100% Getest: Merida Reacto Track 500

Met de verkoop van baanfietsen zal je als fietsfabrikant geen fortuin verdienen (de doelgroep is en blijft immers klein en baanfietsen slijten amper zodat ze jarenlang meegaan), maar als je géén baanfiets in je aanbod hebt dan hoor je er toch ook niet helemaal bij. Merida heeft de Reacto Track 500 in de catalogus en met die aluminium baanfiets trokken we naar het houten ovaal van het Vlaams Wielercentrum Eddy Merckx in Gent.

17/12/2018 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Michaël Salens

First things first: de Merida Reacto Track 500 kost 899 euro en is daarmee een potentieel interessante fiets voor wie in de winter occasioneel op de wielerbaan traint. Stel dat je per baantraining een eurootje of tien kwijt bent aan de huur van een fiets, dan is die 899 euro geen onoverkomenlijk probleem. Want met je pistefiets kan je thuis ook perfect je indoor trainingen doen en je eigen fiets hebben met jouw pedalen, jouw zadel en jouw stuur zorgt er voor dat je bij elke baantraining sneller het goede gevoel te pakken hebt.

Gifkikker

De basis van de 7,65 kilo zware/lichte Reacto 500 Track is een aluminium frame met agressieve buisvormen en forse lasnaden. De knik in de bovenbuis is opmerkelijk, de aero carbon zadelpen wordt met een interne wig in het frame geklemd en de zitbuis is een beetje uitgezaagd om het achterwiel voldoende ruimte te bieden. De staande achtervork is laag aangezet, de schuifpat is van een handig stelwiel voorzien om de positie van het achterwiel te bepalen (essentieel bij een baanfiets om de juiste spanning op de ketting te krijgen). Het gifgroen geeft de Reacto Track 500 een agressieve uitstraling  en het lijkt alsof ook de geometrie bijzonder agressief is. Want de bovenbuis loopt richting balhoofdbuis wel een tikkeltje naar beneden, al wordt je brein hier een beetje in het ootje genomen. Bovenaan op de balhoofdbuis en bovenbuis zit immers nog een streepje zwarte lak waardoor de balhoofdbuis nog lager lijkt, maar dat is in werkelijkheid dus niet zo.

Omkeerbare achternaaf, interne klemming van de carbon aero zadelpen en nok voor een voorrem.

In the mix

Wat de onderdelenmix betreft probeert Merida een oplossing te vinden voor meerdere vraagstukken. In de eerste plaats is het aanbod onderdelen voor baanfietsen sowieso al beperkt, net omdat de markt klein is en niet elke onderdelenfabrikant de noodzaak ziet om specifieke baanonderdelen te ontwikkelen. Daarnaast is de verkoopprijs belangrijk zodat je geen top-top-top onderdelen mag verwachten op een fiets die onder de negenhonderd euro blijft. Last but not least probeert Merida de fiets met de gekozen onderdelen bruikbaar te maken voor baanrenners en hipsters die op de openbare weg met een fixie willen rijden. Om die reden zit er in de kroon van de carbon vork een gat voor de montage van een voorrem en om diezelfde reden gebruikt Merida Expert CX velgen met remrand.

Overstuur

De eerste paar rondjes op de wielerbaan vallen jammer genoeg tegen, al is de schuldige heel snel gevonden. Het Merida Expert FX stuur heeft een diepe drop en anders dan bij een klassiek baanstuur zit er veel flare op. Concreet: bovenaan is het stuur heel smal terwijl de stuuruiteinden uitwaaieren waardoor je met de handen onder in de beugel een heel breed stuur vast hebt. Met de handen bovenop het stuur heb je niet veel controle want je kan enkel met je knuisten vlak langs de stuurpen rijden, een positie met de handen op de ‘denkbeeldige’ remgrepen is onmogelijk omdat het stuur daar al naar buiten knikt. Met de handen onder in de beugel is de Reacto Track 500 dan weer bijzonder nerveus. Je krijgt daar immers door de diepe drop (te) veel gewicht op het voorwiel en het brede stuur levert te veel hefboom zodat één pink verleggen al volstaat om de fiets van richting te doen veranderen. Al na tien rondjes verlaat ik de wielerbaan en wissel het stuur voor een klassiek pistestuur.

Met een klassiek pistestuur rijdt de Merida een stuk neutraler.

Middenweg

De gevolgen op het rijgedrag van de fiets zijn groot. Met het klassieke stuur er op loopt de Merida een stuk rustiger en stuurt hij veel neutraler. De zithouding is lang niet zo agressief als je zou verwachten en je rijdt probleemloos veertig rondjes op de blauwe lijn zonder dat je twee latjes hoger of lager de bocht uitkomt. De acceleraties zijn prima en de stuureigenschappen vinden een mooie gulden middenweg tussen agressief en lui: allround dus. Laat je het tempo in de bocht wat zakken, dan zullen de 23 mm brede Maxxis Dolomites bandjes al snel een beetje beginnen doorzakken. De bandjes zijn immers vrij stug en er zit veel profiel op, dat laatste heb je op een wielerbaan uiteraard niet nodig. Het comfort van het Merida Comp SL zadel valt mee, de looks zijn een beetje mager.

Crankstel met 172,5 mm traparmen en 46T kettingblad. De bovenbuis helt minder af dan het lakwerk doet vermoeden.

Vaste aandrijving, twee keuzes

Voor de aandrijving koppelt Merida een FSA Vero Track crankstel aan een 15T kroontje. Het achterwiel is omkeerbaar zodat je aan de beide zijden van de Joytech achternaaf een kroontje kunt monteren. Handig voor wie op de wielerbaan verschillende disciplines rijdt (kroontje kleiner voor een koppelkoers, kroontje zwaarder om achter de brommer te trainen/koersen) of voor wie op korte en lange wielerbanen rijdt. Aan één van de twee naafkanten een vrijwiel voorzien was voor de singlespeed-rijders op de openbare weg een meerwaarde geweest want niet elke hipster wel fixie rijden. De 46x15 aandrijving op de Reacto Track 500 resulteert in 6,43 meter per omwenteling en voor een wielerbaan van tweehonderd meter of meer is dat redelijk klein. Baanrenners zullen ook moeite hebben om zich aan te passen aan de lengte van de cranks. 172,5 mm zorgt wel voor veel hefboom om meters te maken (wat dus beter tot zijn recht komt met een grotere versnelling op een langere wielerbaan), een korte crank (165 mm) geniet echter de voorkeur van bijna alle baanfietsers omdat zo’n korte crank sneller draait en de beensnelheid van de pistier ten goede komt.

Conclusie

De basis van de Reacto Track 500 is prima en de kleur vind ik super, eindelijk eens wat anders dan saai zwart met een rood, wit of geel accentje. Het frame zal qua looks niet iedereen kunnen bekoren, op de rijeigenschappen van het aluminium kader valt weinig of niks te zeggen. Dat laatste geldt niet voor de onderdelenmix. Voor 899 euro heeft Merida immers een baanfiets samengesteld die ook op de openbare weg als fixie kan worden gebruikt en om dat dubbel gebruik mogelijk te maken zijn voor de onderdelenmix compromissen gezocht. Het stuur is een miskleun, maar dat vervang je voor een eurootje of veertig door een stuur dat wel goed in de hand ligt. Blijf je op de wielerbaan, dan zal je de banden ook wisselen. Of je met de overbrengingsverhouding en de cranks aan de slag gaat, zal afhangen van op welke wielerbaan je het meeste rijdt en wat voor type fietser je bent. Een stoemper zal gemakkelijker aan de 172,5 mm cranks kunnen wennen dan een pedaleur de charme. Wil je het frame liever zelf volgens jouw voorkeuren opbouwen, informeer dan naar de voorwaarden bij je Merida dealer.

Alle info over de Merida Reacto Track 500 vind je hier.

Outfit check

Helm: Smith Network MIPS - Bril: Rudy Project Defender - Shirt: Assos SS. Cape Epic XC Jersey - Broek: Pearl Izumi Pro Pursuit - Sokken: Moose Schoenen: Specialized S-Works Road 7 - Handschoenen: Bontrager Classique (niet langer in Europa verkrijgbaar)

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Merida Reacto Track 500
17/12/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Merida Reacto Track 500

Met de verkoop van baanfietsen zal je als fietsfabrikant geen fortuin verdienen (de doelgroep is en blijft immers klein en baanfietsen slijten amper zodat ze jarenlang meegaan), maar als je géén baanfiets in je aanbod hebt dan hoor je er toch ook niet helemaal bij. Merida heeft de Reacto Track 500 in de catalogus en met die aluminium baanfiets trokken we naar het houten ovaal van het Vlaams Wielercentrum Eddy Merckx in Gent.

Getest 100% Getest: Cannondale SuperSix EVO
28/06/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Cannondale SuperSix EVO

Cannondale is de jongste tijd met een redelijk indrukwekkend offensief bezig want zowat in alle sectoren van mountainbike over E-bike, gravel en race kwamen ze de voorbije maanden met interessante nieuwe fietsen. Zo testten we vorig jaar de nieuwe F-Si hardtail mountainbike met de opmerkelijke Lefty-vork, recent gingen we met de Topstone Carbon gravelracer met achtervering aan de slag en op 8 juli kunnen we hier nog een nieuwe Cannondale racefiets presenteren. Maar deze keer draait het hier allemaal om de SuperSix EVO, een fiets die om een update smeekte.