100% Getest: Mavic Comete Ultimate

Drie damesspecifieke racehelmen heeft het Franse Mavic in het aanbod en zes exemplaren werden ontwikkeld om door heren gedragen te worden. De Comete Ultimate is de topper in het gamma herenhelmen en die hebben we 100% getest.

25/02/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: David Stockman, Michaël Salens, Mavic

In wit, zwart of een combinatie van Mavic’s huiskleuren geel/zwart kost de Comete Ultimate 250 euro. Voor twintig euro extra is deze helm ook met MIPS verkrijgbaar, maar wij testten de helm zonder het Zweedse innovatieve systeem.

Goed te zien op de rechter foto: de horizontale carbon lamel die de grote luchtuitlaten verstevigt.

Model met geschiedenis

De modelnaam Comete dook voor het eerst in de Mavic-catalogus op als naam van een dicht achterwiel voor tijdritten en gebruik op de wielerbaan. Inmiddels is de term ‘Comete’ een overkoepelend begrip geworden waar Mavic verschillende aeroproducten mee aanduidt. Het Comete dicht achterwiel bestaat nog steeds, maar ondertussen zijn er ook Comete wielen met hoge carbon velgen, Comete schoenen en dus ook een Comete helm die zowel met als zonder MIPS beschikbaar is. Net zoals dat voor wielen en complete fietsen geldt, is aero niet langer een synoniem van ‘zwaar’ want hoewel de Comete Ultimate helm ontwikkeld werd met aandacht voor een prima luchtgeleiding weegt de helm niet meer dan 215 gram. En dat is een prestatie op zich. Uiteraard moet een fietshelm veilig zijn en om het evenwicht te vinden tussen een laag gewicht, voldoende comfort en veel bescherming trok Mavic alle registers open. Zo is de helm gemaakt met EPS-4D, een polystyreen dat tot dertig procent meer impact kan absorberen dan een klassieke EPS-soort waardoor er uiteindelijk minder materiaal nodig is om een veilige helm te maken. Om te voorkomen dat de helm achteraan te broos zou worden omdat daar twee gigantische ‘luchtuitlaten’ werden gecreëerd, versterkte Mavic die zone door er een brede carbon lamel in te verwerken.

Autofit

De binnenomtrek van de helm aan je hoofdomtrek aanpassen doe je met een draaischijf achterop de helm, om de hoogtepositie aan te passen moet je het retention system jammer genoeg wel los klikken. Er zijn in de hoogte drie posities voorzien. Het eerste wat opvalt als je de helm opzet is het ‘Autofit’ systeem van de kinriempjes. Dit Autofit systeem houdt in dat in de helm één lange riem zit verwerkt. Die loopt van links voor naar achter en komt dan helemaal terug naar rechts vooraan. Op de plaatsen waar de riem tegen het hoofd aan ligt, is hij niet vlak maar tot een soort van veter samengenomen. Omdat die riem helemaal rond je hoofd loopt hoef je die niet aan te passen, de twee kinriempjes zijn links en rechts op de lange riem gemonteerd. Klinkt ingewikkeld, maar blijkt in werkelijkheid een geniaal eenvoudig systeem dat ook perfect functioneert want de riempjes zorgen nooit voor hinder. Het enige waar je moet op letten als je de helm opzet is dat de riem achteraan mooi ‘achter’ het retention system ligt. Is dat niet het geval, dan lijkt het alsof de kinriempjes veel te kort zijn, wat in werkelijkheid helemaal niet het geval is.

Steunpunten

Het tweede opvallende aan de Mavic Comete Ultimate helm is de beperkte hoeveelheid voering waardoor de helm slechts op een beperkt aantal punten contact maakt met je hoofd. Zeker op de kruin is het minimalisme troef want daar rust de helm slechts op tien kleine stukjes schuimrubber. De 37.5 voering voorin de helm zit met kleine reepjes klittenband vast en is uitneembaar om te wassen, de tien schuimrubber doppen bovenop de kruin zijn jammer genoeg niet uitneembaar om ze schoon te maken. Ondanks het beperkte aantal ‘steunpunten’ is er van druk hoegenaamd geen sprake en het voordeel van deze structuur is dat er meer rijwind door de helm en over je hoofd kan worden geleid. De pasvorm is vrij allround, al zal de Comete Ultimate mensen met een iets meer eivormig hoofd het best passen. Onderaan de twee buitenste frontale ventilatiesleuven zijn twee geribde stukken zacht rubber aangebracht zodat je daar veilig een fietsbril kunt parkeren.

Cool in het kwadraat

Dankzij alle bovenstaande snufjes en de voortreffelijke pasvorm is het draagcomfort van de Mavic Comete Ultimate hoog, al maakt de helm nog het meest van al indruk met zijn ventilatie. Ook op de warme wielerbaan bereikte ons hoofd deze winter het kookpunt niet, met dank aan de Mavic Comete Ultimate. 250 euro is niet goedkoop, al koop je daarvoor wel een prima afgewerkt product en helmen van 300 euro en meer zijn tegenwoordig geen uitzondering meer. Handig is dat Mavic een Crash Replacement Programme runt zodat je na een val je helm met een korting van veertig procent kunt vervangen. De helm wordt geleverd met een chique opbergtas, andere extraatjes zoals dikkere/dunnere voering of een integreerbaar petje zijn er niet.

Alle details over de helm vind je hier.

Het filmpje vind je hieronder, in het Frans (zonder ondertitels).

Tags:

Gerelateerde artikels