Standaard was ze te hoog waarna ik wat lucht uit de banden liet ontsnappen en de finetuning met de dikke duim deed… Na twee dagen van intensief gravel rijden op een ondergrond die het materiaal bijzonder zwaar belastte viel er -naast het handvol lekke banden- slechts één echt technisch probleem te noteren, al werd de kapotte spaak in het achterwiel van een Nederlandse collega veroorzaakt door een slecht afgestelde achterderailleur.

Conclusie

Dus, moet je ze hebben of niet, die Mavic Allroad Pro Carbon SL wielen? Tja, met je hart zeg je uiteraard meteen ‘ja’ want de wielen bollen enorm soepel, de bouwkwaliteit is top en ze zien er ook übercool uit. Maar 2.000 euro voor een paar wieltjes is natuurlijk wel een smak geld, zeker als je er lomp mee aan het gravelen gaat. Waarna je na overleg met je verstand, je vrouw en je bankier misschien toch overstapt op de Allroad Pro UST Disc wielen. Die kosten ‘slechts’ 1.000 euro en wegen amper 150 gram meer. Aan jou de keuze om je hart dan wel je verstand te volgen…

Alle details van de wielset vind je hier.

Outfit Check

Helm: Mavic Ksyrium Pro MIPS

Bril: Uvex Sportstyle 706 CV VM

Shirt: Mavic Allroad Jersey

Broek: Mavic Allroad Bib Shorts

Schoenen: Mavic Allroad Pro