100% Getest: Orbea Orca OMX

Werden we vorig jaar overspoeld door een tsunami van volbloed aerofietsen, dan zijn voor modeljaar 2020 de allround racefietsen aan de beurt. Talloze fietsfabrikanten gaven hun allround racers een update waarbij een lager gewicht, meer comfort, schijfremmen en een scheut extra aerodynamica de codewoorden waren. De Orbea Orca is de volgende in de rij.

19/10/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: David Stockman

De Orca is een model dat al een eeuwigheid meedraait in de Orbea line-up, maar het is vooral het model dat het eerste decennium van het nieuwe millennium kleurde dat in mijn geheugen gegrift zit. Die Orca zag er immers verdraaid sexy uit, met zijn vlakke bovenbuis, schitterend geïntegreerde ronde zadelpen én een bijzonder slim logo op het balhoofd dat meteen ook als geleider van de derailleurkabels dienst deed. Ondertussen heeft Orbea de Orca verschillende updates gegund en werd de Orca Aero aan het gamma toegevoegd. Voor modeljaar 2020 is er nu dus de nieuwe Orca.

Eenheidsworst

Of je dat nu jammer vindt of niet, veel moderne racefietsen zien er heel gelijkaardig uit, simpelweg omdat de ontwerpers allemaal dezelfde truukjes toepassen om hun doelen te behalen. Wil je een frame aerodynamischer maken, dan moet je de kabels wel door de framebuizen leiden. Wil je een frame comfortabeler maken, dan kan je niet anders dan die staande achtervork lager aan de zitbuis aanzetten. En wil je voorkomen dat je fiets over twee jaar niet hopeloos gedateerd is, dan zijn schijfremmen de enige optie. Dat beperkt de mogelijkheden van de designers  waardoor het risico op eenheidsworst dreigt. Orbea voegt gelukkig een aantal eigen ingrediënten toe aan de nieuwe Orca waardoor de fiets een eigen identiteit heeft. Zo wordt de D-vormige zadelpen niet vanaf de bovenbuis met een interne wig in het frame geklemd, maar zit de bout om de hele handel aan de spannen op de zijkant van de zitbuis.

Goed te zien vanaf de voorkant: de Free Flow Fork.

Dag velgrem!

De voorvorkpoten staan heel ‘bol’ als je de fiets frontaal bekijkt, het lijkt wel alsof de Orca een beetje O-benen heeft. Die Free Flow Fork verbetert volgens Orbea de luchtstroom rond het voorwiel gevoelig én hij is er mede verantwoordelijk voor dat er banden tot 32 mm breedte in het frame passen. Zoek in de catalogus niet naar een Orca met velgremmen, die is er niet meer. Orbea gaat resoluut (en logischerwijs) voor schijfremmen en de steekassen van de wielen worden met het Speed Release systeem in de voor- en achtervork geklemd. Bij Speed Release (een systeem dat heel hard door Mavic wordt gepromoot) zit er in de ene vorkpoot een sleuf en in de andere vorkpoot een gat met schroefdraad. Het voordeel hiervan is dat je de steekas niet helemaal uit de naaf moet trekken om een wiel uit het frame te halen, gewoon de steekas een dikke centimeter achteruit trekken volstaat om het wiel uit het frame te tikken. Bij Speed Release blijft de steekas trouwens altijd bij het wiel en niet bij het frame. Handig aan het Mavic Speed Release systeem is dat er in het hendel waarmee je de as vast schroeft een momentsleutel zit geïntegreerd. Op die manier span je de wielen nooit overmatig hard in het frame aan.

De steekas blijft altijd bij het wiel. En de geïntegreerde momentsleutel is verdraaid handig.

À la carte

Met alle kabels door het frame en de gebruikelijke nadruk op ‘lichter en stijver’ (een ongelakt 53 cm frame weegt volgens Orbea 796 gram en is 15% stijver dan de vorige Orca) lijkt de nieuwe Orca de zoveelste in het rijtje allround racefietsen met een laag gewicht, hoge stijfheid en verbeterde aerodynamica. Orbea dacht evenwel verder en voor de manier waarop ze de cockpit aanpakten steek ik een dikke duim in de lucht. Want je krijgt enerzijds een cockpit waarbij alle kabels netjes binnendoor lopen, maar tegelijk behoud je als klant wel alle instelmogelijkheden. De stuurpen is beschikbaar in lengtes van 80 tot 150 mm en het carbon stuur in breedtes van 38 tot 44 cm. Super handig is dat je bij de bestelling van de fiets meteen aangeeft welke stuurpenlengte en stuurbreedte je wil zodat er achteraf niet meer gesleuteld moet worden. Moet er achteraf toch nog aan de cockpit gewerkt worden, dan is het goed om weten dat de aero spacers onder de stuurpen open klikken zodat je gemakkelijk de hoogte van de voortrein kunt aanpassen. Een kunststof luikje aan de onderkant van de stuurpen helpt om de olieleidingen aan het zicht te onttrekken, om alle mogelijke miserie (trillen, loskomen, verliezen) te voorkomen wordt dat kapje met twee schroefjes geborgd. Slim en netjes, zo hoort het. Voor de nieuwe Orca schakelde Orbea een versnelling hoger met zijn MyO programma. Dat is een online configurator waarmee je -zonder meerprijs- zelf de kleur van je nieuwe fiets kunt bepalen. Dat is op zich al een grote meerwaarde voor wie een fiets van 8.999 euro koopt (dat is wat de nieuwe Orca OMX in deze versie moet kosten), maar nog interessanter is dat je binnen dat MyO programma ook de afmontage van de fiets mee kunt sturen. Van de lengte van de cranks, de spreiding van de cassette, de gebruikte kettingbladen tot de maten van stuur en stuurpen: alles kan je op de Orbea website zelf beslissen en configureren. Op die manier krijg je een fiets die je vanaf de eerste meter als een handschoen past.

Luik

De testfiets kwam met een volledige Shimano Dura-Ace Di2 groep met 50/34 crankstel en 11-30 cassette. Was het mijn fiets, ik opteerde voor 53/39 en 11-28 want de Orca OMX is naar mijn aanvoelen in de eerste plaats een koersfiets. Het frame is immers lekker strak, met zijn 7,4 kilogram (rijklaar, zonder pedalen) accelereert de fiets bijzonder kwiek en het stuurgedrag is heerlijk direct zodat criteriums knallen met de Orca perfect kan. De keuze van Orbea om de testfiets met een compact aandrijving en een ruim gespreide cassette aan te bieden is anderzijds ook verdedigbaar want het frame is comfortabel genoeg om het een hele dag in het zadel uit te zingen en de zithouding is niet extreem gestrekt of diep. Dat de fiets zijn volledige stuuruitslag behield en dat het klassieke stuur met ronde bocht zo goed in de hand ligt zijn voor mij twee belangrijke pluspunten. De Di2 junction unit had ik dan weer liever in een stuurdop gezien in plaats van in een luik in de onderbuis.

Dag binnenband!

De Mavic Ksyrium Pro Carbon Disc UST wielen passen met hun lage gewicht en prima stijfheid perfect bij de Orca. In de configurator kan je echter ook voor duurdere (DT Swiss ARC 1400 Dicut 48) of goedkopere (Vision Metron 40) wielen kiezen. De 25 mm Mavic Yksion Pro bandjes vallen op de Mavic Ksyrium Pro velgen een tikkeltje breder uit, dat we de fiets meteen tubeless aangeleverd kregen is alweer goed voor een duimpje in de lucht. Met dank voor de extra souplesse en het verminderde risico op een lekke band. De interne klemming van de zadelpen met een bout vanaf de zijkant van de zitbuis zorgde in het begin van de test voor wat gedoe, maar een lik extra carbonpasta en wat mailverkeer met de fabrikant over het toe te passen aanhaalmoment voor de bout in kwestie losten dat probleem al snel op. Het Selle Italia SLR Boost Superflow zadel is er eentje om je een dag lang pijnvrij op weg te houden, maar ook hier kan je in de Orbea configurator een ander model van zitbank kiezen. Dat de bracketpartij en de liggende achtervork met een dikke folie tegen lakschade beschermd worden is een kleine, maar belangrijke ingreep.

Conclusie

8.999 euro voor een fiets is een flinke investering en ik weet niet of fietsers die een dergelijk bedrag aan een nieuwe racefiets willen besteden daarbij meteen aan Orbea denken. De Orca OMX is de overweging echter minstens waard. Want hoewel de fiets op de weg niet beter of slechter presteert dan veel van zijn rechtstreekse concurrenten (en dat zijn er ondertussen heel wat), heeft de Orca het grote voordeel dat je hem zowel qua looks als qua afwerking helemaal naar je hand kunt laten opbouwen. En als je dan toch zoveel duiten in de strijd gooit, dan is het goed om te weten dat die fiets ook 100% jouw keuze zal zijn.

Alle details van de fiets op de website van Orbea.

Outfit check

Helm: Specialized Evade II

Bril: Bliz Fusion

Shirt: 7 Mesh Highline Ultralight Jersey

Broek: 7 Mesh MK3

Sokken: Grinta! by MB Wear

Schoenen: Specialized S-Works Road 7

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Ridley Helium SLX Disc
15/09/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Ridley Helium SLX Disc

Werden we voor modeljaar 2019 overspoeld door een vloedgolf aan pure aero racefietsen, dan zie je dat heel veel fietsfabrikanten voor 2020 ook hun allround en lichtgewicht klimfietsen een aero upgrade geven. De voorbeelden zijn talrijk, van de Orbea Orca (die test komt er binnenkort aan op www.grinta.be) over de Cannondale SuperSIX tot de Scott Addict R. De volgende in de rij is er eentje van Belgische makelij: de Ridley Helium SLX Disc.