100% Getest: Merida Scultura Disc 5000

Drie jaar geleden werd de Scultura 5000 uitgeroepen tot ‘Racefiets van het Jaar’. Voor deze lange duurtest schoven de Taiwanezen de 2020-versie van die laureaat onder onze bips. Ondertussen is er aan het frame en de afmontage in essentie weinig veranderd. Deze endurance-fiets is er nog steeds voor wielertoeristen die langere tochten in alle comfort willen afwerken én daar geen megabudget voor overhebben. Al schoot de prijs wel een flink stuk de hoogte in: van 1.999 euro in 2017 naar 2.499 euro vandaag. Wij fietsten zo’n 1.500 kilometer met de Merida op variabel terrein én in variabel winterweer, om te ontdekken of de Scultura Disc 5000 dat extra paarse bankbiljet waard is.

04/02/2020 - Tekst: Bart Vandermaelen // Foto's: Thomas De Boever

Wie het aanbod van Merida een beetje kent, weet dat het Scultura-platform al een hele tijd meegaat. Toen de dieren nog spraken en er een ploeg bestond die Lampre-Merida heette, fietsten Damiano Cunego en Michele Scarponi al met Scultura’s rond. Al zeggen we er maar meteen bij dat deze Scultura Disc 5000 weinig gemeen heeft met het topmodel waarmee ook Dylan Teuns vandaag zijn klimkilometers afhaspelt. Met z’n adviesprijs van 2.499 euro situeert dit endurance-model zich aan het budgetvriendelijke eind (of begin) van het gamma.

Voor 2020 start het carbon aanbod van Merida bij de Scultura Disc 4000: een CF2 carbon frame dat afgemonteerd wordt met Shimano 105 en Merida Expert SL-wielen. Dan volgt deze Scultura Disc 5000: zelfde frame, zelfde wielen, maar met een afmontage die Ultegra en 105 mixt. Logischerwijs volgt dan de Scultura Disc 6000 met mechanische Ultegra en een setje Fulcrum Racing 700 DB-wielen. Zo kan je nog even doorgaan tot je uiteindelijk bij het neusje van de zalm terechtkomt: de Scultura Disc 10K-E. Die heeft een CF4 carbon frame met een heel andere (lees: stijvere en performantere) carbon lay-up dan het CF2 carbon van onze testfiets. De Scultura Disc 10K-E wordt opgebouwd met Shimano Dura-Ace Di2, DT Swiss PRC 1400 carbon wielen en rolt voor 8.799 euro bij je dealer naar buiten.

Wit-zwart is een tikkeltje grijs

Over de kleur van je frame zal je bij Merida alvast geen keuzestress hebben: elk model wordt slechts in één kleurencombinatie uitgebracht. Vind je de Scultura 5000 met z’n lakwerk in ‘pearl white’ en zwart wat teveel een grijze muis? Dan moet je simpelweg een ander model kiezen. Al heeft een wat ‘neutraler’ lakwerk wel het voordeel dat het tijdlozer is (niet onbelangrijk als je de fiets binnen enkele jaren van de hand wil doen) én dat je er in combinatie met een kleurrijke outfit niet als Pipo de Clown bij rijdt.

Persoonlijk vind ik de wit-zwartcombinatie een tikkeltje saai, maar zeker ook niet verkeerd. Al verging het lachen me wel snel toen ik deze fiets na enkele winterse testritten weer kraaknet moest krijgen voor de fotoshoot.

Welk vlees heb je in de kuip?

Zoals gezegd is de Scultura Disc 5000 afgemonteerd met een allegaartje van Shimano-componenten: de shifters, mechanische derailleurs en remklauwen zijn Ultegra, de 11-30 cassette is Shimano 105, de ketting is KMC en het compact crankstel is een ‘non-series’ RS510. Dat laatste is wel een beetje jammer, want zo’n crank valt meteen op wanneer je met deze fiets komt aandraven bij je toeristenclub. Positief is dat je bij een eventuele vervanging van de kettingbladen heel wat minder euro’s moet ophoesten. Hetzelfde geldt trouwens voor de non-series remschijven van 160 mm. Daarmee heb je een pak remkracht achter de hand, al zijn ze wel heel ruim bemeten voor een frame in maat 54 en 25 mm brede Continental Grand Sport banden. Een setje 28 mm rubbers had dus ook niet misstaan: die hebben een groter contactoppervlak met de grond, waarop je dus ook meer remkracht kwijt kunt.

De Merida Expert SL wielen hebben 12 mm steekassen met handige hendeltjes. Ook het stuur, de stuurpen, het zadel en de carbon zadelpen zijn van het merkeigen Merida Expert. De bekabeling is netjes afgewerkt en loopt grotendeels binnendoor. Van kabels die in het frame liggen te rammelen heb je hoegenaamd geen last. Een stickertje om je balhoofdbuis te beschermen tegen de schurende buitenkabel van je voorderailleur had wél gemogen, maar da’s natuurlijk een detail. Alles samen (uiteraard zonder pedalen en bidonhouders) klokt de fiets op onze weegschaal af op exact 8,5 kilogram: een gewicht dat je in deze prijscategorie mag verwachten.

Manusje-van-alles

Wanneer je je voor het eerst in het zadel van deze Scultura nestelt, valt meteen de relaxte zithouding op. Met z’n hoge balhoofdbuis van 170 mm (bij maat 54) en iets langere wielbasis, is deze fiets qua geometrie dan ook helemaal anders opgebouwd dan de agressieve en prestatiegedreven high-end Scultura’s. Zo is de balhoofdbuis van de Scultura Disc 5000 bijvoorbeeld 20 mm langer dan die van het 10K-E topmodel. Op vlak van zithouding en rijgedrag zijn dit dus 2 compleet verschillende fietsen.

‘Onze’ Merida Scultura 5000 komt het best tot z’n recht als manusje-van-alles dat je comfortabel over dijken, heuvels en zelfs een occasionele bergpas loodst. Het compact 50-34 crankstel is daar, in combinatie met de 11-30 cassette ook wel goed op voorzien. Het CF2-frame en de carbon zadelpen met z’n ranke 27,2 mm diameter absorberen de schokken meer dan behoorlijk, zodat je na een rit over Vlaamse wegen niet geradbraakt van je fiets stapt. Vooral tijdens langere toertochten van meer dan 100 kilometer merk je aan je rug en ledematen dat ‘endurance’ echt wel het correcte labeltje is voor deze fiets. Al moet het Expert-zadel je dan wel passen. Iets wat, voor mijn achterwerk althans, niet echt het geval was.

Geen kruisraket

Dat de Scultura 5000 niet van de lichtste is en de CF2-carbonmix ook niet van de stijfste, voel je tijdens het accelereren. Om de fiets na een rood licht terug op kruissnelheid te krijgen, moet je hem flink de sporen geven, want niet al je energie wordt even efficiënt omgezet in een voorwaartse beweging. Die punch mis je wel een beetje, zeker wanneer je je fietsmakkers graag uitdaagt om tot aan het volgende straatnaambordje te spurten. Goed nieuws is wel dat de fiets, ook tijdens zo’n wattagepiek(je), vlotjes blijft schakelen én dat de vaart er best lekker inblijft eens je op snelheid bent gekomen. Al is het de investering zeker waard om de Grand Sport banden van Continental te vervangen door een stel minder stugge exemplaren. Dat zal de rolweerstand alleen maar ten goede komen.

Stabieler dan een goederentrein

Het is duidelijk dat dit geen fiets is die smeekt om door een wildeman bereden te worden. Dat weerspiegelt zich ook in het stuurgedrag: daarin is geen spatje nervositeit te bekennen. Deze Merida is stabieler dan een volgeladen goederentrein en wil alsmaar rechtdoor. De joekel van een stuurbocht is dan ook een logisch gevolg. Het 44 cm brede stuur is voor mijn bescheiden schouderbreedte van het goeie teveel, maar zorgt wel voor voldoende hefboom om de fiets vlot en zonder morren door de bochten te loodsen. En dat werkt: je komt met de Scultura 5000 nooit echt voor verrassingen te staan in het bochtenwerk. Ook de krachtige, goed te doseren schijfremmen bieden je zekerheid in afdalingen. De koelvinnen op de achtervork loodsen extra rijwind naar de remklauw en zorgen ervoor dat je achterrem niet gaat oververhitten. Al hoef je daar in de Vlaanders en met een remschijf van 160 mm niet snel voor te vrezen.

Conclusie

Zonder teveel als Donad Muylle te willen klinken: de Merida Scultura Disc 5000 is een degelijke endurance-fiets aan een schappelijke prijs, die het vooral van zijn comfort en zijn stabiel, voorspelbaar rijgedrag moet hebben. Al is een prijsstijging van 500 euro in 3 jaar tijd voor quasi dezelfde fiets wel heel pittig. Een volledige Ultegra-groep had de fiets nog iets meer cachet gegeven. Als jou dat 400 euro extra waard is, opteer dan gewoon voor de Scultura Disc 6000. Maar sowieso is ook dit wit-zwarte kilometervretertje het overwegen waard voor recreatieve fietsers die graag van uitéénlopende parcoursen proeven.

Alle info over deze fiets, vind je op de website van Merida.

Plussen

+ Degelijke allrounder

+ Comfortabel tijdens lange ritten

+ Stabiele, betrouwbare fiets

Minnen

- Acceleratievermogen kan beter

- Slechts één kleur per model: geen keuze-opties

- Niet volledig Shimano Ultegra afgemonteerd

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Merida Scultura Disc 5000
04/02/2020 - Bart Vandermaelen

100% Getest: Merida Scultura Disc 5000

Drie jaar geleden werd de Scultura 5000 uitgeroepen tot ‘Racefiets van het Jaar’. Voor deze lange duurtest schoven de Taiwanezen de 2020-versie van die laureaat onder onze bips. Ondertussen is er aan het frame en de afmontage in essentie weinig veranderd. Deze endurance-fiets is er nog steeds voor wielertoeristen die langere tochten in alle comfort willen afwerken én daar geen megabudget voor overhebben. Al schoot de prijs wel een flink stuk de hoogte in: van 1.999 euro in 2017 naar 2.499 euro vandaag. Wij fietsten zo’n 1.500 kilometer met de Merida op variabel terrein én in variabel winterweer, om te ontdekken of de Scultura Disc 5000 dat extra paarse bankbiljet waard is.

Getest 100% Getest: Cannondale SuperSix EVO
28/06/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Cannondale SuperSix EVO

Cannondale is de jongste tijd met een redelijk indrukwekkend offensief bezig want zowat in alle sectoren van mountainbike over E-bike, gravel en race kwamen ze de voorbije maanden met interessante nieuwe fietsen. Zo testten we vorig jaar de nieuwe F-Si hardtail mountainbike met de opmerkelijke Lefty-vork, recent gingen we met de Topstone Carbon gravelracer met achtervering aan de slag en op 8 juli kunnen we hier nog een nieuwe Cannondale racefiets presenteren. Maar deze keer draait het hier allemaal om de SuperSix EVO, een fiets die om een update smeekte.