Deel dit artikel:

100% Getest: Merida Silex 7000 met Shimano GRX 810 aandrijving

Shimano kondigde alweer een flinke poos geleden zijn GRX-groepen aan waarmee de Japanners alle mogelijke soorten gravelrijders aan een bruikbare groepset willen helpen. Tijdens de Merida Global Product Launch in het Beierse Ruhpolding kon Grinta! met een Silex 7000 gravelbike met de nagelnieuwe GRX 810 onderdelen op pad.

Hoewel de Silex gravelbike al een poosje in het Merida assortiment zit, hadden we nog geen kans gezien om deze fiets te testen. En als die carbon gravelbike als 2020 model dan klaar staat met de nagelnieuwe Shimano GRX 810 onderdelen, dan hebben ze al helemaal mijn aandacht.

Het Silex frame bleef voor 2020 onveranderd en dus koop je ook volgend jaar een CF2 carbon frame met interne kabelgeleiding en wel heel veel nokken om bidonhouders te monteren. Je vindt de nokken op de bovenkant en de onderkant van de onderbuis (vlak voor het bracket dus), op de zitbuis en op de buitenkanten van de beide vorkpoten. De bovenbuis is heel erg sloping, de voorvork staat lekker op comfort gericht ‘onderuitgezakt’ in het frame en combineert een opmerkelijk recht profiel aan de voorkant met aan de achterkant een mooie, lichte buiging. Ook al een ingreep om het comfort te verhogen. Comfort is sowieso het codewoord bij de Silex want de geometrie zet je heel erg recht op de fiets, de bovenbuis is kort en de balhoofdbuis hoog. Als er dan nog eens een stapel tussenringen onder de stuurpen zit, dan wordt het vooraan écht hoog. Wil je iets sportiever met de Silex aan de slag, dan zal je een kleinere framemaat moeten combineren met een langere stuurpen.

Chique wordt stoer

Gaat de huidige Silex 7000 nog voor een chique uitstraling in zijn glanzende zilveren jas met lichtgroene details, dan komt de fiets in modeljaar 2020 een pak stoerder voor de dag. Met dank aan de nieuwe legergroene kleurstelling die officieel trouwens ‘matt fog green – glossy green’ heet. Wil je die lak netjes houden, begin dan meteen na de aankoop met de balhoofdbuis te beschermen met een dikke doorzichtige protectiefolie want de olieleiding van de voorrem schuurt in elke bocht langs de balhoofdbuis en kan daar -zeker als er wat stof bij komt kijken- al snel voor lelijke krassen zorgen. De zadelpen wordt met een fraaie interne klem vastgeschroefd en nokken voor de montage van spatborden zijn aanwezig. Staat de Silex 7000 momenteel nog op 35 mm brede Maxxis Razzo banden, dan gaat Merida voor de Silex 7000 van modeljaar 2020 voor een maatje meer. Voortaan wordt de fiets op 38 mm brede Maxxis Rambler banden geleverd, goed om weten is dat in frame en vork banden tot 42 mm passen.

650b kan (als je het zelf doet)

Internationaal voegde Merida trouwens een paar Silex-modellen met 650b wielen aan het gamma toe, maar die fietsen zullen niet in de Benelux worden ingevoerd. Jammer voor de liefhebbers van een wat speelsere gravel-rijstijl, maar de wetenschap dat je wel degelijk 650b wielen kunt monteren en er dan ruimte is voor minstens 45 mm brede banden (want die rubbers worden standaard gemonteerd) maakt toch één en ander goed.

GRX

De presentatie van de Shimano GRX gravelspecifieke onderdelen publiceerden we al op deze site, dat verhaal lees je hier. De eerste indruk als je de nieuwe Shimano GRX 810 gravelspecifieke onderdelen te zien krijgt is beslist niet verkeerd. De STI rem/schakelgrepen zijn anders gevormd dan de racegrepen en de grove ribbels op de remgreeprubbers springen meteen in het oog. Voor een onderdelengroep op Ultegra-niveau ziet het crankstel er misschien een beetje gewoontjes uit. Vergeleken bij de glanzende traparmen van de Ultegra racegroep zien de GRX cranks er een stuk minder verfijnd en hoogwaardig uit, maar de kans lijkt ons reëel dat je dankzij de andere afwerkingslaag van de GRX-traparmen minder snel last zul hebben van lelijke krassen op de cranks.

De belangrijkste onderdelen van het GRX-platform: crankstel, achterderailleur en rem/schakelgrepen.

Do anything, go anywhere

Op de Silex 7000 gaat Merida voor de combinatie van een 48/31 crankstel met een 11-34 cassette. Daarmee zijn de 22 versnellingen ruim gespreid zodat je bergaf lang kunt blijven meetrappen en bergop toch een lekker kleine versnelling achter de hand houdt voor als het pad écht steil omhoog loopt. De GRX-achterderailleur heeft de Shadow RD+ technologie van de mountainbikederailleurs aan boord, een techniek die we ook al zagen in de Ultegra RX derailleurs die de gravelrijders en crossers uit de nood moesten helpen tot de volledige GRX groepen klaar waren. De achterderailleur schakelt soepel, snel en precies waarbij de Shadow RD+ technologie de ketting op zwaar terrein beter op spanning houdt om zo lakschade aan de liggende achtervork te voorkomen.

Koel de schijven

De voorderailleur is anders gevormd om de achterband meer ruimte te laten en schakelde weliswaar precies, maar ik had het schakelapparaat in het afschakelen een tikkeltje sneller verwacht. De GRX STI rem/schakelgrepen liggen prima in de hand en er is lekker veel hefboom aanwezig om gedoseerd en/of krachtig te remmen, de grove ribben op de hoods bieden daar een pak meer grip als je offroad rijdt. De 160 mm remschijven en -klauwen zijn dezelfde als die uit de Ultegra groep en doen hun werk zoals het hoort. Merida monteert de achterste remklauw op een aluminium ‘Disc Cooler’ die meer verkoelende wind naar de remklauw stuurt en tegelijk als thermische buffer tussen remklauw en frame fungeert. Op de voorvork zit vreemd genoeg geen Disc Cooler. Met vooraan en achteraan een 160 mm remschijf zijn de rotors ruim genoeg bemeten om ook bikepackers en hun volgeladen fiets veilig een berg naar beneden te krijgen. Merida behoudt het geloof in de bomb proof Fulcrum Racing 700 DB wielen die zoals eerder al aangegeven voortaan worden omschoeid met 38 mm Maxxis Rambler banden.

De GRX remmen zijn identiek aan de Ultegra stoppers. Ideaal om gecontroleerd tot stilstand te komen of om wat te spelen op los gravel. Boys will be boys after all…

Conclusie

De Merida Silex 7000 wordt straks voor exact evenveel Europese duiten verkocht als de Silex 7000 die nu in het gamma staat: 2.899 euro om precies te zijn. Blijf je als gravelrijder vooral op de weg en hou je het offroad heel rustig, dan loont het om nog snel een sprintje naar de Merida dealer te trekken om één van de laatste Silex 7000 exemplaren van modeljaar 2019 op de kop te tikken. Die oogt wat chiquer, staat op smallere banden en heeft met zijn 50/34 crankstel een aandrijving die wat meer op de weg en light offroad is gericht. Mag het voor jou wel wat stoerder en koop je een gravelfiets om er vooral naast de verharde paden mee aan de slag te gaan, dan is de 2020 versie van de Silex 7000 voor jou de betere keuze. Met dank aan zijn bredere banden en specifiek voor gravel ontwikkelde Shimano GRX 810 onderdelengroep. Denk wel een beetje na over de maat van de fiets want wil je sportief met de Silex aan de slag, dan moet je een creatief antwoord zien te vinden op de geometrie die vooral op comfort en toeren is gericht.

Alle details van de fiets vind je hier.

Outfit check

Helm: Abus AirBreaker – Bril: SwissEye Iconic 3.0 – Shirt: 7 Mesh Highline Ultralight Jersey – Broek: 7 Mesh MK3 Bib Short – Sokken: Shimano – Schoenen: Mavic Allroad Pro

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE