Deel dit artikel:

100% Getest: NRC X1RR bril

Bij de keuze van een fietsbril laten velen onder ons zich leiden door de bekende merken en de modelletjes die je op de neuzen van een resem top wielrenners vindt. Vervelend voor NRC dat nog maar net uit de startblokken is geschoten.

Correctie: NRC heeft al heel lang ervaring met de productie van sportbrillen, maar dan altijd als ‘ondernaannemer’ voor bekende brillenmerken. Tot het management besliste om met New Ride Concept ofte ‘NRC’ een eigen brillenmerk op te starten waarvan de producten momenteel gedragen worden door onder andere Laurens De Vreese en Dimitri Claeys. Het NRC-brillenaanbod is gigantisch en valt uiteen in zes collecties: de X-, P-, S-, W-, R-, en Z-serie. De X1RR bril is – uiteraard – onderdeel van de X-lijn. Het montuur is heel minimalistisch, in die zin dat er zo goed als geen montuur is. De instelbare neusbrug is rechtstreeks in de lens geschroefd, net zoals de twee aanhechtingspunten waar de scharnieren van de brilpootjes in draaien. De lens is dan ook niet verwisselbaar. Je kiest dus bij de aankoop voor een X1RR met donkere, spiegelende lens van Zeis of een fotochromatische lens van dezelfde fabrikant. In beide gevallen staat de adviesprijs op 149 euro.

Door het heel beperkte montuur weegt de NRC X1RR twee keer niks, of toch niet meer dan 31 gram. En je kan de bril nog vier gram lichter maken door uit elk van de brilpootjes de rubbertjes te verwijderen. Dat zorgt niet alleen voor een compleet andere look van de bril, NRC voegde deze optie ook toe om de bril minder snel te laten aandampen. Met andere woorden: de met rubber afgedichte sleuven in de brilpootjes kan je openzetten voor een betere ventilatie van de bril. Hoewel enkel de neusbrug instelbaar is (aan de brilpootjes kan je niks doen), staat de NRC stabiel op je hoofd en begint hij op je neus niet de lambada te dansen als je een technische afdaling met de mountainbike rijdt. De bril is wel heel rond van vorm en staat dicht op je neus zodat stevige zweters en fietsers met zware wenkbrauwen op het centrale, bovenste gedeelte van de bril wat last kunnen hebben van damp en vetafzetting. De ventilatiesleuven in de brilpootjes openzetten helpt in de strijd tegen de damp, honderd procent dampvrij is de bril bij een zware inspanning aan lage snelheid (bergop met de mountainbike, bijvoorbeeld) niet. Een dampwerend middel gebruiken is geen slecht idee.

De lens zelf presteert uitmuntend. De optische kwaliteit van de Zeiss-lens is top, met een scherp zicht als resultaat. Ook de krasbestendigheid van de lens is prima want zelfs na een stevige schuiver, pal op mijn snuffel, ziet de X1RR er nog zo goed als nieuw uit. Voor wie in wisselende weersomstandigheden fietst is de fotochromatische lens met groot bereik een absolute zegen. De lens is immers helder genoeg om in het duister mee te fietsen en wordt op een hoogzomerse dag donker genoeg om je ogen te beschermen tegen het felle zonlicht. Hou er in die omstandigheden wel rekening mee dat de lens niet spiegelend is, dus die bodybuilder heeft wel degelijk in de gaten dat je naar zijn knappe vriendin aan het lonken bent. De brillen van NRC worden in België verdeeld via Vincere Insieme.

www.xseries.nrcocchiali.com

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE