Deel dit artikel:

100% Getest: Mio Cyclo 650 HC

De Mio Cyclo 505 HC van de eerste generatie heb ik een paar jaar intensief en tot grote tevredenheid gebruikt, vandaar mijn interesse in de Mio Cyclo 605 HC van de jongste generatie.

Was de 505 al niet de meest compacte unit op je stuur, dan doet de 605 er nog een flinke schep bovenop. Met een breedte van net geen 74 mm en een lengte van 130 mm moet je al met een forse stuurpen rijden om de Mio daar gemonteerd te krijgen. Net zoals de eerste Mio fietsnavigatiesystemen wordt ook dit apparaat op een schotel gemonteerd die je met twee tieraps op je stuurpen of stuur bevestigt.

Rond het 4” kleurenscherm zit vooral onderaan het toesel veel ‘ongebruikte’ ruimte omdat de centrale bedieningsknop van de 505 daar verdween. In de plaats kwamen drie bedieningsknoppen aan de rechterkant van de behuizing die vrij stug aanvoelen. Omdat Mio een langere gebruiksduur nastreefde (15 uur was het doel) moest er een grotere en dus zwaardere batterij aan te pas komen waardoor de 605 HC afklokt op een forse 180 gram en dat kan voor wielrennende grammenjagers van het goede te veel zijn.

Het hoofdscherm ziet er nog uit als dat van de 505 en het gros van de bedieningshandelingen moet je nog altijd op het aanraakscherm doen dat geen last meer heeft van de regen en dat onder alle lichtomstandigheden goed afleesbaar is. Wat me meteen opvalt in de navigatiefunctie is dat je niet langer de keuze hebt tussen ‘auto’ en ‘fiets’. Eén van de grote voordelen van de Mio navigatiesystemen van de eerste generatie was dat je een fietsroute kon uitzetten en daarna de Mio vragen om je de kortste/snelste autoweg naar je route te geven. Het hele luik ‘autonavigatie’ ging jammer genoeg overboord ten faveure van een aantal Strava-opties.

De Mio 605 HC wordt geleverd met magneetloze snelheids- en kadanssensoren die je in een oogwenk gemonteerd hebt. Ook alle instellingen zijn eenvoudig, routes opladen kan nog altijd via het MioShare platform of je linkt de fietscomputer via de USB-kabel aan je laptop of computer. De navigatie op het grote kleurenscherm is topklasse, alleen jammer dat tijdens het gebruik de klok niet langer zichtbaar is en het nadeel van het grote kleurenscherm is dat er flink wat stroomverbruik is zodat de batterij na een uur of acht aan het einde van zijn krachten is.

De ‘Surprise-me’ functie bleef wel aan boord met de mogelijkheid om een lus te rijden (uitgedrukt in kilometers of uren), naar een adres of een punt op de kaart te rijden met de mogelijkheid om extra kilometers te maken. Bijvoorbeeld: vrouwlief neemt op zondagochtend de auto naar haar moeder en jij fietst er heen. Maar in plaats van je te beperken tot de kortste route, kan je de Mio vragen om je te verrassen met een route van honderd kilometer met de woning van je schoonmoeder als eindpunt. Allemaal heel handig, zeker als je in een bepaald (vakantie)gebied compleet onbekend bent.

Rest natuurlijk de vraag voor wie deze Mio Cyclo 605 HC nu eigenlijk bedoeld is want het pakket hinkt een beetje op twee gedachten. Met de toevoeging van de magneetloze sensoren en alle Strava-opties werd het toestel een pak sportiever van inborst, maar tegelijk werd de Mio groter en zwaarder wat een wielrenner op grammenjacht liever niet heeft. Vandaar dat ik de Strava-mogelijkheden slechts een kleine vooruitgang vind en de Mio Cyclo 605 HC nog altijd de betere keuze acht voor de meer recreatief ingestelde fietsers.

Alle info over de Mio producten vind je hier.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE