100% Getest: Merida Reacto Disc LTD

Omdat Merida in 2020 vol inzet op de E-bikes, moeten de racefietsen (de Scultura allrounder, de Warp tijdritfiets en de Reacto aeromachine) een jaartje op updates wachten. Net zoals vorig jaar stuurde Merida een Reacto aeroracer in voor de verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!, al kwam de Taiwanees dit jaar veel beter uit de verf.

14/01/2020 - Tekst: Redactie // Foto's: David Stockman

Vorig jaar nam Merida deel aan de verkiezing met de Reacto Disc 7000-E, een fiets die vorig jaar 3.999 euro kostte en nog steeds aan hetzelfde tarief wordt aangeboden. Al merk je ook aan die fiets meteen dat Merida de verhouding prijs/kwaliteit van zijn fietsen in het afgelopen modeljaar flink wist op te krikken. Want kocht je de Reacto Disc 7000-E voor 3.999 euro vorig jaar met een wat pover FSA-crankstel, non-series Shimano remschijven en een lelijke Di2 junction box onder de stuurpen, dan krijg je voor je 3.999 euro dit jaar beduidend meer fiets. Want nu wordt de Shimano Ultegra Di2 groep inclusief het Ultegra crankstel en de remschijven gemonteerd en de junction box zit netjes in de rechter stuurdop. En toch blijf je een rund als je voor de Reacto Disc 7000-E gaat want de Reacto Disc LTD heeft voor slechts driehonderd euro extra een pak meer-waarde in de aanbieding.

Foto rechts: de Reacto Disc 7000-E voor modeljaar 2020.

Van CF2 en CF4

Het frame van de Reacto Disc LTD is hetzelfde als dat van de Reacto Disc 7000-E en het frame lijkt heel erg op dat van de duurste Reacto’s waar je vlotjes 9.499 euro voor betaalt. Schijn bedriegt evenwel want de duurste Reacto’s worden opgebouwd met het CF4 frame dat een hoogwaardigere carbonmix koppelt aan een agressievere, wedstrijdgerichte geometrie. En dat laatste verschil met het CF2 platform dat Merida voor de budgetvriendelijkere Reacto’s gebruikt is niet te verwaarlozen. Zo heeft een CF4 raceframe in maat 56 cm een 172 mm hoge balhoofdbuis terwijl het eerder recreatieve CF2 frame in dezelfde maat een balhoofd van 197 mm heeft zitten. Dat is dus een forse 27 mm verschil.

Foto links: de Reacto Disc LTD.

Visueel valt er op de Reacto Disc LTD niet veel aan te merken. De lelijke Di2 junction box die vorig jaar nog onder de stuurpen hing verhuisde naar de rechter stuurdop en de lijnen van het frame zijn nog steeds strak en clean. Rond stuur en balhoofd hangen wel nog wat kabels en leidingen, maar dat visuele issue zal Merida pas van tafel kunnen vegen als er een nieuwe update van het Reacto platform komt. Met de bijna complete Shimano Ultegra Di2 groep er op oogt de fiets al een pak kwalitatiever dan de Reacto Disc 7000-E van vorig jaar, enkel wat de ketting (KMC X11) en de cassette (Shimano 105) betreft, wijkt Merida van de Ultegra afwerking af.

Dat loopt op (nieuwe) wieltjes

De Reynolds AR58 carbon wielen geven de looks van de fiets een extra boost, de witte, horizontale streep die van de voorvelg, over de vorkvork en de onderbuis tot aan de zitbuis wordt doorgetrokken is een heel chique detail. De 25 mm brede Maxxis High Road bandjes om de velgen zijn voor Laaglanders vrij onbekende rubbers, wat de remmen aangaat blijft Merida kiezen voor een wel heel ruim bemeten combinatie van een 160 mm remschijf voor én achter. De aluminium profielen die Merida op de linker liggende achtervork en de linker vorkpoot monteert helpen om extra verkoelende rijwind naar de remklauwen te leiden en isoleert de hitte die van de remmen komt voor ze het carbon van frame en vork kan bereiken. De 8,25 kilogram die de Merida Reacto Disc LTD op de weegschaal zet is naar aeronormen OK, maar tegelijk ook niet spectaculair. Dat Merida onder het merkeigen zadel een multitool monteert is een nuttig extraatje, net als het knipperlichtje dat in de zadelpen zit. Wel jammer dat het lichtje in kwestie nog met een klassiek AAA-batterijtje wordt gevoed, een USB-oplaadbaar accuutje was hier een échte meerwaarde geweest.

Nog flink wat kabels rond het balhoofd. Een lampje in de zadelpen en een multitool onder het zadel. 160 mm remschijven voor en achter met disc coolers.

Stabiel en snel

Doet de Reacto Disc LTD er op vlak van looks en afwerking een stevige schep bij vergeleken bij de Reacto Disc 7000-E, dan tillen de extraatjes ook het rijgedrag naar een hoger niveau. De Reacto Disc LTD is nog altijd een ultra stabiele aeroracer waarop je urenlang aan hoge snelheid langs een kanaal kachelt en die heel voorspelbaar daalt. Niet de scherpste of snelste stuurfiets van het pak, maar tegelijk ook zeker geen dweil die je door elke bocht moet wringen. De Shimano Ultegra Di2 aandrijving is en blijft subliem, de 52/36 kettingbladen en 11-30 cassette zijn ruim genoeg om de Reacto op uiteinlopend terrein in te zetten. Liet de Reacto Disc 7000-E vorig jaar vooral steken vallen op licht hellende stroken waar je flink wat moeite moest doen om de gang er in te houden, dan presteert de Reacto Disc LTD op die stroken beduidend beter. Met dank aan de lichtere en kwalitatievere wielen.

Conclusie

Als we nog een laatste keer de vergelijking maken met de Reacto Disc 7000-E die Merida vorig jaar instuurde voor de verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!, dan is de Reacto Disc LTD voor de luttele driehonderd euro extra een compleet andere en véél betere fiets. OK, de afwerking had hier en daar nog een tikkeltje beter gekund (USB-oplaadbaar lampje in de zadelpen en er lag nog een kabel te rammelen in het frame), maar als allround inzetbare racefiets met aero looks is de Reacto Disc LTD voor heel veel wielertoeristen een fiets die de overweging minstens waard is. Want met de bijna complete Shimano Ultegra Di2 aandrijving en de Reynolds AR58 carbon wielen is de fiets nu sowieso meer waard en als je de Reacto Disc LTD over een jaar of drie zou verkopen, dan zal de restwaarde om die reden ook een stuk hoger liggen. Een volbloed racefiets is de Reacto Disc LTD niet, wil je koersen rijden op een Merida Reacto dan moet je 6.499 euro van je bankrekening halen voor een Reacto disc 8000-E.

Alle details van de Merida Reacto Disc LTD vind je hier.

Tags:

Gerelateerde artikels