Deel dit artikel:

100% Getest: nieuwe Cannondale Synapse. Meer race, veel comfort

Toen Cannondale in 2006 met de eerste Synapse op de proppen kwam, stond het segment van de comfort racefietsen nog in zijn kinderschoenen. Dik tien jaar later is comfort ‘all over the place’ en profileert de nieuwste Synapse zich in de eerste plaats als een koersfiets. Maar dan wel eentje met extra comfort.

Bij Cannondale denken ze wel vaker ‘out of the box’ zodat de Amerikaanse fietsfabrikant al in 2002 een eerste aanzet tot een comfort racefiets gaf. De Road Warrior was gebaseerd op een CAAD 5 aluminium racefiets, maar met een iets hogere balhoofdbuis, kortere bovenbuis en zowaar 25 mm brede banden. De Synapse die Cannondale in 2006 voorstelde was niet alleen de eerste echte comfortracer van het merk, het was tegelijk ook de eerste full carbon Cannondale. Aanvankelijk nog met het opschrift ‘PAVE’ op de liggende achtervork, maar toen bleek dat zadelfabrikant fi’zi:k die naam al voor de fietsenbranche had geclaimd werd de marketingmachine geheroriënteerd richting SAVE wat staat voor Synapse Active Vibration Elimination.

Tegenwoordig deelt Cannondale zijn gamma racefietsen in drie categorieën op. “Enerzijds de Elite Race groep, pure koersfietsen dus. Daarnaast de Endurance Racers die toch snel zijn, maar waarmee je ook lange afstanden kunt rijden. En ten slotte de groep ‘New Road’ met de meer gravelgerichte fietsen. De Synapse hoort in de groep van de Endurance Racers thuis”, verduidelijkt productmanager David Devine bij de presentatie van de nieuwe Synapse aan de boorden van het Como meer. Waren de eerste comfort racefietsen héél erg op comfort gericht en stuurden ze daardoor nogal lui, dan staan we inmiddels een heel eind verder en ook Cannondale wou van de nieuwe Synapse in de eerste plaats een racefiets maken. De fiets ziet er dan ook lekker sportief uit en er is bij elk model Synapse keuze uit twee kleurstellingen: mild en wild. Afgeslankt Het frame van de nieuwe Synapse is helemaal mee met de trends. Cannondale behield de 25,4 mm carbon zadelpen die al jarenlang meehelpt in de strijd tegen de trillingen, maar vlak voor de zadelpenkop kreeg de pen een extra knik voor nog meer souplesse. Het frame en de vork zijn heel erg asymmetrisch gebouwd voor een maximale functionaliteit en de Synapse is er voortaan enkel in disc-versie, vandaar –uiteraard- de steekassen. Een 56 cm groot frame slankte zomaar eventjes 220 gram af tot 950 gram in totaal, de vork weegt nu nog 367 gram (116 gram lichter dan voorheen). In de onderbuis zit een luikje om ofwel de kabels van mechanisch bediende derailleurs in te voeren ofwel om de Di2 junction unit te monteren. Afhankelijk van de framemaat gebruikt Cannondale voor de nieuwe Synapse andere maten van balhoofdlagers en ook de vorksprong is aangepast aan de grootte van het frame. De nok voor de voorderailleur is verwijderbaar voor wie 1×11 wil rijden, voor de staande achtervork bestaat er een afneembare brug die tegelijk ook dienstdoet als spatbordhouder. In het Synapse frame passen banden tot 32 mm breedte.

De looks van de nieuwe Synapse worden mee bepaald door het SAVE-stuur. Dat ziet er uit als een geïntegreerde unit van stuur en stuurpen (en dat was ook wat het designteam wou bereiken), maar in werkelijkheid betreft het de combinatie van een aluminium stuurpen met een carbon stuur. Met andere woorden: je krijgt wel de fraaie looks van een vaste stuur/stuurpen unit, maar niet de nadelen. Stuur en stuurpen zijn onderling uitwisselbaar. Er zijn stuurpennen met een negatieve hoek van zes graden in de lengtes van 70 tot 110 mm, de stuurpennen met een positieve hoek van zes graden bestaan van 80 tot 130 mm lengte. Het carbon stuur kan tot acht graden in de stuurpen geroteerd worden en het stuur zelf heeft volgens Cannondale voldoende ingebouwde flex om aan de stuuruiteinden bij een rit op slecht wegdek tot vijftien millimeter te kunnen op en neer bewegen. Elke Synapse met SAVE Systembar wordt geleverd met een houder voor een Garmin fietscomputer met een geïntegreerd Lumaray voorlichtje van Fabric.

Tijdens de persvoorstelling konden we jammer genoeg nog niet op een model fietsen zoals dat ook in de catalogus zal staan. Niet dat we met een afdankertje op weg moesten want Cannondale had voor de vijftig journalisten een Synapse Hi-Mod frame opgebouwd met een Sram Red eTap Disc onderdelengroep en een stel Hollowgram SL Carbon Clincher Disc wielen met daar omheen een setje Vittoria Corsa bandjes in 28 mm breedte. En die brede, soepele bandjes zijn eigenlijk het eerste wat je opmerkt. Je voelt de rubbers met een hoop trillingen die vanaf de weg komen aan de haal gaan, nog voor alle SAVE toeters en bellen die in het Synapse frame verwerkt zitten hun ding moeten doen. Extra handig aan die soepele 28 mm banden is dat je met een wielset met hoge carbon velgen kunt rijden zonder dat de vullingen uit je tanden rammelen. De zithouding is voor een comfortracer zoals Cannondale belooft inderdaad lekker sportief en je voelt je aan boord van de Synapse echt geen zeventig jaar oud. Het SAVE Systembar ligt heel goed in de hand en de vlakke bovenkant van het stuur biedt je handen een goede steun. Tegelijk is de omtrek van de bovenkant van het stuur niet te groot zodat je letterlijk en figuurlijk alles in de hand houdt. Ik zou het stuurlint meteen na de remgreeprubbers laten ophouden, op de testfietsen was het tot iets verder richting stuurpen doorgetrokken en dat voelde net wat minder prettig aan. Om de bocht in te gaan vraagt de Cannondale net iets meer input dan een pure koersfiets, maar tegelijk ook minder inspanning dan wat je op een echte comfortracer hoort te geven. Op hoge snelheden is het rijgedrag OK, al heeft de Synapse niet de stabiliteit van veel van zijn luiere concurrenten uit de comfortcategorie. Ook hier moet je echter de soepele en bij de test zacht opgepompte banden in rekening brengen want in afdalingen durven die zachte banden een beetje te beginnen rollen op de velg. Op stukken vals plat voel je pas echt hoeveel sportief DNA er in de Synapse zit want dan kan je op de grote plaat al je vermogen aanspreken. Als een halvegare links en rechts naast het frame gaan hangen resulteert niet in instabiliteit of slepende remblokjes tegen de schijven: het bewijs dat het met de zijdelingse stijfheid van het frame wel snor zit. Sram Red eTap functioneert prima, maar achteraan toch wat trager dan Shimano Di2. En ondanks de 160 mm remschijven voor en achter hoorden we tijdens lange afdalingen in het peloton journalisten toch hier en daar een piepje. Al zijn er tijdens zo’n presentatie altijd wel een aantal pennenridders die willen uitvogelen waar de limieten van een remsysteem liggen en precies daarom zo lomp mogelijk remmen. (Lees: remmen laten slepen in de afdaling)

Geprangd tussen de echte racefietsen en de massa luie comfortracers zou je kunnen vrezen dat de Cannondale Synapse slechts weinig mensen zal kunnen bekoren. Draai je evenwel het plaatje om, dan zijn er meer dan genoeg dertigers en veertigers die toch nog willen vlammen zonder daarvoor met nek- en rugklachten thuis te komen. En die zullen in de Cannondale Synapse een beste maatje vinden. In totaal zal het gamma Cannondale Synapse modellen uit veertien fietsen bestaan, waaronder een aantal specifieke damesmodellen. De SE-modellen zijn met bredere banden (en in sommige gevallen ook een 1 x 11 aandrijving) voorbereid op light gravel gebruik. De Synapse Carbon 105 van 2.199 euro is het instapmodel, de Synapse Hi-Mod met Sram red eTap wordt met een prijskaartje van 9.999 euro het vlaggenschip.

Na een hele dag testen in een bloedheet Italië was dat ijsje op de terugweg echt wel verdiend!

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE