100% Getest: minipompjes en CO2-patronen

Wie van huis gaat voor een training, heeft ze praktisch altijd op zak: CO2-patronen en een minipomp. Puur voor het geval dat de band ongepland leegloopt. Ons redactieteam testte enkele veelgekozen producten in dit segment.

09/07/2020 - Tekst: Redactie // Foto's: Topeak, BBB, Birzman, SKS Germany en Trivio

BBB CO2 Blaster

De CO2 Blaster van BBB is niet enkel een pompkop voor een CO2-patroon, maar tegelijkertijd ook een solide aluminium minipomp. Die is geschikt voor zowel presta- als schraderventielen. Met een lengte van 13,5 centimeter en 66 gram op de weegschaal is de titel van minipomp zeker op zijn plaats. Om ongelukken met vrieswonden te vermijden, wordt een schuimrubberen patroonhouder meegeleverd samen met het patroon van 16 gram. De maximale luchtdruk bedraagt 8 bar.

Met schroefdraad, zonder doseerknop

De montagebeugel past onder nagenoeg elke bidonhouder. Om de CO2 Blaster onderweg niet kwijt te spelen, gebruik je de bijgeleverde velcrostrap. De beide ventielkoppen beschikken over een schroefdraad om op het ventiel te draaien. Hiervoor draaien de pompkoppen onafhankelijk van de pomp zelf. Goed gezien van BBB. Wie een band wil opblazen met een CO2-patroon, moet wel vertrouwen hebben. De CO2 Blaster beschikt immers niet over een doseerfunctie. Wil je zonder patroon een groot volume oppompen, kost dat wel de nodige tijd en moeite.

Thuiskomer

De CO2 Blaster is er om je uit de nood te helpen. Vergelijk het met een thuiskomer. Plaatsbesparend, maar net iets minder handig dan een volwaardig reservewiel. Met dat verschil dat de CO2 Blaster wél een schoonheidsprijs verdient. 

+ Licht en elegant
+ Handige bevestiging en bijhorende schuimrubberen patroonhouder
+ Meedraaiende kop met schroefdraad voor goede bevestiging op

- Patroon dient apart opgeborgen te worden
- Niet voorzien van dosering
- Door het beperkte volume van de minipomp duurt oppompen zonder patroon lang

Adviesprijs: 39,95 euro
www.bbbcycling.com

Trivio Ready to Ride zadeltasje

Mooi is het niet, zo’n zadeltasje dat aan je prachtig gestroomlijnde koersbolide hangt te bengelen, Maar soms moet je pragmatisch zijn. Trek je eropuit zonder reserveband, dan vraag je om problemen. En die band samen met je repen en gelletjes, smartphone, geld… in je achterzakken duwen, is ook niet echt comfortabel.

Net voor wie de dingen niet moeilijker wil maken dan ze al zijn, is er de Trivio Ready to Ride. In dit zadeltasje zitten meteen ook alle essentiële spullen die je nodig hebt als je onderweg lek rijdt: een 700x18/25C binnenband met ventiel van 60 mm (handig als je middelhoge velgen hebt), drie bandenlichters, een CO2-patroon en een CO2-pompje.

Snelle montage

Je maakt de zadeltas met drie stukjes velcro simpelweg vast rond je zadelpen en de rails van je zadel. Ook aan wat extra veiligheid werd gedacht: het logo achteraan en de naden aan de zijkant zijn reflecterend en er is een lipje om een achterlicht vast te maken. Het compacte tasje biedt net genoeg ruimte voor een koersband, bandenlichters, CO2-patroon en pompje. Wil je er nog een multitool instoppen? Dan wordt het proppen geblazen. De ‘Ready to Ride’ van Trivio is dus minder geschikt voor gravel- of mountainbikers: met een brede binnenband zit het tasje al goed vol. Je tools moeten dan in je achterzak mee. De bijgeleverde bandenlichters zijn gebogen en vrij lang, wat een goeie hefboom geeft. Het CO2-pompje zet je aan of uit met een handige draaiknop.

+ Gebruiksvriendelijke bandenlichters
+ Handig CO2-pompje
+ Reflecterende elementen én een lipje voor een achterlicht

- Weinig extra ruimte voor bredere band of multitool

Adviesprijs: 30 euro
www.trivio.com

Birzman Roar Canister 16g

De Roar Canister van Birzman is een volledig in aluminium uitgevoerde CO2-patroonhouder waarmee je banden gedoseerd kan oppompen. Het instrument weegt 48 gram en is compatibel met zowel presta- als schraderventielen. Bij aankoop wordt één patroon van 16 gram meegeleverd, wat volstaat voor een raceband. Voor mountainbikers is er de uitvoering met een patroon van 25 gram.

Gebruiksvriendelijk en stijlvol

De Roar Canister blijkt zelfs door onhandige fietsers heel makkelijk te gebruiken, een minimum aan handelingen volstaat. Eerst schroef je de cartouche binnenin gebruiksklaar vast aan de kop van het apparaatje. Vervolgens draai je de body weer vast, die beschermt je handen tegen de koude die vrijkomt wanneer de CO2 de patroon verlaat. Dat gebeurt door de kop van het pompje eenvoudig over het ventiel van je band te schuiven en er vervolgens op te drukken. Door de druk te verminderen kan je gefaseerd pompen tot de gewenste bandenspanning. Qua gebruiksgemak is dit een voltreffer. De vormgeving is stijlvol en ergonomisch maar het toestelletje valt relatief groot uit en past daardoor niet in elk zadeltasje.

+ Gebruiksvriendelijk
+ Ergonomisch
+ Stijlvolle vormgeving

- Slechts geschikt voor één formaat patronen (16 gram)
- Past niet in alle kleine zadeltasjes

Adviesprijs: 26,95 euro
www.birzman.eu

SKS Airbuster CO2

De SKS Airbuster CO2-inflator bestaat uit een 16 gram CO2-patroon met rubberhoes, de Airbuster CO2-inflator (doseerbare pomp) en een framebevestiging. De framebevestiging moet worden gemonteerd tussen de bidonhouder en het frame. De CO2-cartridge wordt in de houder geklikt en daarna met een rubber strap eromheen extra bevestigd. De bevestiging is echt stevig en je hoeft je geen zorgen te maken om deze te verliezen, ook niet op slechte wegen. Op frames met hoekige of té oversized buizen zal het echter niet altijd lukken om deze bevestiging te gebruiken.

In no-time weer de weg op

De Airbuster-pomp bestaat uit een ventielkop die, mits het omdraaien van bepaalde stukjes binnenin, geschikt is voor verschillende ventieltypes. Het klepje aan de zijkant fungeert als een soort slot. Je duwt dit klepje in en schroeft het CO2-patroon er hard tegenaan. Op die manier kan je de Airbuster meenemen zonder dat de cartridge doorprikt wordt. Bij gebruik van de pomp draai je eerst het CO2-patroon een kwartslag terug. Zo wordt het slot gelost en kan je het patroon volledig aanschroeven en de band oppompen. Het pompje blaast een 25mm band in no-time op.  

+ Voor verschillende ventieltypes geschikt
+ Rubberhoes tegen de koude
+ Doseerbaar

- Frameadapter past niet op elk frame

Adviesprijs: 22,99 euro
www.sks-germany.com

Topeak CO2 Bra Inflator

De CO2 Bra Inflator van Topeak won de Reddot design award. Dat dankt hij aan zijn creatief ontwerp met veel oog voor detail. Er is de ergonomische grip, de indicator, de veiligheidsring die op te bergen is en het stofkapje (de tong van de slang) dat de opening voor zowel presta als schrader afschermt. Bij het pakket krijg je bevestigingsmateriaal meegeleverd om hem aan de staande buis of zadelpen te monteren. Doe je dat laatste, dan kijken ze in je wiel recht in de ogen van een ... cobra.

Niet compact, wel feilloos

Van zodra je het CO2-patroon op de schroefdraad draait, wordt de indicator rood. Dat betekent zoveel als 'charged'. De opening past perfect om het ventiel, en de bediening met de duim is zeer goed doseerbaar. Het 16 gram patroon zet je 25mm band meteen onder een maximale druk van 9 bar, en een 35mm gravelband tot 4 bar. De grip past goed in de hand. Denk er wel aan een rubber omhulsel rond je patroon te voorzien. De CO2 Bra Inflator werkt feilloos, maar is niet de compactste. Hem aan de zadelpen monteren zien we niet veel mensen doen, maar losgekoppeld van het patroon past hij misschien net in je zadeltasje.

Perfect doseerbaar
+
Indicator wanneer 'charged' of 'empty'
+
Subtiele veiligheidsring (patroon bevestigen zonder openen)

-
Niet de compactste (7.5 x 4.3 x 4.8 cm)
-
Leuk ontwerp maar hem daarom monteren op de zadelpen?!

Adviesprijs: 32,99 euro
www.topeak.com

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: BH G8 Disc 7.0
18/01/2020 - Redactie

100% Getest: BH G8 Disc 7.0

Omdat je het allemaal niet ingewikkelder moet maken dan nodig, is de BH G8 de opvolger van de … G7. Aan het DNA werd niet gesleuteld zodat de G8 nog altijd een allround inzetbare machine moet zijn, maar de Spanjaarden scherpten het platform wel op een aantal cruciale puntjes bij. Dat volstond om de fiets hoog te doen eindigen in de eindafrekening van de Racefiets van het Jaar 2020 verkiezing, maar was net niet goed genoeg om de BH G8 Disc 7.0 op het podium te hijsen.