100% Getest: Merida Reacto Disc 7000-E

Nu het profpeloton zich in de Tour Down Under terug op gang heeft getrokken, zullen de renners van Bahrain-Merida zich weer volop in de debatten mengen. Voor de vlakke ritten kiezen de toppers consequent voor de Reacto aeroracer waarvan Merida Benelux besliste om de Reacto Disc 7000-E in te sturen voor de verkiezing van de Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!.

14/01/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: David Stockman

Nadat stijfheid en een laag gewicht een hele tijd de modewoorden waren in fietsland, wordt er tegenwoordig veel meer over comfort en aerodynamica gesproken. Ook Merida probeert die twee eigenschappen in de Reacto Disc 7000-E samen te brengen. Vergeleken bij de pure aeroracers uit deze verkiezing (de Trek Madone SLR6 Disc, Cannondale SystemSix…) heeft de Merida weliswaar ook een aerodynamisch verfijnd frame (ranke frontale kop, geïntegreerde kabels, aero zadelpen, uitsparing in de zitbuis voor het achterwiel), tegelijk merk je ook meteen dat de Reacto Disc 7000-E in een lagere prijsklasse speelt. Voor 3.999 euro moet je realistische verwachtingen hebben (zeker niet als de fiets al is voorzien van de Shimano Ultegra Di2 derailleurs), vandaar de gewone cockpit (dus geen geïntegreerde stuur/stuurpen unit) en de Fulcrum Racing 400DB wielset met 35 millimeter hoge aluminium velgen. De combinatie van een aero frame met een ‘normale’ opbouw leidt hier en daar tot wat visuele onvolmaaktheden, zoals de spacers op de bovenbuis die niet mooi op de klassieke stuurpen aansluiten. De rammelende remleiding voor het stuur moeten we jammer genoeg in de rubriek ‘slordigheidjes’ onderbrengen en de Shimano Di2 junction unit die onder de stuurpen is ook niet langer de mooiste oplossing.

Coole schijf

Visueel lijkt de Reacto Disc 7000-E een kopie van de Reacto Disc Team-E die de renners van Bahrain-Merida gebruiken, maar die schijn bedriegt. Want het pure koersframe is een CF4 carbonframe terwijl het kader van de Reacto Disc 7000-E een iets zwaardere CF2 is. Ook de geometrie verschilt, vooral wat de hoogte van de balhoofdbuis betreft. Omwille van dat iets zwaardere frame en de niet bepaald lichte wielset (net geen 1.700 gram voor het paar) klokt de Merida Reacto Disc 7000-E af op 8,36 kilogram. Geen pluimgewicht dus, maar uit de test van de Trek Madone SLR6 Disc bleek al dat moderne aerofietsen het allemaal niet gemakkelijk hebben om ook op de weegschaal goed te scoren. Het Reacto frame is overduidelijk geen dertien-in-een-dozijntje want kader en vork werden 100% door Merida ontwikkeld. De aluminium koelers die Merida tussen de remklauw en de carbon vorkpoot en liggende achtervork plaatst is een heel slimme en efficiënte manier om enerzijds extra koelwind naar de remklauwen en schijven te leiden en anderzijds om te voorkomen dat de warmte van de remmen het carbon aantast. Waarom Merida dan achteraan nog een 160 mm remschijf monteert is ons een raadsel, het neigt een beetje naar overkill.

De Di2 stekkerdoos hangt nog onder de stuurpen, de koelers tussen remklauw en vorkpoot zijn slim gevonden.

Ultegra met hier en daar wat anders

Uiteraard is de Shimano Ultegra Di2 derailleurset een belangrijke troef voor deze fiets, maar om onder de grens van de vierduizend euro te blijven moest Merida toch ook hier en daar toegevingen doen. Vandaar de Fulcrum Racing 400DB wielset met de budgetvriendelijke Continental Grand Sport banden en de 11-30 cassette uit de Shimano 105-groep. De ketting is een KMC X11 exemplaar, het FSA Energy crankstel is een twijfelgevalletje. Want aan de ene kant is het jammer dat Merida niet voor een volledige Shimano Ultegra onderdelengroep kiest, anderzijds is het FSA crankstel qua pure winkelwaarde meer waard dan een Shimano Ultegra crankstel. Stuur en stuurpen zijn aluminium Merida exemplaren, het zadel is een Prologo Zero II.

De zadelpen verricht wonderen, het FSA Energy crankstel is een twijfelgevalletje.

Betere daler dan klimmer

Voor een aeroracer scoorde de Merida op vlak van comfort ondanks de wat stugge banden bij alle testers ruim boven het gemiddelde, met dank vooral aan de elastomeer in de Merida Expert CX Aero Carbon zadelpen. Het frame is lekker strak zodat je al je ledematen in de strijd kunt gooien om de sprint naar het volgende plaatsnaambordje te winnen. De stabiliteit van de fiets is overtuigend en wel in die mate dat één van de testers “dit is van alle vijftien de deelnemende fietsen de beste om mee te dalen” neerschreef op zijn evaluatieformulier. Jammer genoeg kan de Reacto Disc 7000-E die topnotering niet doortrekken bij het klimmen en op vals plat want deze fiets smeekt simpelweg om een lichtere wielset met hoogwaardiger banden. Op vlakke weg is de Reacto een stoomtrein die zijn gelijke niet kent want eens op tempo is er geen houden meer aan. Loopt de weg echter constant op en af, dan moet er flink geschakeld worden om de gang er in te houden. Gelukkig kan je dan terugvallen op de sublieme Shimano Ultegra Di2 derailleurs. Ook de remwerking is top, zelfs op de non-series remschijven.

Lang rechtdoor aan een egaal, strak tempo ligt de Merida Reacto Disc 7000-E beter dan constant optrekken na de bocht.

Conclusie

3.999 euro voor een carbon aeroracer met Shimano Ultegra Di2 is een correcte prijs, tenminste als je weet wat je van deze fiets kunt verwachten. Wil je er criteriums mee gaan rijden (wat op basis van zijn looks geen vreemde gedachte zou zijn), dan ben je bij de Reacto Disc 7000-E aan het verkeerde adres. Voor dat gebruik zal je immers de wielset moeten vervangen door een stel lichtere wielen, soepeler banden monteren en een cassette met een minder ruime spreiding plaatsen. Voor het pure wedstrijdgebruik zal de Reacto Disc 8000-E met zijn agressiever getekend CF4 frame en carbon wielset de betere optie zijn, al moet je dan wel al 6.399 euro uit je spaarvarken knijpen. Ben je iemand die wekelijks een paar keer langs de Schelde van Oudenaarde naar Zwijnaarde en weer terug vlamt, dan zal de Reacto Disc 7000-E wel een fijne gezel zijn. En de ellendige boomwortels zal je door het prima comfort van de Merida niet eens voelen.

Alle details van de Merida Reacto Disc 7000-E op de website van Merida.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Rose Backroad Ultegra. Op alle paden thuis
30/10/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Rose Backroad Ultegra. Op alle paden thuis

Met de Xeon Disc had Rose al een belachelijk goede carbon crossfiets met schijfremmen in het gamma die de Duitsers met een paar kunstgrepen (stuurtje, bandjes, aandrijving) ook in gravelversie aanboden. De nieuwe Backroad schuiven ze in de eerste plaats als een gravelbike naar voor, al is hij met een reeks gelijkaardige aanpassingen ook als crossfiets te koop. “Hmm, dat vraagt om een stevige test”, dachten we…